printlogo


کد خبر: 169396تاریخ: 1395/10/5 00:00
پایان آمریکا

انتشار نامه عیدانه رئیس‌جمهور روسیه به همتای آمریکایی‌اش
اهمیت پوتین برای ترامپ ثابت شد
رئیس‌جمهور جدید آمریکا فردای خط و نشان هسته‌ای همتای روسش، نامه‌ای را که برای تبریک کریسمس و سال نو میلادی از او دریافت کرده بود، منتشر کرد. این نامه که مربوط به ۱۵ دسامبر است تمایل برای همکاری بیشتر بین 2 کشور را بیان می‌کند که پیش از این تیرگی زیادی را بویژه بعد از ماجرای اوکراین و اتهام حمله سایبری روسیه به سیستم انتخابات آمریکا، تجربه کرده است. دونالد ترامپ جمعه گذشته این نامه‌ را منتشر کرد که پوتین در آن نوشته است: «چالش‌های جدی جهانی و منطقه‌ای که ما طی سال‌های اخیر مجبور بودیم با آنها روبه‌رو شویم، نشان می‌دهد روابط روسیه و آمریکا یک عامل مهم در ایجاد ثبات و امنیت در جهان است. من امیدوارم بعد از اینکه شما زمام ریاست‌جمهوری را در دست گرفتید، ما بتوانیم با عمل کردن به شیوه‌ای سازنده و کاربردی، گام‌های واقعی در چارچوب احیای روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف برداریم و همچنین روابط خود در صحنه بین‌المللی را به یک سطح جدید برسانیم».
اما ترامپ در واکنش به این نامه به خبرنگاران گفت: «من یک نامه بسیار خوب از ولادیمیر پوتین دریافت کردم. افکار او واقعا درست است». او همچنین اظهار امیدواری کرد همکاری میان مسکو و واشنگتن بعد از تغییر مدیریت روابط احیا شود: «من امیدوارم 2 طرف بتوانند به این افکار پایبند بمانند و مجبور به رفتن به مسیرهای متفاوت نشویم».
انتشار نامه پوتین یک روز بعد از آن مطرح شد که ترامپ با انتشار یک توئیت گفته بود: «آمریکا باید تا زمانی که جهان درباره سلاح‌های هسته‌ای سر عقل بیاید، شدیدا قابلیت هسته‌ای خود را تقویت کرده و افزایش دهد».
این توئیت نگرانی‌ها را بابت تشدید رقابت تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه افزایش داد. به همین دلیل انتشار نامه پوتین توسط ترامپ قطعا اقدامی است از سوی رئیس‌جمهور آتی آمریکا برای تعادل روابط با مسکو که ظرف روزهای اخیر به خاطر خط و نشان هسته‌ای 2 طرف، چشم‌اندازی خصومت‌آمیز پیدا می‌کرد. این موضوع نشان می‌دهد روابط خوب با روسیه چقدر برای ترامپ اهمیت دارد تا جایی که حتی ترامپ حاضر است توسط هیلاری کلینتون و دیگر دموکرات‌ها، عروسک خیمه‌شب‌بازی پوتین توصیف شود اما افق روابط حسنه با مسکو را حفظ کند.

امضای بودجه سنگین 619 میلیارد دلاری  برای پنتاگون در سال 2017
اوباما هم بوش شد
با افزایش بودجه نظامی سال 2017 آمریکا توسط اوباما، او عملا تمام شعارهای خود مبنی بر پرهیز از جنگ‌سالاری را زیرپا گذاشت. رئیس‌جمهور تقریبا سابق آمریکا، در آخرین روزهایش در کاخ سفید لایحه بودجه نظامی پنتاگون به مبلغ 619 میلیارد دلار را برای سال آتی میلادی امضا کرد. با امضای این لایحه حقوق نظامیان آمریکایی 2/1 درصد افزایش خواهد یافت و تعداد پرسنل نیروی زمینی ارتش آمریکا به بیش از 476 هزار نفر، شمار پرسنل نیروی هوایی به 321 هزار نفر و تفنگداران دریایی نیز به 185 هزار نفر افزایش خواهد یافت که بیشتر از رقم پیشنهادی کاخ سفید است. به‌رغم اختلاف‌ها میان کاخ سفید و کنگره در ارقام پیشنهادی، اوباما پس از امضای این لایحه گفت این لایحه انجام عملیات‌های کنونی ایالات متحده را در سراسر جهان تسهیل می‌کند. این لایحه که از حمایت جان مک‌کین، سناتور جنگ‌طلب حزب جمهوری‌خواه برخوردار بود، تلاش‌های دولت برای تعطیلی پایگاه‌های نظامی از جمله زندان گوانتانامو را ممنوع کرده است. این نشان می‌دهد اوباما که با شعار علیه جنگ‌سالاری بوش، بودجه‌های نظامی سنگین و زندان گوانتانامو در رقابت‌های  انتخاباتی  2008 پیروز شده بود، پس از 8 سال خود به یک بوش دیگر تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان نظامی بودجه‌ای را که او برای پنتاگون امضا کرده، بودجه‌ای جنگی و برای قرار دادن دونالد ترامپ در شرایط تخاصم اجباری با رقبای جهانی ارزیابی می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0067 sec