printlogo


کد خبر: 169455تاریخ: 1395/10/6 00:00
درآمد مردم با هزینه‌های‌شان همخوانی ندارد
تورم پایین آمد، کالاهای اساسی ۴۸ درصد گران شد

گروه اقتصادی: دولت در حالی با شور و شوق کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی کشور را به‌عنوان دستاوردی مهم در تریبون‌ها اعلام می‌کند که اکنون افزایش قیمت‌ها در بازار بویژه کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار امان مردم را بریده است و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز شرایط سختی را سپری می‌کنند. عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره گفت: شاید گران شدن کالاهای اساسی تأثیر چندانی روی زندگی طبقه مرفه‌تر جامعه نداشته اما سفره خانواده‌های متوسط به پایین جامعه را کوچک‌تر کرده است. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با نسیم آنلاین، در رابطه با گران شدن کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم بیان داشت: طبقات متوسط به پایین جامعه بالای 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اینها از نظر درآمد و کیفیت زندگی متوسط به پایین هستند و از آن سو 75 درصد هزینه‌های این خانواده‌ها در 5  مقوله قرار دارد. وی افزود: این 5 رشته شامل معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش است و در این میان خوراک و کالاهای اساسی در مهم‌ترین رده اهمیت برای هر خانواده قرار دارد. متأسفانه به‌رغم اینکه دولت توانسته تورم را کنترل کند و آن را از دو رقمی به  تک‌رقمی تبدیل کند و این موضوع در کلان اقتصاد نیز درست است اما به گفته خود بانک مرکزی کالاهای اساسی که بیشترین بخش هزینه زندگی مردم را شامل می‌شود افزایش 48 درصدی داشته است. آل‌اسحاق گفت: شاید گران شدن کالاهای اساسی تأثیر چندانی روی زندگی طبقه مرفه‌تر جامعه نداشته اما سفره خانواده‌های متوسط به پایین جامعه را کوچک‌تر کرده است؛ مسکن نیز به همین ترتیب. شاید مسکن تغییر چندانی نکرده باشد اما اجاره‌های آن بالاتر رفته است. وی اظهار داشت: در حقیقت وضعیت این طبقه جامعه به گونه‌ای شده که درآمدهای‌شان با هزینه‌های‌شان همخوانی ندارد یعنی نمی‌توانند زندگی خود را براحتی بچرخانند از آن طرف بیشترین بیکاری‌ها نیز مربوط به این خانواده‌هاست و این موضوع نیز مشکلات را بیشتر می‌کند. این عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: در دوران جنگ با اینکه مشکلات فراوانی داشتیم اما همت دولت این بود که این کالاهای اساسی را به هر قیمت شده است هم از لحاظ میزان به وفور و هم از لحاظ قیمت فراهم کند. آل‌اسحاق در پایان گفت: الان که طبق گزارش بانک مرکزی 48 درصد برخی از کالاهای اساسی گران شده است دولت باید دقت کند این طبقه متوسط با توجه به درآمدهای کم خود بتوانند این کالاهای اساسی را تهیه کنند زیرا  مردم برای تهیه کالاهای اساسی در فشار هستند و سابقه کار دولت‌های قبل نیز نشان می‌دهد تمام آنها روی این موضوع حساس بودند و اجازه نمی‌دادند یک دفعه برنج به کیلویی 13، 14 هزار تومان برسد.
افزایش 5 هزارتومانی قیمت هر کیلو گوشت
در حالی سرانه مصرف گوشت قرمز کشورمان کاهش یافته که قیمت این ماده پروتئینی همواره رو به افزایش بوده و بسیاری از مصرف‌کنندگان را نگران کوچک‌تر شدن سهم این ماده در سبد غذایی خود کرده است. بررسی‌های انجام‌شده در سطح بازار پایتخت، حکایت از این دارد که طی یک هفته گذشته، قیمت گوشت قرمز به یک‌باره با افزایش تقریبا 5000 تومانی به حدود 40 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر، این افزایش قیمت غافلگیرکننده در حالی صورت گرفته که سازمان میادین میوه و تره‌بار که معمولا قیمت مصوب و روز کالاهای اساسی را اعلام می‌کند، قیمت گوشت قرمز را از نرخنامه خود حذف کرده است. گرانی اخیر دلار، صادرات و قاچاق دام را جذاب‌ کرده است؛ برخی کارشناسان درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌گویند، کاهش عرضه دام زنده برای کشتار و پشت سر گذاشتن 3 پیک تقاضا طی یکی، دو ماه گذشته عامل اصلی افزایش قیمت بوده و برخی دیگر این روند را نشانه‌ای از کاهش ذخایر گوشت منجمد عنوان کرده‌اند تا جایی که به احتمال زیاد این روند افزایش قیمتی تا ورود دوباره دام زنده برای کشتار، یعنی نیمه اسفند ادامه خواهد داشت. علی وقف‌چی، نماینده زنجان و طارم در مجلس با تایید افزایش قیمت گوشت قرمز در سطح کشور گفت: در حوزه انتخابیه من، قیمت گوشت افزایش حدود 6000 تومانی را تجربه کرده که این افزایش در پایتخت و شهرهای بزرگ نزدیک به 25 تا 30 درصد خواهد بود.
افزایش ۲۵درصدی قیمت برنج ایرانی
گزارش شورای اقتصاد حاکی از افزایش قیمت ۲۵درصدی برنج ایرانی در ۷ماهه سال جاری، گران‌شدن 5/7 درصدی قیمت برنج خارجی در چند ماه‌ گذشته، افزایش فشار بر مصرف‌کنندگان و بالا رفتن میزان توزیع ذخایر استراتژیک برنج کشور است. گزارش امور بازرگانی شورای اقتصاد نشان از افزایش 25درصدی برنج طارم ایرانی در 7 ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذاشته دارد. در این گزارش اشاره‌ شده است قیمت برنج طارم درجه‌ یک در 7ماه ابتدایی سال جاری 10هزار و 843 تومان و در تاریخ 7 آذر سال جاری به 11هزار و 571 تومان رسیده است، درحالی که نرخ این محصول در مدت مشابه سال گذشته (سال 94)، 8هزار و 684 تومان و در سال 93، 7هزار و 742 تومان بوده است. در این گزارش به «افزایش 5/7 درصدی قیمت برنج خارجی در چند ماه اخیر نیز با توجه به ممنوعیت واردات در فصل برداشت برنج داخلی» و «افزایش توزیع ذخایر استراتژیک برنج کشور» نیز اشاره‌ شده است. این گزارش می‌افزاید نرخ هر کیلوگرم برنج هندی درجه یک 4هزار و 913 تومان و برنج پاکستانی درجه یک 5هزار و 844 تومان است، درحالی که نرخ این محصولات در سال گذشته به‌ترتیب 4هزار و 821 تومان و 5هزار و 650 تومان بوده است. به گزارش تسنیم، در گزارش امور بازرگانی و مالی شورای اقتصاد اشاره‌ شده است که این وضعیت سبب برخی نگرانی‌ها درباره «افزایش فشار به مصرف‌کنندگان» و «افزایش عرضه ذخایر برنج به بازار از سوی شرکت بازرگانی دولتی» شده است.
 


Page Generated in 0/0051 sec