printlogo


کد خبر: 169469تاریخ: 1395/10/6 00:00
هواپیمای توپولف ارتش روسیه با 92 سرنشین در دریای سیاه سقوط کرد
سرود خداحافظی ارتش سرخ

یک سانحه هوایی دیگر در حوالی آناتولی، عید سال نوی روس‌ها را عزا کرد. روز گذشته یک فروند هواپیمای توپولف 154 ارتش روسیه که از بندر سوچی در جنوب این کشور برخاسته و عازم بندر لاذقیه سوریه بود در دریای سیاه سقوط کرد و تمام 92 سرنشینش کشته شدند. نکته مهم درباره این پرواز این بود که تمام اعضای گروه کر معروف ارتش سرخ موسوم به الکساندروف در آن حضور داشتند. این هواپیما تنها دقایقی بعد از برخاستن در حریم هوایی روسیه بر فراز دریای سیاه از صفحه رادار محو و ساعاتی بعد لاشه‌اش به همراه جسد 4 تن از مسافران در آب‌های ساحلی این کشور پیدا شد. وزارت دفاع روسیه ساعاتی پس از سقوط هواپیمای توپولوف خود اعلام کرد تمام 84 مسافر و  8 خدمه آن از جمله بیش از 60 نظامی منطقه آدلر در سوچی که عضو گروه کر محبوب الکساندروف بودند و بنا بود در جشن سال نو برای نظامیان روس در سوریه برنامه اجرا کنند درگذشته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که از نزدیک عملیات جست‌وجو و نجات این هواپیما را دنبال می‌کرد، دستور تحقیق درباره این حادثه را صادر کرده است. پوتین همچنین امروز دوشنبه 26 دسامبر را در کشورش عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، نقص فنی یا خطای انسانی به‌عنوان علل بالقوه این حادثه تلقی می‌شود. همچنین شرایط جوی در سوچی در لحظه پرواز «مطلوب» بوده و هیچ پرواز غیرنظامی لغو نشده است. اما اسپوتنیک به نقل از مقامات روس گزارش داد هواپیمای وزارت دفاع تنها 7 دقیقه پس از پرواز در نزدیکی آناپا در فاصله 5 کیلومتری دریای سیاه سقوط کرده و به عمق 50 تا 100 متری آب فرو رفته است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که  مسؤولیت هدایت و هماهنگی عملیات نجات را بر عهده داشت بلافاصله در منطقه حاضر شد. کشتی‌های امداد تا عصر دیروز تنها جسد
4 تن از کشته‌شدگان سقوط توپولف را از دریا گرفته بودند. این دومین سانحه روسی در کوریدور هوایی خاورمیانه از زمان انفجار هواپیمای ایرباسی است که سال گذشته توسط تروریست‌های تحت حمایت غرب بر فراز جزیره سینا منفجر شد. از طرف دیگر هواپیماهای توپولف از سری تو- 154 که در دهه 1960 طراحی شده‌اند پیش از این هم دچار سانحه‌های هوایی مهم شده‌اند از جمله توپولوف حامل رئیس‌جمهور سابق لهستان لخ کاژینسکی و هیات بلندمرتبه همراهش که در آوریل سال 2010 عازم شهر اسمولنسک در غرب روسیه بودند، در شرایط مه غلیظ در فرودگاه سقوط کرد و همه سرنشینانش کشته شدند.


Page Generated in 0/0070 sec