printlogo


کد خبر: 169519تاریخ: 1395/10/7 00:00
اخبار

«مونته دی‌پاسکی» نماد سقوط نظام سرمایه‌داری ربوی در اروپاست
قدیمی‌ترین بانک جهان در مسیر ورشکستگی
دولت ایتالیا در اقدامی غیرقانونی موازین اتحادیه اروپا را برای نجات مصنوعی قدیمی‌ترین بانک جهان زیر پا گذاشت. هفته گذشته کابینه جدید ایتالیا لایحه تاسیس صندوقی اضطراری با موجودی اولیه 20 میلیون یورو برای کمک به بانک «مونته دی‌پاسکی دی‌سینه‌نا» را به تصویب رساند. این بانک ایتالیایی که تاسیس آن به 544 سال پیش بازمی‌گردد قدیمی‌ترین موسسه مالی جهان به شکل بانک‌های امروزی شناخته می‌شود که دست کم طی 4 دهه اخیر در حال ضرر دادن بوده است اما دولت رم همچنان قصد دارد این سربار نمادین را با صرف هزینه‌های هنگفت از حساب مالیات‌دهندگان حفظ کند. بانک مونته دی‌پاسکی در حال حاضر برای بازپرداخت سپرده‌های مردم به 5 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد آن هم در حالی که مذاکرات اخیر برای سرمایه‌گذاری یک صندوق مالی قطری با مسؤولان آن به شکست انجامیده است. ورشکستگی قریب‌الوقوع مونته دی‌پاسکی همچنین نمایانگر وضع آشفته سیاسی و اقتصادی موجود ایتالیاست که حتی سرمایه‌گذاران خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این کشور ندارند. این بانک در تمام شهرهای ایتالیا شعبه دارد و تاکنون ورشکست نشده است اما ارزش سهام این بانک در بازار بورس ایتالیا در چند هفته گذشته که با تشدید بحران مالی روبه‌رو شده، بشدت کاهش داشته است.
این بانک ایتالیایی که بیش از 500 سال است در حوزه بانکداری فعالیت می‌کند برای بازپرداخت سپرده‌های مردم به 5 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد. ظاهرا تنها راه نجات آن از ورشکستگی، کمک دولتی است و این در حالی است که بانک مرکزی اروپا بشدت مخالف اعطای کمک‌های مالی دولت‌ها به بانک‌های اروپایی است. البته با توجه به اینکه 2 میلیارد سهام متعلق به نمایندگان مجلس ایتالیا در صندوق مونته دی‌پاسکی ذخیره شده است، عامه مردم بر این باورند این بانک به محلی برای اختلاس‌های پشت‌پرده متنفذان و سیاسیون بدل شده و راز کمک‌های بلاعوض یک طرفه دولت به آن نیز در همین نکته نهفته است.
دولت جمهوری سیه‌نا سال 1472 میلادی با مجوز کلیسای کاتولیک که در آن زمان مخالف فعالیت‌های مالی ربوی بود به تاسیس این بانک که در آن زمان به نام مونته‌پیو شناخته می‌شد اقدام ‌کرد، چرا که قصد داشت به افراد نیازمند کمک کند و سود حاصل از وام نیز جهت بهبود اقتصاد شهر سیه‌نا مصرف می‌شد. شهروندان درآمد حاصل از زمین خود را به عنوان تضمین وام برای کمک به کشاورزان و توسعه زیرساخت‌های شهری اختصاص می‌دادند و به همین دلیل بعدها نام این بانک به مونته دی‌پاسکی دی‌سیه‌نا تغییر یافت که به معنای «هدیه عید پاک» است. اما رفته‌رفته با نفوذ سرمایه‌داران و صرافان یهودی که تا دوران رنسانس به نمایندگی از اشراف و دولتمردان مسیحی عملیات ربا را انجام می‌دادند، فعالیت ربوی این بانک افزایش یافت. حال در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن بانک مونته دی‌پاسکی، از نگاه کارشناسان مالی به نمادی از سقوط نظام سرمایه‌داری ربوی در اروپا تبدیل شده است.


دفع حملات معکوس داعش در موصل
نیروهای عراقی دوشنبه با انهدام چندین خودروی بمب‌گذاری‌شده داعش در مناطق مختلف شهر موصل واقع در شمال عراق، سلسله حملات معکوس آنها را خنثی کردند. همزمان نیروهای حشدالشعبی حمله گسترده داعش به تلعفر برای تلاش جهت گشودن روزنه‌ای به سمت مرزهای سوریه را خنثی کردند. از سوی دیگر، یگان توپخانه‎ای حشدالشعبی محمل تجمع عناصر داعش را در غرب روستای الشریعه هدف قرار داد.
 


Page Generated in 0/0054 sec