printlogo


کد خبر: 169520تاریخ: 1395/10/7 00:00
چهارگوشه

جاسوسی دولت انگلیس از مردم
مقام‌های محلی انگلیس گفته‌اند با استفاده از وسایل استراق‌سمع، دوربین و بازرسان خصوصی برای 5 سال از مردم جاسوسی کرده‌اند. به نوشته گاردین، مقام‌های محلی انگلیسی از قانون اختیارات تنظیم مقررات که تنها برای پرونده‌های جنایی است، برای جاسوسی از شهروندان عادی این کشور استفاده کردند. نوامبر ۲۰۱۶ پارلمان انگلیس لایحه اختیارات بازرسی را که کمپانی‌های ارائه‌دهنده اینترنت را ملزم می‌کرد جزئیات ۱۲ ماهه کاربران خود را ارائه کنند، تصویب کرد. تصویب این لایحه نگرانی‌هایی را درباره حریم خصوصی گروه‌های آزادی مدنی به‌وجود آورد.

بازداشت ۱۶۸۲ تن در ترکیه
وزارت کشور ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد در هفته گذشته یکهزار و ۶۸۲ نفر درباره ارتباط با سازمان‌های شبه‌نظامی و همچنین جریان گولن، برای بازجویی بازداشت شدند. در این بیانیه تصریح شده ۴۲۶ نفر از بازداشت‌شدگان مظنونان ارتباط با جریان گولونیست‌ها هستند. حرین‌تیز نوشت آیسل توغلوک، معاون حزب دموکراتیک خلق نیز صبح دوشنبه از سوی نیروهای مبارزه با تروریسم ترکیه بازداشت شد. پس از شکست کودتای اخیر ترکیه، موج عظیمی از بازداشت‌ها و برکناری‌ها در ترکیه به اتهام ارتباط با جریان گولن به راه افتاد.

کشته شدن فرمانده طالبان در قندوز
فرمانده اعضای طالبان در جنگ قندوز در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغانستان کشته شد. به گفته وزارت دفاع افغانستان، «ملا فیروز جهادی» طی درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت «غزنی» این کشور به همراه ۱۳ عضو دیگر طالبان کشته شد.

سازمان ملل خواهان آزادی نبیل رجب
سخنگوی کمیساریاری عالی حقوق‌بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید درباره وضعیت نبیل رجب، فعال برجسته حقوق‌بشر، گفت: «مقام‌های بحرینی اتهام‌های زیادی را علیه رجب مطرح کرده‌اند؛ این اتهام‌ها مربوط به مطالب و نقدهایی می‌شود که وی در سال ۲۰۱۴ در توئیتر درباره وضعیت شکنجه در زندان‌های بحرین و حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن، منتشر کرده است». این سخنگو در ادامه آزادی فوری و بی‌قید و شرط نبیل رجب را خواستار شد. نبیل رجب ۱۳ جولای گذشته به جرم ابراز عقیده بازداشت شد.


تخلیه 3 ایستگاه راه‌آهن مسکو
تهدیدات تروریستی پایتخت روسیه را در آستانه سال نوی میلادی با تمهیدات امنیتی شدید مواجه کرده است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، دیروز تماس‎هایی درباره احتمال بمب‎گذاری در ایستگاه‎های راه‎آهن کازانسکی و لنینگرادسکی در مسکو موجب تخلیه فوری حدود یکهزار نفر از کارکنان و مسافران از هر یک از این ایستگاه‌‌ها شد. علاوه بر این‌، حدود 750 نفر نیز از ایستگاه یاروسلاوسکی خارج شدند. این ایستگاه‌ها بسیار به یکدیگر نزدیکند و مرکز کلیدی حمل‎ونقل روزانه هزاران نفر در مسکو محسوب می‌شوند. این تمهیدات در حالی انجام شد که سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌ب) تاکنون در پیش‌بینی یا پیشگیری از حوادث تروریستی در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور موفق بوده است. حدود 2 هفته پیش گروهی تروریست مسلح و همپیمان داعش در منطقه چچن در یک عملیات نظامی از پا درآمدند و  12 روز پیش نیز اف‌اس‌ب اعلام کرده بود مجموعه حملاتی را که گروه تروریستی داعش برای اجرا در مسکو طراحی کرده بود، خنثی کرده است. به گزارش اسپوتنیک روسیه، یکی از سرکردگان ارشد داعش در ترکیه که نامش در فهرست افراد تحت تعقیب بین‌المللی تاجیکستان قرار دارد، طراح حملات خنثی شده بود. پیش از آن ولادیمیر پوتین در دیدار با افسران ارشد و دادستانان روسیه  اعلام کرده بود سرویس امنیت فدرال روسیه در 10 ماه نخست سال 2016، دست‎کم 10 حمله تروریستی را خنثی کرده‌ است.


Page Generated in 0/0101 sec