printlogo


کد خبر: 169540تاریخ: 1395/10/8 00:00
گزارش «وطن امروز» از وضعیت آشفته دلار چندین و چند نرخی
بازار آزاد و رهای ارز!
جهانگیری: مردم نباید نسبت به قیمت ارز نگران باشند

گروه اقتصادی: روز گذشته آشفته‌بازار آزاد ارز با تثبیت نرخ 4150 تومانی نشان داد که نه‌تنها تمایلی به کاهش نرخ ندارد بلکه برای افزایش نرخ ارز لحظه‌شماری می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، صرافان و دلالان ارز روز گذشته بعد از تثبیت نرخ دلار در کانال 4150 شروع به بازارگرمی کردند و دلار را با نرخ‌های مختلف به فروش رساندند. ارز هم‌اکنون با پدیده چندین نرخی مواجه شده و دوران 2 نرخی بدون را نیز رد کرده است. روز گذشته دلار بانکی 3224 تومان، دلار بازار آزاد 4150 تومان، دلار حواله‌ای 4200 تومان، دلار در صرافی‌های وابسته به بانک‌ها 4123 تومان و دلار با اسکناس خرد (اسکناس یک  دلاری تا 50 دلاری) به قیمت 4400 تومان فروخته شد! برخی از صرافی‌ها به این بهانه که اسکناس خرد کمیاب است نرخ آنها را به طرز عجیبی افزایش داده‌اند. جالب‌تر اینکه صرافی‌های وابسته به بانک‌ها نیز از فروش دلار خودداری می‌کنند. متصدی صرافی بانک شهر در میدان فردوسی به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: ما خرید و فروش نداریم چون بانک مرکزی به ما دلار نمی‌دهد. اگر دلار به ما تزریق شود حتما می‌فروشیم! مساله اساسی همین موضوع است که چرا در آشفته‌بازار ارز بانک مرکزی و دولت دلار به بازار تزریق نمی‌کنند؟ چرا بانک مرکزی سکوت التهاب‌‌آفرین دارد و بازار آزاد را رها کرده است؟ عدم اقدام عملی دولت موجب شده این شائبه به وجود‌ آید که دولت با نرخ دلار 4100 تومانی موافق است. از 40 روز پیش مسؤولان عنوان می‌کردند مردم نگران گرانی ارز نباشند و معاون اول رئیس‌جمهور نیز دیروز این ادعا را تکرار کرد. جهانگیری با تاکید بر اینکه امید و اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه نظام است و اگر مردم ناامید شوند هر اتفاق احساسی ممکن است رخ دهد، گفت: مردم وقتی به دولتمردان اعتماد دارند می‌دانند که نباید نسبت به قیمت ارز، کالا و تورم به وجود آمده نگران باشند زیرا مدیران کشور خواهند توانست این مسائل را مدیریت کنند و آنها (منتقدان) همین نقطه را نشانه رفته‌اند. اظهارات جهانگیری در حالی است که در فضای عدم نگرانی دولتمردان، دلار بیش از 700 تومان در 2 ماه اخیر گران شده و 17 درصد از ارزش پول ملی در یک ماه اخیر کاسته شده است.
 نشست ویژه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
نوسان شدید بازار ارز در ماه اخیر باعث شد مسؤولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشست ویژه‌ای برای رصد و کنترل بازار برگزار کنند. در پی التهاب و نوسان شدید بازار ارز در ماه اخیر دیروز جلسه‌ ویژه‌ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور مسؤولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار شد. این جلسه با حضور رحمت‌الله اکرمی، معاون خزانه‌داری کل کشور و اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی و دیگر مسؤولان صبح دیروز برگزار شد و تحولات بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت.
به نظر می‌رسد رصد اوضاع بازار و چگونگی برخورد با شرایط و وضعیت بازار ارز و دلایل نوسانات از اهم این جلسه بوده است.  البته کمیجانی در این باره از هرگونه پاسخ به خبرنگار «وطن امروز» خودداری می‌کند اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی در روزهای آینده اقداماتی در این راستا خواهد داشت.  در حال حاضر نرخ دلار در بازار 4130 تومان بوده که طی یک هفته اخیر 150 تومان افزایش نشان می‌دهد.  اقتصاددانان علت چنین رشد و نوساناتی را منطقی نمی‌دانند. در عین حال مسؤولان این نوسانات را روانی قلمداد می‌کنند.  پیش‌تر احمد وفادار، عضو هیات امنای اتحادیه طلا و جواهر گفته بود دولت برای تأمین عیدی کارکنان ارز را کنترل نمی‌کند.
کاهش تاریخی ارزش پول ایران
آسوشیتدپرس اعلام کرد: ارزش پول ایران به کمترین میزان در تاریخ این کشور رسیده و قدرت خرید مردم 20 درصد کاهش یافته است. به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، این هفته پول ملی ایران به 41600 تومان در برابر یک دلار سقوط کرد که کمترین میزان در تاریخ این کشور است.  براساس این گزارش در حالی که کاهش ارزش پول ایران می‌تواند تا حدودی صادرات این کشور را در بازارهای جهانی جذاب‌تر کند اما از سوی دیگر مفهوم این افت ارزش این است که پس‌انداز مردم هم کم‌ارزش می‌شود. در این راستا نگرانی‌ها درباره اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ با مساله هسته‌ای ایران چگونه برخورد خواهد کرد نیز نگرانی‌هایی را برای پول ملی این کشور ایجاد کرده است.  گزارش آسوشیتدپرس حاکی است طی 10 سال ارزش پول ایران از 920 تومان در برابر یک دلار به 4160 تومان کاهش یافته که این حدود 450 درصد افت ارزش است. بخش زیاد این کاهش ارزش در سال 2012 اتفاق افتاد، زمانی که آمریکا به خاطر مسائل هسته‌ای بانک‌های جهانی را از همکاری با ایران ممنوع کرد و اتحادیه اروپایی تحریم‌های نفتی را علیه این کشور اعمال کردند. احمد حیدری، شهروند ایرانی در این زمینه می‌گوید: «این یک تراژدی است، من 20 درصد قدرت خرید خود را از دست داده‌ام، چرا که نرخ مبادله ریال در برابر دلار کاهش یافته و همه قیمت‌ها بالا رفته است». دلایل زیادی برای کاهش ارزش ریال وجود دارد. از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد دلار در این کشور تقویت شده است، ‌از سوی دیگر ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی خود بارها اعلام کرده توافق هسته‌ای با ایران را قبول ندارد و مذاکرات جدیدی را آغاز خواهد کرد و این مساله به ابهام در آینده این توافق دامن زده است. همچنین دولت ایران طی سال‌های گذشته بازار ارز را دستکاری می‌کرد تا کسری بودجه خود را پوشش دهد. دولت این کار را انجام می‌دهد که از تفاوت بین نرخ دولتی و نرخ بازار ریال بیشتری از فروش نفت به دست آورد. اقدامی که در بازارهای جهانی معروف به آربی‌تراژ است.
طلا هم گران شد؛ سکه ۱،۲۲۰،۰۰۰ تومان
همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و گرانی دلار، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم صعودی و تا حدی «حبابی» شده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم درباره میزان  حباب موجود در قیمت‌های طلا و سکه، اظهار داشت: تا دیروز میزان حباب در بازار سکه بالا بود ولی امروز به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا از حباب کاسته شده است. وی با بیان اینکه امکان محاسبه حباب موجود در قیمت انواع سکه تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نرسد، وجود ندارد، افزود: به دلیل افزایش قیمت ارز و البته افزایش قیمت جهانی طلا، امروز شاهد رشد قیمت در بازار سکه و طلا بوده‌ایم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر نزدیک بودن به ژانویه را از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت طلا دانست و گفت: حاشیه ریسک خریدار و فروشنده باعث ایجاد حباب در قیمت سکه شده است.


Page Generated in 0/0149 sec