printlogo


کد خبر: 169622تاریخ: 1395/10/9 00:00
نمایندگان مجلس به علت بی‌کفایتی آخوندی امضاهای خود را پس نگرفتند
بررسی استیضاح وزیر راه در هفته آینده

گروه اقتصادی: با وجود اینکه مجلس مشغول بررسی برنامه ششم است اما هفته آینده طرح استیضاح وزیر راه در کمیسیون عمران مجلس بررسی خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، با برخورد 2 قطار در سمنان و کشته شدن بیش از 40 نفر در آن حادثه مشخص شد مدیریت ضعیف و انتصابات نامناسب در حوزه حمل‌ونقل ریلی و همچنین بکارگیری سیستم هوشمند کنترل قطار غیراستاندارد چنین حادثه‌ای را رقم زده و همچنان جان مسافران قطار تهدید می‌شود. در یک حرکت بی‌سابقه بیش از 100 نماینده مجلس موضوع استیضاح وزیر راه را امضا کردند اما به علت همزمانی بررسی برنامه ششم، این استیضاح به تعویق افتاد.
وزیر راه‌وشهرسازی نیز به توصیه کارشناسان مبنی بر استعفا عمل نکرده و همچنان اصرار دارد بر مسند راه کشور بنشیند. طبق گفته نمایندگان، وزارت راه‌وشهرسازی جلسات مخفی برقرار می‌کرده تا استیضاح را به تاخیر بیندازد و مشمول زمان کند. این در حالی است که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه هفته آینده این کمیسیون خبر داد. صدیف بدری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به آخرین اخبار از طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی گفت:جلسه بررسی استیضاح «عباس آخوندی» در دستور جلسه آینده کمیسیون عمران مجلس خواهد بود و این جلسه با حضور وزیر راه‌وشهرسازی برگزار می‌شود. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی درباره زمان برگزاری این استیضاح در صحن علنی تصریح کرد: ابتدا این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و در صورت دستور هیات رئیسه و اعلام وصول آن به صحن ارجاع خواهد شد، چراکه با توجه به بررسی برنامه ششم توسعه کل کشور در صحن علنی، به نظر می‌رسد در صورت پس نگرفتن امضاها و عدم تامین نظر استیضاح‌کنندگان، برگزاری جلسه استیضاح در صحن علنی به بعد از بررسی برنامه ششم موکول شود. وی تاکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امکان قطع دستور بررسی برنامه وجود ندارد و در زمان بررسی آن، جز برنامه نباید موضوع دیگری در دستورکار قرار گیرد.
وزیر راه مسؤول سوختن مسافران قطار
طبق گزارش کمیسیون عمران مجلس به غیر از خطای انسانی، وزارت راه مسؤول مستقیم رخ دادن این فاجعه بوده است. همچنین سیستم ATC خطای بسیاری داشته و خطاهای بیش از حد آن موجب شده بود قطار دوم با خاموش کردن کنترل هوشمند قطار با سرعت بسیار زیاد به قطار اول برخورد کند. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی  با اشاره به امضای طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در این حادثه سهل‌انگاری مسؤولان محرز بوده و به همین دلیل بنده طرح استیضاح وزیر را امضا کرده‌ام. نوروزی با تاکید بر اینکه نوع گزینش و چینش نیروها در برخی پست‌های تخصصی زیر مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی بدون در نظرگرفتن تخصص بوده است، گفت: استیضاح آخوندی برای اصلاح رویه موجود در این وزارتخانه لازم است. نوروزی افزود: مشکلات موجود بر سر راه مسکن‌مهر و همچنین بی‌توجهی دولت به رفع آنها از دیگر دلایل مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مازاد دریافتی از مردم در مسکن‌مهر مشکلات بسیاری را رقم زده است، تصریح کرد: طرح مسکن‌مهر با نواقص بسیار به مردم واگذار می‌شود که این خود دغدغه‌های بسیاری را رقم زده است. نوروزی با بیان اینکه هدف امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اصلاح رویه در این وزارتخانه برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار است، گفت: ما به دور از حب و بغض سیاسی و کینه این طرح را پیگیری می‌کنیم.
مردم نباید تاوان ضعف مسؤولان را بپردازند
یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی با اشاره به امضای طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی گفت: ضعف نظارتی عامل اصلی بروز حادثه برخورد 2 قطار مسافری در هفت‌خوان سمنان بوده، از این رو نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد. کمالی‌پور با بیان اینکه ضایعه بزرگ حادثه قطار به واسطه بی‌کفایتی و سوءتدبیر واقع شده است، افزود: مردم نباید تاوان ضعف مسؤولان در حوزه مدیریتی و نظارتی را بپردازند. نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: مجلس باید با توجه بیش از پیش به اهرم نظارتی خود از بروز حوادث ناگواری چون تصادف 2 قطار که داغدار شدن بسیاری از مردم را رقم زد، جلوگیری کند. نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نباید اجازه بروز دوباره چنین حوادث تلخی داده شود.
بی‌کفایتی آخوندی علت حادثه اخیر بود
ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در پی حادثه تصادف 2 قطار در سمنان رخ داده است، گفت: طبق گزارش‌هایی که درباره این حادثه دریافت کرده‌ایم، خطای نیروی انسانی و سیستم هوشمند محرز است، از این رو این دو عامل نشان‌دهنده ضعف مدیریتی رخ داده است. نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جان‌باختگان این حادثه تاوان ضعف مدیریت و نظارت مسؤولان را پس داده‌اند، افزود: استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وی با بیان اینکه سهل‌انگاری مسؤولان نباید دیگر تکرار شود، تصریح کرد: با برکناری وزیر راه‌وشهرسازی همه مسؤولان متوجه ضرورت اعمال دقت نظر در حیطه کاری خود می‌شوند و از بروز چنین حوادثی جلوگیری خواهند کرد. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه درپی این حادثه انتظار ما کناره‌گیری وزیر و استعفای وی بود، گفت: متاسفانه این اتفاق از سوی وزیر رخ نداد، از این‌رو نمایندگان به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وی روی آوردند. ملکی ادامه داد: با برکنار شدن وزیر راه‌وشهرسازی در نتیجه استیضاح، سایر وزرا و مسؤولان به جدیت قانونمداری در کشور پی می‌برند و به وظایف خود بهتر عمل خواهند کرد.
آخوندی تاوان سهل‌انگاری‌های انجام شده را باید بپردازد
ملکی افزود: با استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی، وی تاوان سهل‌انگاری‌های انجام شده را خواهد پرداخت. وی با بیان اینکه نباید از کنار بی‌مسؤولیتی‌ها بسادگی گذشت، تاکید کرد: ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار این حادثه و جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی از عمده دلایل پیگیری استیضاح آخوندی است. عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باتوجه به گزارش‌های واصله درباره جعل اسناد پس از تصادف، عدم کفایت وزیر راه‌وشهرسازی محرز است.


Page Generated in 0/0092 sec