printlogo


کد خبر: 169635تاریخ: 1395/10/9 00:00
نبض جامعه

با وجود مصوبه شورای انقلاب فرهنگی
ممانعت دانشگاه آزاد از ادامه تحصیل فرهنگیان!
در حالی طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرک معادل حل شد اما دانشگاه آزاد با زیرپاگذاشتن این مصوبه با گذشت ۴ ماه از ترم تحصیلی به فرهنگیان دارای مدرک معادل اجازه ادامه تحصیل نمی‌دهد. به گزارش تسنیم، در سال‌های گذشته منتهی به سال 81، وزارت آموزش‌وپرورش با دریافت مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام به تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز خود با مراعات سرفصل‌های دروس مصوب و مورد تایید وزارت علوم در رشته‌های مورد نیاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کرد.
آخرین دوره تربیت این نیرو به این طریق در سال 81 بود و افرادی که از مراکز و دانشکده‌های زیرنظر آموزش‌وپرورش فارغ‌التحصیل می‌شدند تمایل داشتند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند اما از سوی وزارت علوم اعلام شد چون مدرک آنها معادل است امکان ادامه تحصیل آنان وجود ندارد و به دلیل همین مشکل از سال 81 به بعد، سازمان مدیریت اعطای مجوز به آموزش‌وپرورش را برای تربیت نیرو و دادن مدرک متوقف کرد. جلسات کارشناسی بسیاری در این رابطه با وزارت علوم برگزار شد و سرانجام این وزارتخانه موافقت کرد آزمون‌های جامعی برگزار شود و افرادی که حدنصاب لازم را کسب کردند به مقاطع بالاتر تحصیلی بروند، بر همین اساس به مدت 6 سال آزمون‌های جامع در
3 نوبت برای دارندگان مدرک کارشناسی و 3 نوبت برای دارندگان مدارک کارشناسی ارشد برگزار شد. پس از برگزاری آزمون‌های جامع تعدادی از افراد بودند که حدنصاب نمره علمی را کسب نکردند که با ادامه تحصیل گروهی از آنها با توجه به مصوبه‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی موافقت شد اما فارغ‌التحصیلان سال 77 تا ورودی‌های 81 که از آموزش‌وپرورش مدرک معادل گرفته بودند حق ادامه تحصیل نداشتند. آموزش‌وپرورش برای حل مشکل این افراد از ‌17 اردیبهشت سال 93 مذاکراتی را با شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام داد تا ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل از سال 77 تا 91 امکانپذیر شود. با موافقت شورایعالی انقلاب فرهنگی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کمیسیون معین این شورا کمیته مشورتی را تعیین کرد که نمایندگانی از شورایعالی انقلاب فرهنگی، آ‌موزش‌وپرورش و وزارت علوم در آنجا حضور داشتند و 4 ماده را به عنوان پیشنهاد تصویب کردند تا این افراد بتوانند ادامه تحصیل دهند. آنگونه که وزارت آموزش‌وپرورش در سال 94 اعلام کرد در جلسه کمیسیون معین، پیشنهادات مطرح شده  به بحث گذاشته شد که با رای اعضا مورد موافقت قرار گرفت و این مصوبه از سوی رئیس‌جمهور نیز ابلاغ شد. حال با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، جمعی از فرهنگیان دارای مدرک معادل اعلام می‌کنند در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد صفادشت پذیرفته شده‌اند اما پس از ثبت‌نام و گذشت 4 ماه از نخستین ترم تحصیل، دانشگاه اعلام کرده است چون مدرک کارشناسی شما معادل است باید انصراف دهید. به گفته این فرهنگیان، آنها مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه برای ترم تحصیلی واریز کرده‌اند اما دانشگاه آزاد برخلاف مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به آنها اجازه تحصیل نمی‌دهد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر داد
حذف پایان‌نامه از دوره کارشناسی
«درباره وضعیت پایان‌نامه‌ها در کشور برخی مقررات باید تغییر کند بویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی ضرورتی به تهیه پایان‌نامه وجود ندارد.» به گزارش میزان،  محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب گفت: باید درباره وضعیت پایان‌نامه‌ها در کشور برخی مقررات تغییر کند بویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی ضرورتی به تهیه پایان‌نامه وجود ندارد. این موضوع مورد تاکید وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بود و ابلاغ آن نیز در جلسه آینده صورت خواهد گرفت. وی با اشاره به آمار تخلفات علمی گفت: درباره مقالات نمایه شده کشور که دارای تعداد بسیار قابل توجهی هستند عدد تخلفات بسیار کم بود که بخش مهمی از این تخلفات نیز ناشی از عدم آگاهی از مقررات است. وی افزود: البته جریان‌سازمان‌دهی نیز در این زمینه وجود دارد که بسیار محدود بوده و مقرر شد برخورد  قاطعی به لحاظ انضباطی با آنها صورت پذیرد.
 


Page Generated in 0/0054 sec