printlogo


کد خبر: 169641تاریخ: 1395/10/9 00:00
گزارش نیویورک‌تایمز از رازهای مالی خاندان حاکم بر عربستان- قسمت اول
ریخت و پاش آل‌سعود در عصر ریاضت اقتصادی

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در دوران حکومت 2 ساله خود برادرانش را دور زد و با دادن قدرت و اختیارات به نسل بعدی آل‌سعود که در حلقه نزدیکان وی قرار داشتند، سنت‌ها را بر هم زد و شکافی عمیق در رده‌های بالای نظام سلطنتی آل‌سعود به وجود آورد. پادشاه عربستان چند تن از برادرزاده‌ها و همچنین پسرش محمد بن سلمان که هم‌اکنون وزیر دفاع است را در مناصب حساس حکومتی گمارده است. ملک سلمان با برکناری اعضای شاخص آل‌سعود که به وی نزدیک نبودند از سمت‌های حساس وزارتی، استانداری و فرمانداری هرچند قدرت خود را تحکیم کرده با این وجود این اقدام زمینه‌ساز بروز نارضایتی در میان دیگر اعضای این خاندان شده است. این تغییرات در حالی است که عربستان علاوه بر مشکلات اقتصادی و کسری بودجه که نارضایتی عمومی را در پی داشته، فراتر از مرزهای خود نیز با مشکلات جدی مواجه است که از آن جمله می‌توان به تجاوز نظامی پرهزینه به یمن و ناآرامی در عراق و سوریه اشاره کرد. بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی عربستان برای جلوگیری از بروز نارضایتی عمومی درباره افشای ثروت‌شان بسیار محتاط عمل می‌کنند. از جمله مسائلی که صدای شاهزاده‌های سعودی را درآورده بحث خصوصی‌سازی شرکت سعودی آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان است؛ این شرکت از گذشته‌های دور هزینه‌های دولت را تأمین کرده است. تصمیم محمد بن سلمان برای فروش بخشی از سهام آرامکو در بازار سهام نیویورک یا لندن با مخالفت برخی اعضای آل‌سعود مواجه شده است چراکه این اقدام باعث افشای دارایی‌ها و حساب‌های شرکت و در نتیجه افشای بودجه پنهان دولت و دارایی‌های اعضای خانواده سلطنتی خواهد شد. روزنامه الاقتصادیه چاپ ریاض اخیرا به نقل از یک مقام رسمی سعودی نوشت: عربستان سعودی قصد دارد برای حل مشکلات اقتصادی و جبران کسری بودجه 49 درصد از سهام آرامکو را طی یک دوره10 ساله به فروش برساند. دولت عربستان برای جبران کسری بودجه بار آن را به دوش مردم انداخته و علاوه بر کاهش بودجه عمومی، یارانه‌ها را قطع کرده که به افزایش بهای بنزین، برق و حتی آب منجر شده است.
   دارایی‌های بی‌شمار ملک سلمان
درباره پادشاه عربستان اما وضعیت به گونه دیگری است. ملک سلمان در حال حاضر املاک و دارایی‌های قابل‌توجهی در فرانسه دارد. آمارها حاکی است او مالک ده‌ها آپارتمان در منطقه 16 پاریس، یکی از مناطق اعیان‌نشین و مرفه این شهر است که ارزش آنها به حدود 35 میلیون دلار می‌رسد. او همچنین یک قصر ییلاقی لوکس در ساحل «کوت د زیور» فرانسه و یک قصر در شهر ماربلا در جنوب اسپانیا دارد. پادشاه از دریای سرخ تا خلیج‌فارس تعداد زیادی کاخ با ستون‌های مرمر و فضایی دنج دارد که کلکسیون کاخ‌های وی را تکمیل می‌کنند. یک فعال رسانه‌ای که با نام مستعار «مجتهد» فعالیت می‌کند برخی اسرار آل‌سعود از جمله ریخت‌وپاش‌های سلطنتی، هزینه‌ها، کاخ‌ها، اتومبیل‌های لوکس و ولخرجی‌ها را افشا کرده است.
   شاهزاده‌های مرفه چگونه زندگی می‌کنند؟
سلمان به‌عنوان شاهزاده‌ای جوان در جایی برای جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خاطراتی را بازگو کرده و گفته هنوز زمانی را که خانواده وی مدتی از سال را در چادر زندگی می‌کرده‌اند، به یاد می‌آورد. در آن زمان وی به‌عنوان پسری که روزی بر قلمرو پدرش حکمرانی خواهد کرد، در نظر گرفته نمی‌شده است. سلمان که گمان می‌رود بیست‌وپنجمین پسر عبدالعزیز باشد، نسبت به برادرهای خود یک امتیاز ویژه داشت. حسی السدیری، مادر وی، یکی از همسران محبوب ملک عبدالعزیز بود. سلمان یکی از 7 پسر حسی و عبدالعزیز بود. این 7 پسر به عنوان «هفت سدیری» شناخته شده بودند. میزان ثروت این خاندان به ‌مثابه یک راز است. این ثروت میان بسیاری از افراد خانواده و در قاره‌های مختلفی توزیع شده است و همین مساله کار حسابرسی دقیق این ثروت را بسیار سخت کرده است. سازوکار بودجه دولت کاملاً غیرشفاف است. میزان سهم خاندان سعودی از بودجه که در نهایت راه خود را به خزانه باز می‌کند، هرگز فاش نشده است. حتی افرادی که از نزدیک با خاندان سلطنتی سعودی در ارتباط هستند اعلام کردند نمی‌توانند کل دارایی‌های این خاندان را برآورد کنند. اوراق موسوم به اسناد پاناما که در ماه آوریل (فروردین) منتشر شد، فاش کرد که ملک سلمان در شرکت‌های دریایی در لوکزامبورگ و جزایر ویرجین بریتانیا سهام دارد.


Page Generated in 0/0159 sec