printlogo


کد خبر: 169642تاریخ: 1395/10/9 00:00
چهارگوشه

مخالفت رومانی با انتصاب نخست‌وزیر مسلمان
 رئیس‌جمهور رومانی از معرفی یک زن مسلمان برای بر عهده گرفتن منصب نخست‌وزیری در این کشور خودداری کرده است. وی سه‌شنبه با رد سویل شیده، نامزد حزب سوسیال‌دموکرات این کشور، خواستار معرفی نامزد دیگری برای سمت نخست‌وزیری شد. رئیس حزب سوسیال‌دمکرات رومانی هفته گذشته سویل را به‌عنوان گزینه پیشنهادی این حزب برای سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. در صورت موافقت با این درخواست، وی می‌توانست نخستین نخست‌وزیر زن و مسلمان در رومانی باشد.

رأی اعتماد به کابینه حریری
دولت سعد حریری روز چهارشنبه با کسب  87 رای موافق، 4 رای مخالف و یک رای ممتنع از پارلمان لبنان رای اعتماد گرفت. بنا به گفته رئیس پارلمان، 34 نماینده در جلسه دیروز حضور نیافتند. به این ترتیب کابینه پیشنهادی حریری که پس از سال‌ها تنش سیاسی به پارلمان ارائه شده بود، می‌تواند فعالیت رسمی خود را به عنوان دولت آغاز کند. روز دوشنبه، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود حزب‌الله به دولت در پارلمان رأی اعتماد خواهد داد و به اندازه مشارکت خود مسؤولیت عملکردش را برعهده خواهد گرفت.

تمدید ریاست الصماد بر شورایعالی سیاسی یمن
شورایعالی سیاسی یمن در نشست فوق‌العاده‌ای که چهارشنبه برگزار کرد، با ابقای صالح علی الصماد، رئیس این شورا و قاسم لبوزه، معاون وی برای 4 ماه دیگر موافقت کرد. این نشست به ریاست صالح علی الصماد برگزار شد. این امر پس از بررسی تفصیلی تحولات در این مرحله و بررسی ماده ۳۰ از آیین‌نامه شماره ۲ صادره از شورا در سال ۲۰۱۶ که دوره ریاست شورایعالی سیاسی را تعیین می‌کند، صورت گرفت.       


سالگرد شهادت شیخ نمر در عربستان و بحرین
تنها چند روز مانده به سالگرد شهادت شیخ نمر به دست جلادان سعودی، مردم بحرین نیز مانند شیعیان منطقه برای بزرگداشت این روحانی مبارز آماده می‌شوند. شیعیان عربستان بویژه در منطقه قطیف در شرق شبه‌جزیره حجاز و در نزدیکی جنوب جزیره بحرین قرار است از فردا جمعه 10 دی به مدت یک هفته ضمن برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهادت آیت‌الله نمر باقرالنمر با برگزاری تظاهراتی با آرمان‌های آزادی‌خواهانه او اعلام همبستگی کنند تا نشان دهند که راه او ادامه می‌یابد. در همین حال در بحرین رژیم دست‌نشانده آل‌خلیفه بشدت از برگزاری سالگرد شهادت نگران است و نیروهای امنیتی‌اش سه‌شنبه‌شب به ده‌ها تن از جوانان بحرینی در منطقه الدراز حمله کردند. آنها که مقابل بیت شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه و رهبر معنوی انقلاب این کشور تجمع کرده بودند، شعار می‌دادند راه شیخ نمر را ادامه خواهند داد. به گزارش شبکه مجازی ستره، نیروهای آل‌خلیفه از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور علیه جوانان معترض استفاده کردند. با این‌حال با وجود اقدامات سرکوبگرانه آل‌خلیفه، بحرینی‌ها همچنان به تحصن مقابل خانه شیخ قاسم ادامه می‌دهند. صدها تن از نمازگزاران بحرینی، سحرگاه چهارشنبه نماز صبح را در مقابل منزل شیخ قاسم در میدان فداء اقامه کردند. آیت‌الله نمر باقرالنمر مهم‌ترین رهبر اعتراض‌های مردمی عربستان محسوب می‌شد که 12 دی‌ماه سال گذشته به اتهامات واهی توسط دژخیمان سعودی گردن زده شد.

پیام شیخ سلمان از زندان
شیخ علی سلمان، دبیرکل جریان الوفاق، بزرگ‌ترین جریان مخالف در بحرین در دومین سالگرد حبس خود گفت: «به مبارزات مسالمت‌آمیز تا دستیابی به بحرین دموکراتیک ادامه خواهم داد». شیخ سلمان در تماسی تلفنی با خانواده خود گفت: «اطمینان دارم خداوند متعال این ملت عزیز و مبارز بحرین را پیروز خواهد کرد». وی افزود: «هر کسی که از خواسته‌های ملت بحرین برای تحقق دموکراسی، برابری، تحقق حقوق بشر و حل مسالمت‌آمیز بحران کشور حمایت می‌کند، شایسته سپاسگزاری است». دادگاه تجدید نظر، اخیرا حکم حبس ۹ ساله علیه شیخ سلمان را تایید کرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec