printlogo


کد خبر: 169661تاریخ: 1395/10/9 00:00
هشدار نمایندگان مجلس نسبت به سکوت مسئولان در قبال رکوردشکنی دلار
مدیریت‌ضعیف در کنترل بازار ارز

گروه اقتصادی: تکرار عبارت «گرانی قیمت دلار» کافی است تا بازار سوداگران ارزی گرم شود و زمینه کوک شدن ساز گرانی در سایر بازارها فراهم شود که نتیجه آن تحت فشار قرار گرفتن معیشت خانوارهاست. اینکه چرا مردم از گرانی قیمت دلار نگرانند، سوالی است که می‌توان ادعا کرد تقریبا تمام مردم پاسخ آن را می‌دانند؛ به دلیل اینکه در حدود 4 سال قبل با افزایش نجومی نرخ ارز، معیشت و اقتصاد بسیاری از مردم کشور با چالش اساسی روبه‌رو شد و به گرانی کالاها در سایر بازارها منتهی شد. موضوع از یک بعد دیگر نیز قابل بررسی است، به دلیل اینکه تجربه نشان داده معمولا با گرانی دلار، قیمت کالاهای دیگر با افزایش کاذب روبه‌رو می‌شود و از طرفی بازار سوداگری دلالی گرم می‌شود. در چنین شرایطی تداوم افزایش نرخ دلار می‌تواند نوسانات اقتصاد کشور را افزایش دهد و نتیجه آن گرانی قیمت کالاها در بازارها و ایجاد مشکل برای معیشت مردم است.  غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره وضعیت افزایش نرخ ارز گفت: در یک ماه گذشته با رئیس بانک مرکزی و مسؤولان ارزی کشور مذاکراتی درباره نرخ ارز داشته‌ام به دلیل اینکه روند صعودی نرخ ارز قابل هشدار بود. وی ادامه داد: متاسفانه دولت موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرایی نکرد و جهش قیمتی ارز ایجاد شد. تاجگردون گفت: رئیس کل بانک مرکزی قول داده بود با تزریق ارز به بازار، مانع افزایش مجدد قیمت ارز شود. وی افزود: از دست دادن مدیریت بازار ارز با وجود انعقاد قراردادهای نفتی، کار خطایی است.
نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با سیف و طیب‌نیا
محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌هایی در کار است که حتی می‌خواهد این فاصله‌ها بیشتر شود و دلیل آن ایجاد رانت و فساد اقتصادی است.  پورابراهیمی یادآور شد: اخیرا مذاکراتی با رئیس بانک مرکزی درباره نوسانات بازار ارز انجام و توضیحات رئیس کل بانک مرکزی شنیده شد اما اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز کافی نیست و با توجه به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی درباره بررسی نوسانات بازار ارز برگزار خواهد شد تا به دولت کمک شود التهاب ایجاد شده در بازار ارز بخوبی مدیریت شود.  احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش نرخ دلار گفت: تجربه نشان داده افزایش قیمت دلار باعث نابسامانی در بازارها می‌شود. وی افزود: از بانک مرکزی این انتظار می‌رود که با توجه به پیش‌بینی افزایش درآمدهای نفتی در ماه‌های آینده، اجازه ندهد بازار دلالی ارز در کشور رونق یابد. وی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت دلار قابل توجیه نیست، گفت: مدیریت نرخ ارز از عوامل مهمی است که در ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور موثر است. انارکی محمدی یادآور شد: بانک مرکزی باید موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز را به سرانجام برساند.
بانک مرکزی پاسخگو باشد
شهاب نادری، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش قیمت دلار با بیان اینکه رشد نجومی قیمت ارز قابل قبول نیست، گفت: مسؤولان اقتصادی کشور نباید اجازه دهند نرخ دلار به صورت کاذب افزایش یابد و بانک مرکزی باید بازار را مدیریت کرده و در این باره پاسخگو باشد.
برخی بنکداران بزرگ از نابسامانی بازار ارز سوءاستفاده می‌کنند
شهباز‌ حسن‌پوربیگلری، رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش نرخ دلار در کشور گفت: به طور طبیعی نرخ دلار در بازار باید متاثر از عوامل اقتصادی باشد اما در روزهای گذشته افزایش شدید قیمت دلار علاوه بر عوامل اقتصادی متاثر از جو روانی نیز بوده است. رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی افزود: برخی بنکداران بزرگ از وضعیت فعلی بازار ارز سوءاستفاده می‌کنند.  حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز درباره وضعیت بازار ارز گفت: قیمت دلار متاثر از عوامل مختلفی است. وی با بیان اینکه باید نرخ ارز شناور و سیال باشد، افزود: بخشی از افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته کاذب است که این موضوع به اقتصاد کشور زیان وارد می‌کند. وی با بیان اینکه باید دولت نوسانات بازار ارز را کنترل کند، گفت: برخی از صادرکنندگان، بیشتر ارزهای حاصل از صادرات را به جای فروش به دولت به صرافی‌ها می‌فروشند، همچنین شرکت‌های دولتی تامین ارز خود را از طریق صرافی‌ها انجام می‌دهند. حاجی‌دلیگانی ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت ارز نیز به دلیل تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها است. وی افزود: عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل نیست، بنابراین باید بانک مرکزی بازار را مدیریت کند.
بانک مرکزی تماشاگر بازار ارز نباشد
سیدکاظم دلخوش‌اباتری، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت بازار ارز گفت: تجربه نشان داده موضوع عدم تعادل در اقتصاد کشور به دلایل مختلفی وجود داشته است، به طور مثال بخشی از این مسائل به علت کارشکنی دشمنان و موضوعاتی مانند تحریم‌ها بوده است. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت به ثبات اقتصادی کامل دست نیافته‌ایم بنابراین نوسانات اقتصادی داخلی و خارجی به تغییرات قیمت ارز و طلا در کشور منتهی می‌شود. وی با بیان اینکه بخشی از نوسانات بازار ارز به دلایل بیان شده ارتباط دارد، گفت: بخشی از بی‌نظمی‌ها در بازار به دلیل عدم مدیریت مناسب بازار است. دلخوش‌اباتری ادامه داد: عدد مشخصی برای قیمت دلار نمی‌توان عنوان کرد اما باید نرخ ارز براساس الگوهای اقتصادی مانند تورم در بازار تعیین شود.
 


Page Generated in 0/0111 sec