printlogo


کد خبر: 169739تاریخ: 1395/10/12 00:00
افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا
پایتخت در اضطرار
مدارس تهران امروز هم تعطیل نشد!

گروه اجتماعی: کیفیت هوای تهران در دومین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت، این روند بر اساس اخبار منتشر شده تا به آخرین لحظات تنظیم این گزارش، در حال افزایش و رسیدن به شرایط اضطرار بود. در این بیان منطقه ۹ تهران با شاخص ۸۴ پاک‌ترین و منطقه ۲ تهران با شاخص آلودگی ۱۷۷ آلوده‌ترین نقطه تهران اعلام شد. به گزارش تسنیم، کیفیت هوای استان تهران که هفته گذشته تنها برای یک روز بر اثر وزش باد و باران در شرایط سالم قرار گرفته بود دوباره از ابتدای هفته به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و بیماران رسید. روند آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون جمعه (10 دی ماه) به‌گونه‌ای بود که عدد شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون 123 شد و حتی برخی مناطق تهران در شرایط قرمز قرار گرفتند.
این کاهش کیفیت هوا، مدیران محیط زیست را دوباره به تمهیدات تکراری همچون افزایش محدوده زوج و فرد، عدم  فروش طرح ترافیک روزانه و تعطیلی معادن شن و ماسه مجبور کرد اما برنامه‌‌ریزی مدیران محیط‌زیست که برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران انجام گرفت تأثیری نداشت و شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در پایتخت بودیم. روز گذشته 11 دی‌ماه ساکنان تهران و کلانشهرهایی همچون اصفهان، کرج و اراک از ابتدای صبح با هوایی آلوده، غبار گرفته و مه‌آلود مواجه شدند و شرایط کیفیت هوا در استان تهران از ابتدای صبح برای گروه‌های حساس، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، سالمندان و کودکان ناسالم شد. عدد شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون ساعت 8 صبح  با افزایش نسبت به مدت مشابه روز گذشته به 139 رسید که نشانگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. بنا بر آخرین آمار به ‌دست آمده از دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها، کیفیت هوای تهران در حال رسیدن به شرایط اضطرار و قرمز است و عدد اندازه‌‌گیری شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون از 140 نیز عبور کرده است. اما با وجود تمام تمهیدات اندیشیده شده، کیفیت هوا در برخی مناطق استان تهران در شرایط ناسالم و قرمز برای همه افراد قرار گرفت و این مساله مردم تهران را آزار داد. بر اساس این گزارش، منطقه 9 با شاخص 84 پاک‌ترین و منطقه 2 تهران با شاخص آلودگی 177 آلوده‌ترین نقطه تهران است. عدد شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون در استان تهران به‌ترتیب میزان آلودگی به‌شرح  جدول ذیل است.
بنا بر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیران اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بین 50 تا 100 باشد شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد بین 150 تا 200 قرار گیرند به این شرایط وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود. سازمان هواشناسی کشور روز گذشته از ادامه پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و شهرهای صنعتی خبر داده و تأکید کرده بود کیفیت هوای پایتخت برای همه افراد ناسالم خواهد شد و افراد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا
عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از آلودگی مداوم هوا در پایتخت، گفت: برای بهبود وضعیت هوای تهران باید از اقدامات شعارگونه پرهیز کرد. به گزارش خانه ملت، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس از آلودگی مداوم هوا در پایتخت انتقاد کرده و گفته است: «آلودگی هوای تهران مهم‌ترین معضل این کلانشهر بوده که سلامت همه مردم را در معرض خطر قرار داده است.» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در نصب یک بیلبورد با محوریت اینکه کودکان را در خانه نگه ندارید، گفت: شهرداری تهران چه تمهیداتی اندیشیده تا والدین بتوانند به‌دور از هر گونه نگرانی و با خیال آسوده کودکان را از قفس ایجاد شده در آپارتمان‌ها رها و برای تفریح به پارک و مراکز تفریحی هدایت کنند؟ کودکان چگونه می‌توانند در هوای آلوده تهران که سالانه تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ فرو می‌برد نفس بکشند که شهرداری اقدام به نصب چنین بیلبوردی کرده است.  
سلحشوری با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوای تهران روز به روز در حال افزایش است، افزود: آلودگی هوا باید به عنوان معضلی جدی تلقی و برای رفع آن راهکارهای فرابخشی ارائه شود به این شکل که سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری و دستگاه‌های مرتبط با همکاری مسؤولانه نسبت به تدوین طرح مشترک جامع آلودگی هوا اقدام کنند البته صداسیما هم باید به فرهنگ‌سازی توجهی جدی داشته باشد.
مدارس تهران تعطیل نیست
این در حالی است که معاون عمرانی استانداری تهران با تاکید بر عدم افزایش شاخص کیفیت هوای تهران برای روز یکشنبه گفته است: مدارس تهران تعطیل نخواهد بود. حسن کریمی، معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به اینکه مجموعه بررسی دستگاه‌های ذی‌ربط حاکی از این است که شاخص کیفیت هوای تهران برای فردا(یکشنبه) افزایش چشمگیری نخواهد داشت و به طور قطع این شاخص به عدد 150 نمی‌رسد، افزود: برهمین اساس کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه نخواهد داد و مدارس نیز تعطیل نخواهد بود.
 


Page Generated in 0/0161 sec