printlogo


کد خبر: 169783تاریخ: 1395/10/12 00:00
به پیشواز رویدادهای 2017
سال تغییر نظم جهانی

بسیاری در سال 2017 انتظار تحولات بزرگ در جهان را می‌کشند. دست کم می‌توان گفت از شب گذشته که سال جدید میلادی تحویل شد، روند نظم جهانی در مرکز و شرق و غرب کره خاکی دیگر مثل گذشته نخواهد بود.
ژانویه: اجلاس جهانی صلح در حالی روز ۱۵ ژانویه با حضور ۷۰ کشور در پاریس برگزار می‌شود که با رای ممتنع دولت اوباما به یک قطعنامه ضداسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، روند انزوای جهانی رژیم صهیونیستی آغاز شده است. «آویگدور لیبرمن» وزیر افراطی کابینه نتانیاهو اجلاس پاریس را دادگاهی برای بی‌اعتبار کردن اسرائیل خوانده است.
دونالد ترامپ روز بیستم ژانویه (اول بهمن) به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، مراسم تحلیف را به جا آورده و رسما وارد کاخ سفید خواهد شد.
فوریه: تکرار فینال جام ملت‌های آفریقا در دیکتاتوری گابن پس از 4 سال نشان‌دهنده اوضاع آشفته سیاسی- اقتصادی قاره سیاه است.
احتمالا در این ماه با نخستین ملاقات پوتین و ترامپ، چشم‌اندازی از نظم جدید جهانی ترسیم خواهد شد.
انتخابات مهم شهرداری جاکارتا به عنوان سرپل تحولات سیاسی آتی در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان.
مارس: کابوس بریگزیت در جزیره؛ مهلت فعالسازی ماده 50 قوانین اتحادیه اروپا برای به جریان انداختن رای سال گذشته انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه.
آوریل: بیست‌وسوم این ماه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی برگزار می‌شود که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فعلی کنار کشیده و متحد او در حزب سوسیالیست «مانوئل والس» هم بخت چندانی ندارد. در عوض بر اثر ترامپی شدن حال و هوای اروپا، بخت مارین لوپن، رهبر ملی‌گرایان افراطی بیش از هر زمان دیگر است، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود یک بار دیگر راست و چپ علیه جبهه ملی تبانی کنند تا فرانسوا فیون، نامزد جمهوری‌خواهان با شعارهای راستگرایانه رئیس‌جمهور شود.  در ترکیه نیز با برگزاری رفراندوم ریاست‌جمهوری، رجب طیب اردوغان آخرین گام‌ را برای تبدیل نظام سیاسی کشور از پارلمانی به ریاستی و تکمیل دیکتاتوری‌اش برخواهد داشت.
مه: 19 مه (29 اردیبهشت)، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران که در عین حال آخرین دوره آن در قرن چهاردهم هجری شمسی است برگزار خواهد شد. برخلاف پیش‌بینی‌های خوشبینانه ابتدایی طرفداران رئیس‌جمهور حسن روحانی، او در این انتخابات از پیش برنده نخواهد بود.
بازی‌های همبستگی اسلامی در باکو، عرصه رویارویی‌های ورزشی مهم قهرمانان ایرانی و سوری با سعودی‌ها و ترکیه‌ای‌ها خواهد بود.
ژوئیه: شاید گاندی‌ها بار دیگر با یک ستاره به عرصه بزرگ‌ترین دموکراسی جهان بازگردند. انتخابات ریاست‌جمهوری هند 25 ژوئیه در حالی برگزار می‌شود که هنوز مشخص نیست آیا رائول گاندی، نتیجه جواهر لعل نهرو و نوه ایندیرا گاندی، نخست‌وزیران برجسته قرن بیستم در شبه‌قاره این اعتبار را خواهد داشت تا خود را از جایگاه معاون رئیس حزب کنگره به عنوان نامزد جوان و محبوب حزب در مقابل رئیس‌جمهور فعلی ناندرا مودی از حزب حاکم بهاراتیا جاناتا مطرح کند یا خیر.
روسیه از این ماه با میزبانی جام کنفدراسیون‌ها به پیشواز جام‌جهانی فوتبال 2018 می‌رود که از نظر شرق و غرب رویدادی مهم برای معرفی روسیه جدید به جهان محسوب می‌شود.
آگوست: انتخابات فدرال یا سراسری آلمان در تاریخی مابین آگوست و اکتبر برگزار می‌شود و چشم‌انداز ادامه صدارت آنگلا مرکل و حزب حاکم دموکرات- مسیحی به هیچ‌وجه روشن نیست.  
سپتامبر: صندوق ذخیره فدرال (بانک مرکزی) آمریکا در این ماه در نهمین سالگرد آغاز بحران اقتصادی جهانی و همزمان با سر رسید نخستین سال مالی عصر ترامپ مجبور خواهد شد بار دیگر نرخ بهره‌های بانکی را افزایش دهد.
اکتبر: صدمین سالگرد انقلاب بلشویکی 25 اکتبر 1917 در روسیه که به ظهور اتحاد جماهیر شوروی انجامید. البته بر اساس تقویم رایج میلادی این روز 7 نوامبر بوده است.
نوامبر: نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین احتمالا در این ماه در پکن برگزار خواهد شد آن هم در حالی که خیال شی جین‌پینگ، رهبر حزب و رئیس‌جمهوری خلق چین از تکرار نشدن به سرنوشت 5 سال پیش جیانگ زمین راحت است. اژدهای زرد در اوج قدرت خود است و آقای شی مقتدرترین رهبر آن پس از مائو زدونگ، بنیانگذار انقلاب کمونیستی چین محسوب می‌شود.


Page Generated in 0/0051 sec