printlogo


کد خبر: 169792تاریخ: 1395/10/12 00:00
اختصاص 80 درصدی ارز کشور به دولت
افزایش 60 درصدی قیمت دلار در3 سال اخیر

گروه اقتصادی: با وجودی که دولتمردان بر ثبات نرخ ارز و کاهش تورم در کشور تمرکز کرده‌اند و معتقدند نرخ تورم اکنون به زیر 8 درصد رسیده و ثبات خاصی نیز در چند سال اخیر بر بازار ارز حاکم بوده است اما واقعیات چیز دیگر را نشان می‌دهد، چرا که بازار ارز در چند سال اخیر به شکلی خزنده رشد صعودی داشته و این در حالی است که  کاهش نرخ تورم اعلام شده از سوی دولت نیز اسمی است، زیرا مردم آثار چنین کاهشی را در زندگی خود لمس نکرده‌اند. معاون اسبق بانک مرکزی گفت: از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قیمت ارز افزایش یافته است. سیدکمال سیدعلی در مناظره تلویزیونی درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: دولت و بانک مرکزی باید به هیجانات و انتظارات مردم توجه کنند و تنها راه‌حل برای کنترل و کاهش نرخ ارز، کنترل تورم است. بانک مرکزی وظیفه مواجهه بموقع با این موضوع را دارد. به نظر من سیاست بانک مرکزی در این‌باره باید سکوت و دعوت به آرامش باشد. ‎وی درباره دلایل افزایش قیمت دلار توضیح داد: دلار طی یک سال اخیر با افزایش قیمت 12 درصدی در سطح جهان روبه‌رو بوده و همچنین طی 2 ماه اخیر انتخابات آمریکا از جمله دیگر عواملی بود که در روند افزایشی نرخ ارز تاثیر بسزایی داشت. ‎سیدعلی ادامه داد: درباره نرخ ارز در جامعه نباید به صورتی اظهار نظر شود که باعث التهاب و هیاهو در جامعه باشد. باید به این موضوع توجه شود که آیا کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور است یا خیر؟ ‎این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قیمت ارز افزایش یافته است، ادامه داد: به نظر من با افزایش ارز تنها سفره مردم کوچک نمی‌شود بلکه با کاهش تولید، اشتغال و... باعث می‌شود هم درآمد مردم روند کاهشی داشته باشد و هم سفره آ‌نها کوچک شود. ‎معاون اسبق بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز پیش از این انجام شده و الان هم به دنبال این هستیم تا دوباره این موضوع اجرایی شود، زیرا چند نرخی بودن ارز فسادآور است اما نکته مهم این است که آیا شرایط فعلی اقتصاد کشور آماده یکسان‌سازی نرخ ارز هست یا خیر؟ ‎وی ادامه داد: در حال حاضر از 80 میلیارد دلار درآمد ارزی، 44 میلیارد دلار درآمد غیر ارزی و 36 میلیارد دلار درآمدهای نفتی است.
دولت شفافیت اقتصادی را نشان دهد
‎حیدر مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان نیز دیگر میهمان برنامه بود که به عنوان مخالف سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: قطعا سیاست‌های ارزی فعلی راهگشا نخواهد بود و باید بنیان‌های اقتصادی تصحیح و شفافیت اقتصادی نشان داده شود. ‎وی افزود: دولت و بانک مرکزی مدت‌هاست وعده یکسان‌سازی نرخ ارز را به مردم و فعالان اقتصادی داده‌اند اما هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها نتیجه آن از بین رفتن اعتماد مردم بوده است. ‎مستخدمین‌حسینی ادامه داد: نرخ ارز تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی است و عواملی مثل اربعین، ژانویه، انتخابات آمریکا و.... از جمله عوامل بیرونی است اما آیا وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی نیست؟ ‎این کارشناس بانکی درباره تاثیر عدم تامین نیاز ارزی مردم گفت: نیاز ارزی مردم حدود 5 تا 7 درصد است اما تامین آن اهمیت زیادی دارد، زیرا هنگامی که مردم با عدم وجود ارز مواجه باشند نتیجه این هیاهوها، افزایش نرخ ارز در کشور می‌شود.
جهش ناگهانی قیمت دلار غلط است
علی میرزاخانی، اقتصاددان نیز در این برنامه گفت: سیاست‌های ارزی 2 اثر مهم بر بازار ارز دارد. ویژگی اصلی این بازار دونرخی بودن آن است، ویژگی دیگر نیز جهش‌های مقطعی در این بازار است که هر دو ضد رشد و توسعه بازار است. عمده انتقادها در حال حاضر به سمت تثبیت بازار توسط بانک مرکزی و دولت است که علت اصلی آن جهش تورم در اقتصاد کشور است. وی افزود: سیاست‌های اقتصادی کشور ما صحیح نیست، زیرا ما باید به دنبال این باشیم تا چگونه از التهاب و جهش‌ها در این بازار جلوگیری کنیم. میرزاخانی درباره اینکه در حال حاضر ایران جزو چند کشوری است که تورم بالایی دارد، گفت: من موافق افزایش نرخ ارز هستم اما افزایش تدریجی نه جهش ناگهانی که باعث برهم زدن  اقتصاد کشور باشد. این اقتصاددان معتقد است دولت باید در این زمینه به صورت شفاف عمل کند.
٨٠ درصد ارز کشور متعلق به دولت است
مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق ایران و چین هم به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد داشت و در این‌باره گفت: تمام اقتصادهای موفق در جهان از 3 عامل شفافیت، رقابت‌پذیری و آزادی برخوردارند که متاسفانه اقتصاد ما این شرایط را ندارد و اقتصادی که دارای این 3 شرط نیست مطمئنا با مشکل مواجه خواهد شد. در اقتصادی که 80 درصد آن متعلق به دولت است پس سیاست‌گذاری آن هم برعهده دولت و بانک مرکزی است. وی افزود: ما نباید این مشکلات را به گردن عوامل خارجی بیندازیم، زیرا عمده‌ترین دلیل این موضوع تامین کسری بودجه دولت با افزایش قیمت ارز است. حریری با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون 430 درصد نرخ ارز افزایش یافته است، ادامه داد: به نظر من دولت یا نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند یا قصد این موضوع را ندارد در صورتی که وضعیت و دسترسی ارزی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: نباید سیگنال غلط به مردم و فعالان اقتصادی داده شود، زیرا با اینگونه اقدامات اعتماد مردم نسبت به حاکمیت کاهش خواهد یافت. حریری درباره تاثیرات برجام توضیح داد: مبادلات ارزی بعد از برجام هیچگونه تغییری نداشته است البته برای شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی شرایط بهتر از
گذشته شده است.


Page Generated in 0/0056 sec