printlogo


کد خبر: 169834تاریخ: 1395/10/13 00:00
ولایتی شروط محور مقاومت برای گفت‌وگو با معارضان سوری را اعلام کرد
مذاکرات آستانه منهای معارضان مسلح

پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در سوریه بویژه آزادسازی شهر حلب، معادلات میدانی نبرد سوریه را دگرگون کرد و معارضان سوری را بناچار پای میز مذاکره نشاند. در آستانه برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای معارضان سوری با دولت قانونی این کشور، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه به تهران سفر کرد تا چند هفته مانده به مذاکرات با معارضان سوری که قرار است چهارم بهمن ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شود، مشورت‌های لازم را از تهران در این باره بگیرد. به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه سوریه و هیات همراه دیروز با علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار کرد. پس از این دیدار، علی اکبر ولایتی به جمع خبرنگاران آمد و جزئیاتی از هماهنگی‌های ایران، روسیه و سوریه برای دور جدید گفت‌وگوها را اعلام کرد و گفت: نه تنها در این گفت‌وگوها گروهک های تروریستی داعش و النصره جایگاهی ندارند، بلکه در هیچ مذاکراتی اجازه شرکت نخواهند داشت. او بر این نکته هم تاکید کرد که گروه‌هایی اجازه حضور در مذاکرات آستانه را دارند که اسلحه را زمین بگذارند و دست از ترور بردارند.
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز دوشنبه‌ در دیدار با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، اظهار کرد: وقتی برادران سوری به ایران می‌آیند ما در حقیقت با میهمانان خود گفت‌وگو نمی‌کنیم، بلکه با کسانی که خودشان میزبان هستند و ایران خانه دوم آنهاست گفت‌وگو می‌کنیم. وی ضمن تبریک به مناسبت آزادی شهر حلب، گفت: پیروزی حلب یک فتح‌الفتوح برای جبهه مقاومت است و این مساله اقرار تمام دوستان و دشمنان سوریه است. امیدوارم دوستان سوری، ایران را همیشه منزل دوم خود بدانند، همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران در گذشته با سوریه روابط استراتژیک و طولانی‌مدت داشته که این موضوع از زمان مرحوم آقای حافظ اسد شروع شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
در ادامه این دیدار وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه آزادسازی حلب پیروزی مشترک برای ایران و سوریه بود، گفت: پس از پیروزی حلب باید به این بیندیشیم که چگونه از آن برای حل بحران سوریه بهره‌برداری کنیم، به همین جهت با همکاری ایران، روسیه و سوریه در پی آن هستیم تا عملیات جنگی متوقف شده و درها برای گفت‌وگوهای سوری- سوری باز شود. ولید معلم با اشاره به اینکه بعضی افراد گمان می‌کنند می‌توانند از اجلاس دوم سوریه سوءاستفاده کنند، تصریح کرد: این افراد در پی آن هستند مسائلی را مطرح کنند که با مسائل سوریه جور درنیاید و آنها در حقیقت با این اقدام خودشان را منزوی کرده و این فرصت را از دست خواهند داد. وی با اظهار امیدواری به اجلاس قزاقستان، تاکید کرد: باید گروه‌های مسلح خود را از تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش جدا کنند؛ این گروه‌ها باید از محیط پیرامونی حلب عقب‌نشینی کنند تا ساکنان این شهر احساس امنیت کنند. وزیر خارجه سوریه افزود: اینها شاخصه‌ها و نشانه‌هایی است که آنها باید به آن عمل کنند تا نشان دهند برای حل بحران سوریه به راه‌حل سیاسی گرایش دارند، چرا که کسانی که در حلب پیروز شده‌اند، ما هستیم نه آنها.
وی در پایان با بیان اینکه ما از هماهنگی سه‌گانه بین ایران، سوریه و روسیه خرسندیم، تاکید کرد: این هماهنگی اثربخشی خود را در جهت از بین بردن تروریسم نشان داده و در آینده هم نشان خواهد داد. درودها و قدردانی ما را به محضر امام خامنه‌ای که رهبری‌های خردمندانه ایشان در جهت مبارزه با تروریسم بود، ابلاغ کنید.
پس از این دیدار علی‌اکبر ولایتی به جمع خبرنگاران آمد و گفت‌وگو با وزیر خارجه و رئیس اداره امنیت ملی سوریه را سازنده و مثبت خواند و با اشاره به هماهنگی‌ها میان ایران و سوریه و همچنین ایران، سوریه و روسیه پس از پیروزی در حلب در حوزه گفت‌وگوهای سیاسی، خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای سیاسی در آستانه قزاقستان میان دولت سوریه و معارضان پذیرفته‌شده صورت خواهد گرفت و گروه‌های تروریستی النصره و داعش همچنان محصور خواهند ماند و به هیچ‌وجه در هیچ مذاکراتی اجازه شرکت نخواهند داشت.
 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این گفت‌وگوهای سیاسی میان دولت سوریه و معارضانی شکل خواهد گرفت که پذیرفته‌اند اسلحه را کنار بگذارند، دست از ترور بردارند و با قبول حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولت قانونی این کشور در گفت‌وگوهای آستانه قزاقستان شرکت کنند.  ولایتی با تاکید بر اینکه نشست سوری- سوری در آستانه قزاقستان بدون دخالت هر کشور ثالثی برگزار خواهد شد، گفت: طبیعی است پیش از این مذاکرات، دولت سوریه با دوستان استراتژیک خود یعنی ایران و روسیه مشورت‌هایی داشته باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی دولت سوریه و متحدانش در حلب را بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ معاصر منطقه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران کماکان در کنار سوریه باقی خواهد ماند و روابط استراتژیک 2 کشور روز به روز توسعه خواهد یافت.


Page Generated in 0/0064 sec