printlogo


کد خبر: 169837تاریخ: 1395/10/13 00:00
اخبار

دستورالعمل ساماندهی بازار ارز ابلاغ شد
معاون اول رئیس‌جمهوری با ابلاغ دستورالعمل انجام گشایش اعتبار برای واردات کالا با نرخ ارز آزاد، صادرکنندگان را مکلف کرد ارز حاصل از صادرات را براساس سیاست‌گذاری بانک مرکزی به فروش برسانند. به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در این ابلاغیه با مکلف کردن صادرکنندگان محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ آهن و کنسانتره آهن و گاز مایع تولیدی پتروشیمی برای به فروش رساندن ارز حاصل از صادرات براساس سیاست‌گذاری و هماهنگی بانک مرکزی، این بانک را موظف کرد ظرف 2 هفته در راستای مبارزه با پولشویی، گزارش مربوط به اقدامات انجام شده به منظور برقراری ضوابط لازم و اجرای کامل قوانین و مقررات را ارائه کند. جهانگیری در ابلاغیه‌ای به منظور تحقق دستور رئیس‌جمهور مبنی بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخلی، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ کرد. در بخشی از این مصوبه با تعیین دستورالعمل اقدام نظام بانکی نسبت به انجام گشایش اعتبار برای واردات کالاهایی که واردات آن با نرخ آزاد مجاز است، تصریح شده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ترتیبی اتخاذ کند حداکثر تا 25 اسفند امسال ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی توسط بانک‌ها خریداری شود و صرافی‌ها به وظایف متعارف خود برگردند». همچنین خاطرنشان شده است: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکلف است راه‌اندازی کامل سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق را در دستور کار قرار داده و اقدامات تشدیدکننده مبارزه با این پدیده را از مبادی ورودی تا سطح عرضه عمده به کار گیرد». در این ابلاغیه شرط ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش اعلام شده است. در بخش دیگری از ابلاغیه رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه یوزانس برای واردات مواد اولیه و قطعات یدکی بدون سقف برای یک سال مجاز شده، آمده است: «استفاده از اعتبارات یوزانس حداکثر به مبلغ 50 میلیون دلار در هر مورد برای واردات، تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی موجود تا سقف 3 سال مجاز است».


 تسهیلات جدید به واردکنندگان کالا
بانک مرکزی به منظور انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی‌الحساب، گشایش اعتبار کنند. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی‌الحساب، گشایش اعتبار کنند. همچنین چنانچه کالا را ظرف مدت 6 ماه از تاریخ گواهی ثبت آماری مربوط حمل کنند نه تنها ریسک نوسانات نرخ ارز را نخواهند داشت بلکه می‌توانند با نرخ روز صدور گواهی ثبت آماری یا نرخ روز معامله اسناد- هرکدام که کمتر باشد- وجه اسناد را با بانک تسویه کنند. براساس اعلام بانک مرکزی، با توجه به گشایش‌های حاصله از برجام درباره ایجاد روابط بانکی و استقرار روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی که امکان گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات کالاها فراهم شده است و باتوجه به اینکه اعتبارات اسنادی دارای مکانیسم متعارف و متداول و امن‌ترین ابزار در بانکداری بین‌المللی برای تسویه و پرداخت قراردادهای خرید خارجی بوده و قبل از تحریم‌ها در ایران به طور گسترده از این ابزار استفاده می‌شد، بخشنامه یادشده به بانک‌ها ابلاغ شده است.

کشف ۱۵۰۰ تن میوه قاچاق
اگرچه حجم قاچاق میوه نسبت به تولید و مصرف آن در کشور بسیار ناچیز است، اما با توجه به پیامدهای بهداشتی و بیوتروریسم قاچاق میوه، اقداماتی در راستای به حداقل رساندن آن در دستور کار قرار گرفته است. قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در  7ماهه امسال بالغ بر ۱۵۲۰ تن میوه قاچاق به ارزش ۱۱۳ میلیارد ریال کشف شده که برای آنها ۴۰۵ پرونده تشکیل و 5 باند قاچاق منهدم شده‌است.


Page Generated in 0/0054 sec