printlogo


کد خبر: 169851تاریخ: 1395/10/13 00:00
39 کشته و 69 زخمی در حمله تروریستی شب سال نو میلادی به یک کلوب شبانه در بخش اروپایی ترکیه
بازارشام در استانبول
ناتو: 2017 فاجعه‌بار خواهد بود

گروه بین‌الملل: ترکیه که طی ماه‌های اخیر با موجی از عملیات‌های تروریستی مواجه است، در نخستین ساعات سال جدید میلادی رنگ خون به‌ خود گرفت. بر این اساس، بامداد یکشنبه یک مهاجم ناشناس با ورود به یک کلوب شبانه در بخش اروپایی استانبول، اقدام به تیراندازی به سوی حاضران کرد که دست‌کم ۳۹ کشته و ۶۹ زخمی بر جا گذاشت. به گفته فرماندار استانبول،‌ در نخستین ساعات سال جدید میلادی یک تروریست در حالی‌ که لباس بابانوئل پوشیده بود، یک افسر پلیس و یک غیرنظامی را کشت و سپس با ورود به باشگاه شبانه «رینا» آتش گشود. گزارش‌ها از فرار فرد مهاجم حکایت دارد. واسیپ شاهین، فرماندار استانبول از کشته شدن دست‌کم ۳۹ تن از جمله
۱۶ شهروند خارجی و زخمی شدن ۶۹ تن دیگر در جریان این حمله خبر داد.  در همین حال، روزنامه‌های رژیم صهیونیستی از مفقود شدن یک دختر صهیونیست در استانبول خبر می‌دهند.  بنا بر گزارش همین رسانه‌ها، یک زن اسرائیلی دیگر نیز در این حادثه زخمی شده ولی آسیب جدی ندیده است. برخی منابع می‌گویند افراد مهاجم عرب‌زبان بوده‌اند. شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی گزارش داده است مهاجمان 2 تن بودند اما فرماندار استانبول از وجود یک تروریست سخن گفت. طبق گزارش‌ها، فرد مهاجم از صحنه گریخته و نیروهای امنیتی در جست‌وجوی او هستند. اگرچه گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر پذیرش مسؤولیت این حمله توسط گروه تروریستی‌ داعش منتشر شده است اما تروریست‌های النصره نیز در مظان اتهام هستند. طبق این گزارش، هنگام وقوع این حمله بیش از ۵۰۰ نفر در این کلوب شبانه حضور داشتند و بالگردهای پلیس به‌طور پیوسته از آسمان بر شهر استانبول نظارت داشتند. استانبول در چندین روز گذشته همواره با بالاترین هشدار امنیتی روبه‌رو بوده و حدود 20 هزار مأمور پلیس مشغول گشتزنی در این شهر بزرگ ترکیه‌ هستند.
بازی کثیف!
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد حمله تروریستی به باشگاه شبانه در استانبول، بی‌ارتباط با حوادث منطقه نبوده و هدف آن بی‌ثبات کردن و برهم زدن آرامش ترکیه است. اردوغان طی بیانیه‌ای مکتوب با اعلام اینکه ترکیه هرکاری برای حفظ امنیت شهروندان خود و منطقه خواهد کرد، گفت: ترکیه می‌داند این حوادث به تحولات منطقه ربط دارد و مصمم است تروریسم را از مبدأ ریشه‌کن کند. رئیس‌جمهوری ترکیه با درخواست از مردم برای اتحاد برابر حملاتی که قصد ایجاد آشوب و تفرقه را دارد، حادثه استانبول را یک «بازی کثیف» توصیف کرد. همزمان بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه برای بررسی حمله تروریستی به باشگاه شبانه در استانبول تشکیل جلسه کابینه امنیتی داد.  نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه با اعلام خبر تشکیل جلسه امنیتی مقامات ارشد این کشور به ریاست ییلدیریم، تصریح کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم چه گروهی مسؤول این حمله است. کورتلموش تاکید کرد: «شاید برخی تلاش دارند از طریق [حملات] سازمان‌های تروریستی پیامی را [به ما] بدهند. با این حال ترکیه در مبارزاتش با تروریسم تعلل نکرده و از چشم‌انداز برقراری صلح در منطقه عقب‌نشینی نخواهد کرد».
واکنش‌های بین‌المللی به کشتار بابانوئل
جنایت خونین مهاجم ناشناس در آغازین ساعت سال نوی میلادی در ترکیه، با موجی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)- که ترکیه نیز از اعضای آن است- در ارتباط با حادثه تروریستی استانبول در توئیتی نوشت: 2017 با «تراژدی» در استانبول آغاز شد. فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ارتباط با حمله استانبول، پیامی مشابه را در توئیتر خود منتشرکرده و نوشته است: «سال 2017 با حمله به استانبول آغاز شد. ما به یاد قربانیان این حادثه و عزیزان آنها هستیم و به تلاش خود برای پیشگیری از چنین تراژدی‌هایی ادامه می‌دهیم». باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تسلیت به دولت ترکیه بعد از حمله تروریستی به باشگاهی شبانه در استانبول تیم خود را برای کمک مقتضی به آن کشور توجیه کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود ضمن  ابراز تسلیت کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر در حمله به یک باشگاه شبانه در شهر استانبول، نوشت: مسکو شریک مطمئن آنکارا در مبارزه با تروریسم است.
ترکیه گرفتار بحرانی خودساخته
در ماه‌های اخیر بیشترین اخباری که از ترکیه مخابره می‌شود، مربوط به ناامنی، انفجار و دیگر اقدامات تروریستی است که توسط نیروهای استقلال‌طلب کرد وابسته به «پ‌ک‌ک» یا عناصر داعش صورت می‌پذیرد اما ریشه این اقدامات مربوط به سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جاه‌طلبانه دولت رجب طیب اردوغان است. دولت اردوغان که از ابتدای بحران سوریه در گسترش شعله این بحران نقش بسزایی داشت و تعبیر رؤیاهای امپراتوری عثمانی خود را در گسترش بحران تروریسم می‌دید، امروز خود در آتش اقدامات تروریستی می‌سوزد.  در آخرین واقعه از این دست، سفیر روسیه در ترکیه برابر دوربین‌های تلویزیونی به ضرب گلوله کشته شد.  اوضاع آشفته امنیتی در ترکیه بر عملکرد اقتصادی این کشور نیز تاثیر بسزایی داشته است و باعث افت ارزش پول ترکیه و همچنین کاهش چشمگیر آمار گردشگران خارجی در این کشور شده است. این شرایط نشان می‌دهد اوضاع امنیتی رو به وخامت می‌رود. با فتح حلب توسط ارتش سوریه و شکننده‌شدن گروه‌های تروریستی-‌تکفیری در سوریه، گروه‌های کردی این فرصت را پیدا می‌کنند با ترکیه و اقدامات حکومت علیه خودشان مقابله‌ای جدی کنند. بدون تردید مقایسه اوضاع امنیتی ترکیه در پیش و پس از بحران سوریه، نشان می‌دهد دولت ترکیه در قمار بحران سوریه علاوه بر شکست‌های سیاسی، امنیت خود را نیز باخته است.

بازجویی از تیم حفاظتی اردوغان
بعد از ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا به دست یک افسر  پلیس ترکیه در 19 دسامبر 2-16،  وزارت کشور ترکیه فرآیند بررسی و بازجویی 55 هزار افسر پلیس را در دستور کار خود قرار داده است. این در حالی است که نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه پیش از این نیز به بهانه ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن، بعد از کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان، پاکسازی شده و بسیاری از افسران پلیس بازداشت یا از کار برکنار شدند. پیش از این رسانه‌های دولتی گزارش داده بودند مرت آلتین‌تاش، عامل ترور سفیر روسیه، با جنبش گولن ارتباط داشته و تحت تاثیر ایدئولوژی گولن دست به این جنایت زده است. این در حالی است که اعضای خانواده آلتین‌تاش هرگونه ارتباط وی با گولنیست‌ها را رد کردند و می‌گویند وی تحت تاثیر آموزه‌های مدارس پلیس ترکیه دست به این کار زده است. روزنامه ملیت ترکیه نیز گزارش داده است بعد از ترور سفیر روسیه، تیم حفاظت از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز مورد ترمیم قرار گرفته است و بعضی افسران پلیس عضو این تیم
جابه‌جا شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0054 sec