printlogo


کد خبر: 169877تاریخ: 1395/10/14 00:00
اخبار

بانک مرکزی ارز را سه‌نرخی کرد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی موجب شد ارز به جای تک‌نرخی، سه‌نرخی شود، از برخی مفاد دستورالعمل جدید بانک مرکزی درباره بازار ارز انتقاد کرد. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به دستورالعمل جدید بانک مرکزی گفت: براساس این دستورالعمل، بانک مرکزی مکلف است شرایطی را  فراهم کند که حداکثر تا ۲۵ اسفند ۹۵ ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی توسط بانک‌ها خریداری شود و صرافی‌ها به وظایف متعارف خود بازگردند. براین اساس تعیین واردات کالا با ارز آزاد و نرخ دلار ۳۶۰۰ صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته نرخ ارز به‌صورت هیجانی و غیرمنطقی بالا رفت، افزود: بانک مرکزی به‌عنوان مسؤول بازار ارز باید اقدامی انجام می‌داد و برای کنترل نرخ ارز تمهیداتی را اجرایی می‌کرد که در این راستا نشستی را با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و مدیران بانکی انجام داد و قرار شد ارز آزاد از سیستم بانکی تامین شود. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه معتقدم این دستورالعمل حاوی نکات مثبت و منفی است، گفت: مثبت از این جهت که بانک‌ها را ملزم می‌کند به چرخه انجام وظایف خود بازگردند و به دلیل تحریم که فاصله افتاده بود دوباره اینها احیا شوند و به واردکنندگان  و صادرکنندگان خدمات بانکی ارائه دهند. لاهوتی با اشاره به اینکه نکته بعدی بحث فروش ارز به نرخ آزاد است که این هم نکته مثبتی است، اظهار داشت: فروش اعتبار ۱۰ درصدی و ۹۰ درصدی نکته مثبتی است، تنها اشکالی که دارد این است که نرخ ۳۶۰۰ تومان را به عنوان پایه اعلام کردند در صورتی که اگر مبنا نرخ ارز آزاد باشد باید نرخ سامانه سنا مورد پذیرش قرار می‌گرفت و عملا با اعلام ۳۶۰۰ تومان نه‌تنها به سمت تک‌نرخی نرفتیم بلکه سه‌نرخی شدیم.

نرخ ارز باز هم کاهش می‌یابد
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به بخشنامه دیروز خود درباره گشایش اعتبارات اسنادی با دلار ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی گفت: در روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. ولی‌الله سیف در نخستین میزگرد تخصصی ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفت: اصل بخشنامه این است که در لحظه گشایش اعتبار یک فرد واردکننده باید ۱۰ درصد مبلغ ریالی را براساس نرخ ارز ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی به صورت علی‌الحساب به بانک گشایش‌کننده اعتبار بپردازد تا در زمان مبادله اسناد بتواند وجه را تسویه کند. وی افزود: در این میان 2 نرخ وجود دارد به این معنا که هر یک از این دو نرخ که کمتر بود، مبنای تسویه حساب با واردکننده قرار می‌گیرد. به عبارتی یک نرخ همان قیمت دلار در بازار آزاد در روز گشایش اعتبار و نرخ دیگر قیمت دلار در بازار آزاد در روز مبادله اسناد است که هر یک کمتر باشد مبنای تسویه قرار خواهد گرفت. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس حاشیه امنی برای واردکننده ایجاد می‌شود و هیچ وقت ارز از قیمتی که در زمان گشایش مبنای بازار بوده، بیشتر نخواهد شد ولی اگر قیمت بالا رفت این نرخ کمتر ثبت خواهد شد و دامنه ریسک را برای واردکننده پوشش خواهیم داد. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه طرح کارت اعتباری مرابحه جایگزین تسهیلات خرد بانکی می‌شود، گفت: در 10 سال گذشته تراکنش‌های شبکه بانکی 11 برابر شده و 9 درصد آن موفق بوده است.


تداوم نوسان قیمت سکه و ارز
در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار آمریکا در کف قیمتی ۳۸۶۶ تومان و در سقف آن ۳۹۰۷ تومان بود. به گزارش مهر، دیروز نوسان قیمت دلار در محدوده ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان به چشم می‌خورد.  بر این اساس، هر یورو با ۱۷ تومان افزایش ۴۲۱۷ تومان، پوند با ۱۶ تومان افزایش ۴۸۳۴ تومان، درهم امارات با ۹ تومان افزایش ۱۰۹۳ تومان و لیر ترکیه با ۹ تومان افزایش ۱۱۶۳ تومان بود. همچنین هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با قیمت یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان، ربع‌سکه با 3 هزار تومان افزایش ۳۲۰ هزار تومان، نیم‌سکه با هزار تومان افزایش ۶۰۵ هزار تومان و سکه یک گرمی با 2 هزار تومان افزایش ۲۰۴ هزار تومان به فروش رسید. هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۱۱۵۱ دلار و ۹۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۲ هزار و ۸۴۹ تومان بود.


Page Generated in 0/0048 sec