printlogo


کد خبر: 169881تاریخ: 1395/10/14 00:00
رئیس پلیس راهور اعلام کرد
محدودیت برای رانندگان نوگواهینامه
خودروهای آمریکایی پلاک‌گذاری نمی‌شوند

گروه اجتماعی: به گفته رئیس پلیس راهور ناجا بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور، محدودیت‌هایی در آیین‌نامه جدید پیش‌بینی شده که باید مورد توجه قرار گیرد و این آیین‌نامه از ماه آینده اجرایی می‌شود. به گزارش مهر، سردار تقی مهری با اشاره به آمار تصادفات و تلفات رانندگی در ۹ ماه گذشته سال ۹۵ گفت: رسانه‌ها نقش غیرقابل انکاری در فرهنگسازی ترافیک داشته‌اند. وی افزود: در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر تلفات تصادفات رانندگی داشتیم که این آمار در سال۹۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۶ نفر کاهش یافت و در مجموع ۱۱ هزار نفر طی این سال‌ها جان خود را از دست داده‌اند. وی به کاهش ۱۷ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نزولات آسمانی زیادی داشته‌ایم و با اعمال محدودیت‌های تردد در این ایام در راه مانده نداشتیم و خوشبختانه شرایط مناسبی را در ۸ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته داشتیم و ۲۳۶ نفر جان‌باختگان‌مان کاهش پیدا کرده‌اند و نشان می‌دهد قوانین و مقررات رعایت شده است و امیدواریم این روند کاهش ادامه داشته باشد.
وی بیشترین ساعات وقوع تصادف را ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب دانست و اظهار داشت: بیشترین سهم وسایل نقلیه در تصادفات مربوط به سواری با ۵۵ درصد و موتوسیکلت با ۳۱ درصد است. همچنین از  نظر فوت در صحنه و انتقال به بیمارستان تعداد فوت‌شدگان ۵۱ درصد در صحنه بوده و ۴۹ درصد در راه انتقال جان خود را از دست داده‌اند. ۲۱ درصد از جان‌باختگان عابران پیاده و ۲۶ درصد موتوسیکلت‌سواران و ترک‌سواران آنها بوده‌اند. در شهرها هم ۸۲ درصد از جان‌باختگان عابران پیاده و موتوسیکلت‌سواران بوده‌اند که باز هم از نظر آماری از این تعداد ۴۹ درصد عابران پیاده بوده‌اند. ۸۷ درصد جان‌باختگان آقایان بوده‌اند که از این تعداد ۵۱ درصد از جان‌باختگان بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشته‌اند که نیروی کار جامعه محسوب می‌شوند.
افزایش ۴۰ درصدی شماره‌گذاری
مهری گفت: شماره‌گذاری خودروها در این مدت ۴۰ درصد افزایش یافته است که این موضوع در خودروهای وارداتی ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. همچنین میزان رشد شماره‌گذاری خودروهای داخلی ۵۰ درصد است و این نشان می‌دهد خودروهای داخلی با اقبال بیشتری مواجه بوده‌اند. مهری افزود: در ۹ ماهه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته حدود یک درصد کاهش صدور گواهینامه داشته‌ایم که این به خاطر موالید است.
وی گفت: درباره گواهینامه نیز بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور برای کسانی که گواهینامه پایه سوم دارند، محدودیت‌هایی در آیین‌نامه جدید پیش‌بینی شده که باید مورد توجه قرار گیرد. از ماه آینده این دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شود. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت رانندگی تا 3 ماه به تنهایی است و باید فردی که گواهینامه دارد در کنار کسی باشد که بتازگی گواهینامه دریافت کرده است. این افراد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح حق رانندگی ندارند و نکته سوم اینکه این افراد در مسیرهای خارج از شهر نمی‌توانند رانندگی کنند مگر در بزرگراه‌های بین شهری آن هم حداکثر در مسیری ۲۵ کیلومتری و باید لوگوی راننده تازه گواهینامه گرفته را که حالت مثلث زرد رنگ است روی خودروی سواری نصب کنند تا دیگر رانندگان مراعات حال این راننده نوگواهینامه را بکنند و اگر این رانندگان در تصادفات مقصر شناخته شوند گواهینامه آنها ضبط می‌شود و راننده موظف است ظرف یک ماه مراجعه کند و ۴۰ ساعت به صورت عملی و تئوری آموزش‌ها را طی کند تا بار دیگر برایش گواهینامه صادر شود. این محدودیت‌ها برای رانندگان جدید در نظر گرفته شده و لازم‌الاجراست و امیدواریم با این اعمال محدودیت‌ها شاهد کاهش تلفات رانندگی باشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره دارنندگان گواهینامه موتوسیکلت گفت: کسانی که تازه گواهینامه موتور گرفته‌اند حق ندارند با گواهینامه تازه موتورهای بیشتر از ۱۲۵ سی‌سی سوار شوند، همچنین حق ندارد بین ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح در خیابان موتورسواری کنند. مهری گفت: درباره خودروهای فرسوده هیات دولت مصوب کرده است در کلانشهرهای کشور، تردد خودروهای در سن فرسودگی شامل جریمه ۵۰ هزار تومانی در هر ۲۴ ساعت است و این وسایل نقلیه فرسوده توسط پلیس متوقف و در هر ۲۴ ساعت به مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. وی افزود: سن فرسودگی خودروها در کلانشهر‌ها نسبت به شهرها متفاوت است و سن فرسودگی سواری ۳۰ سال، تاکسی ۱۰ سال و موتوسیکلت ۱۰ سال است و فعلا تا عملیاتی شدن دوربین‌ها این خودروها توسط پلیس به صورت دستی اعمال قانون می‌شوند و تا پایان سال به صورت مکانیزه از طریق دوربین‌ها اعمال جریمه ۵۰ هزار تومانی لحاظ می‌شود که این طرح در حال حاضر آغاز شده است. مهری ادامه داد: براساس مصوبه هیات وزیران خودروهای سواری شخصی با سن ۲۰ سال، وانت ۱۵ سال، مینی‌بوس ۱۰ سال، اتوبوس شهری ۸ سال، اتوبوس برون‌شهری ۱۲ سال، کامیون ۲۰ سال و موتوسیکلت
۸ سال، فرسوده معرفی می‌شوند.
۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده
به گفته وی، در سطح کشور یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو و ۳ میلیون موتوسیکلت فرسوده داریم. برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی با توجه به مصرف سوخت باید خودروهای فرسوده اسقاط شوند. وی پیشنهاد داد برای تولیدات داخلی هم اتفاق جایگزین در نظر گرفته شود.
برخورد با خودروهای لوکس
مهری افزود: در برخورد با ناهنجاری‌ها برای ما فرقی ندارد خودرو چه باشد و پلیس با هر تخلفی با هر خودروی سواری برخورد می‌کند، البته برخورد با خودروهای لوکس افزایش چشمگیری داشته است و پلیس بزرگراه سرعت این خودروها را رصد می‌کند. خودرویی که قیمتش به اندازه یک دوم دیه یک نفر در سال و در ماه‌های حرام باشد خودروی لوکس معرفی می‌شود که با این تعریف خودروهای لوکس زیادی در کشور داریم. وی افزود: برای صدور گواهینامه کنکور نداریم اما به دنبال این هستیم در شهرها به صورت متمرکز این کار انجام شود، البته هنوز این اتفاق نیفتاده است و از کنکور خبری نیست.
پلاک نشدن خودروهای آمریکایی
وی درباره خودروهایی که آمریکایی بودند و تحت عنوان برند آمریکایی وارد می‌شدند، گفت: توسط مسؤولان ابلاغ شد که از ورود خودروهایی با برند آمریکایی جلوگیری شود از این رو پلیس خودروهای آمریکایی را پلاک نمی‌کند مگر اینکه دولت تصمیم جدیدی بگیرد، چون آمریکا در برابر ایران مواضع خصمانه‌ای دارد؛ ما هم تابع نظر دولت هستیم.


Page Generated in 0/0060 sec