printlogo


کد خبر: 169923تاریخ: 1395/10/15 00:00
خبرنگار: آقای نوبخت! رئیس قوه قضائیه مطرح کرده طبق گفته بابک زنجانی پول‌هایی به ستاد انتخاباتی روحانی داده شده است
سخنگو: نشنیده‌ام!

گروه سیاسی: اظهارات آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درباره برخی پشت پرده‌های پرونده بابک زنجانی و اعترافات زنجانی درباره برخی افراد و همچنین همکاری نکردن دولت برای بازگرداندن اموال این متهم دانه‌درشت به داخل کشور، با واکنش‌ها و انعکاس بسیار گسترده‌ای در افکار عمومی، نهادهای مردمی و حکومتی، رسانه‌های رسمی، شبکه‌های اجتماعی و نیز فعالان سیاسی و حقوقی مواجه شده است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت با اهالی رسانه، این موضوع به صورت ویژه مطرح شد و خبرنگاران از محمدباقر نوبخت خواستند هم درباره ادعای زنجانی درباره دادن پول به ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و هم همکاری نکردن دولت و بویژه وزارت امور خارجه با قوه قضائیه برای بازگرداندن بدهکاری زنجانی توضیح دهد.
از سوی دیگر در مجلس شورای اسلامی نیز عده‌ای از نمایندگان مجلس با انتشار متنی سوالاتی از محمدجواد ظریف مطرح کردند و با استناد به اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی، از وزیر امور خارجه خواستند توضیح دهد چرا وزارتخانه تحت مدیریت او برای ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.
در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران از بعدازظهر دوشنبه اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره برخی پشت پرده‌های پرونده بابک زنجانی را به صورت گسترده منتشر و درباره آن بحث و تبادل‌نظر کردند.
مهم‌ترین نکته در میان مسائلی که درباره اظهارات رئیس قوه قضائیه مطرح شده این است که «دلیل همکاری نکردن دولت با قوه قضائیه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور چیست؟»
نوبخت: به ادعاهای زنجانی رسیدگی شود
ادعاهای بابک زنجانی درباره برخی چهره‌های سیاسی، نقطه کلیدی ماجرای پشت پرده این پرونده بزرگ است. روز گذشته در نشست خبری محمدباقر نوبخت این موضوع و نیز همکاری نکردن دولت با قوه قضائیه برای بازگرداندن اموال زنجانی مطرح شد.
خبرگزاری دولتی ایسنا روز گذشته بخش‌هایی از این نشست خبری را منتشر کرد که خبرنگاران از نوبخت درباره ادعای زنجانی مبنی بر کمک مالی به ستاد حسن روحانی سوال کرده بودند. محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه مطرح کرده طبق گفته بابک زنجانی پول‌هایی به ستاد انتخاباتی روحانی داده شده است،‌ گفت: چنین صحبتی را نشنیده‌ام اما همواره دولت در این پرونده مطالبه‌گر بوده و بر ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال و دارایی مردم مصر بوده است. اکنون این پرونده در اختیار قوه قضائیه است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رسیدگی و تعیین تکلیف شود. وی همچنین تأکید کرد: قوه قضائیه از استقلال کافی برخوردار است. تقاضای ما این است که هر ادعایی را بابک زنجانی مطرح کرده، رسیدگی و نتیجه آن اعلام شود. ما آمادگی داریم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارائه کنیم. سخنگوی دولت در ادامه افزود: پرونده بابک زنجانی در قوه قضائیه در حال بررسی است. همه اینها قطعا بررسی می‌شود. مسائل مالی آقای روحانی شفاف است لذا قوه قضائیه حتما بررسی می‌کند که این مساله چه بوده و در کدام دوره بوده است. البته باید دید آیا این ادعا درست است یا خیر.
خبرگزاری فارس نیز درباره اظهارات نوبخت درباره عدم همکاری دولت برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به درون کشور گزارشی منتشر کرد. براساس این گزارش، سخنگوی دولت در این‌باره اظهار داشت: درباره این پرونده ملت ایران بخوبی التفات دارد که با قبول مسؤولیت از سوی دولت یازدهم این شخص دستگیر شد و پیگیری دولت بود و مجدانه دنبال می‌کرد و مقامات قضایی تشکر کردند از همکاری دولت بویژه وزارت نفت در این باره برای روشن شدن و اقداماتی که وزارت اطلاعات انجام داد، اینها روشن است و همیشه هم ما مطالبه‌گر بودیم. وی افزود: هر تخلف و خلاف قانونی صورت بگیرد کوچک و بزرگ مطرح نیست بلکه باید دنبال شود. اتفاقاً این برای دولت مطرح است که چطور این فرد که الان پرونده‌ای برای او تشکیل شده و چند فرد دیگر هم در کنار او مطرح هستند- منتها نفر اصلی وی است- حداقل برای مردم توضیح دهد این توانایی را از کجا آورده که بتواند 7/2 میلیارد دلار ارز این کشور را در دست بگیرد و این فسادی که از آن صحبت می‌کنیم حاصل شود، بنابراین بنده فکر می‌کنم و انتظار این است که قوه قضائیه ان‌شاءالله با دقت و تلاش بیشتر این پرونده را دنبال کند و همه سوال‌هایی را که در اذهان عمومی پیش آمده پاسخ دهد و روشن کند و فراتر از آنها، چون مساله اعدام یک فرد مشکل مردم را حل نمی‌کند، لذا هر مجازاتی است باید کشیده شود اما باید این منابع ارزی ملت به ملت بازگردد.
نوبخت تاکید کرد: اتفاقاً ما باید این درخواست را داشته باشیم که چه کاری باید وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات انجام می‌داده که انجام نداده‌اند، اینها باید حتماً روشن شود. گفته شد سوالات کلی جواب‌های کلی هم دارد، بنابراین انتظارمان این است که همه اینها با مصداق روشن شود، مجدداً تاکید می‌کنم بر برخورد با این فساد بزرگ و مبرهن بسیار مصر هستیم و ان‌شاءالله قوه قضائیه رسالت و مأموریت تاریخی خودش را در برابر دیدگان ملت که همه منتظر هستند، به نحو شایسته به انجام برساند.
ترکان: دروغ است!
به غیر از نوبخت، دیروز اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و چهره جنجالی دولت روحانی که چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی نعمت‌زاده، وزیر صنعت را تهدید به افشاگری کرده بود نیز درباره ماجرای کمک مالی زنجانی واکنش نشان داد. ترکان که از افراد بسیار نزدیک به حسن روحانی است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 مسؤولیت محوری در ستاد روحانی داشت، در واکنش به این ماجرا گفت: اگر منظور این است که بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی دکتر روحانی کمک کرده این حرف دروغ است، چون ما در ستاد انتخاباتی حساب‌های‌مان روشن بود. وی افزود: ما یک ترازنامه شفاف در ستاد داشتیم و همان موقع هم اعلام کردیم اگر آقایان همه موافق هستند، همه کاندیداها اعلام کنند که از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند.
نمایندگان: آقای ظریف چرا همکاری نمی‌کنید؟
آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره رسیدگی به پرونده بابک زنجانی تصریح کرد که اولویت قوه قضائیه در این پرونده، بازگرداندن پول است. از همین رو نمایندگان مجلس نیز روز گذشته در راستای تحقق این اولویت، 7 سوال از وزیر امور خارجه پرسیده‌اند تا مشخص شود چرا این وزارتخانه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی همکاری نمی‌کند.  
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره این سوال ‌گفت: 6 نفر از نمایندگان سوال از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره علت عدم همکاری این وزارتخانه با
قوه قضائیه در بازگرداندن اموال بابک زنجانی از خارج از کشور را تهیه و به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم کردند.
وی افزود: پس از تقدیم متن طرح سوال به هیأت‌رئیسه مجلس، هیأت‌رئیسه طرح سوال را برای بررسی به کمیسیون تخصصی (کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) ارجاع داد.
متن سوال این نمایندگان نیز به این شرح است:
جناب آقای وزیر!
قطعا مطلع می‌باشید که دیپلماسی فعال جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران از وظایف مسلم و غیرقابل خدشه وزارت متبوع جنابعالی است، با این اوصاف اعلام کنید.
1- چرا آن وزارتخانه پول‌ها و اموال بابک زنجانی را در خارج از کشور ردیابی نمی‌کند؟
2- چرا تکلیف ارزهایی که زنجانی از بانک مرکزی یا وزارت نفت دریافت کرده و به خارج از کشور فرستاده است مشخص نمی‌کنید؟
3- چرا در توقیف اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با قوه قضائیه همکاری نمی‌کنید؟
4- از زمان تشکیل پرونده بابک زنجانی، آن وزارتخانه چه همکاری ای با قوه قضائیه داشته است؟
5- چرا شناسایی اموال منقول و غیرمنقول بابک زنجانی در خارج از کشور تاکنون انجام نشده است؟
6- چرا در شناسایی و معرفی افراد مرتبط با جرائم ایشان در خارج از کشور اقدام مؤثری انجام نداده‌اید؟
7- چه موانع و مشکلاتی جهت شناساندن اموال و افراد مرتبط با ایشان در خارج از کشور وجود دارد؟
اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره عدم همکاری دولت با این قوه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به داخل کشور پس از آن مطرح شد که برخی اظهارات نمایشی و تبلیغاتی در این‌باره علیه قوه قضائیه مطرح شده بود. با این حال واکنش آیت الله ‌لاریجانی به این رفتارهای غیرمسؤولانه نشان داد یک جریان سیاسی به دنبال آن است تا مانع تکمیل پرونده بابک زنجانی شود. اکنون سوال کلیدی این است که هدف آنها از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر بازگشت اموال زنجانی و تسویه بدهی او یا به عبارت روشن‌تر، هدف آنها از طولانی شدن پرونده بابک زنجانی چیست؟


Page Generated in 0/0068 sec