printlogo


کد خبر: 169927تاریخ: 1395/10/15 00:00
دلار دیروز به کانال 4هزار تومانی رفت و برگشت
سیگنال کم‌جان دولتی هم بازار ارز را آرام نکرد!

گروه اقتصادی: دلار تنها 40 ساعت بعد از اظهارات روحانی دوباره به کانال 4000 تومان بازگشت تا اجرای وعده‌های مکرر  شخص رئیس دولت و رئیس‌کل بانک مرکزی در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. به گزارش «وطن‌امروز» روز گذشته نرخ دلار بعد از چند روز افت به مدار 4000 تومان بازگشت اما صرافی‌ها نرخ آن را زیر این عدد نشان می‌دادند. بازگشت دلار 4000 تومانی آن هم بعد از آغاز سال نو میلادی و پایان هیجانات فصلی ارز و تزریق 6 میلیارد دلاری می‌تواند پیام‌های ناگواری داشته باشد؛ اینکه دلار خیال پایین آمدن ندارد و می‌خواهد در مدار 4000 تومان حرکت کند. هنوز 3 روز از گفته‌های ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی که گفت نرخ واقعی دلار 3600 تومان بوده نمی‌گذرد که دلار 4000 تومان می‌شود و این یعنی با همه زور دولتی‌ها ارز همچنان بر مدار صعود قرار دارد.
بررسی رفتار بازار
صبح روز گذشته نرخ دلار 3920 تومان بود اما ناگهان به کانال 4000 تومان رسید و در بعدازظهر تا 3998 تومان تثبیت شد. این در حالی است که خبرگزاری تسنیم گزارش داد فعالان بازار ارز در حال خرید دلار هستند.
قیمت دلار که از روز دوشنبه مجدداً مدار صعودی را طی می‌کند صبح دیروز با تشدید نوسانات بار دیگر رکورد 4هزار تومان را در بازار به ثبت رساند. افزایش قیمت دلار در بازار ارز بعد از آن شدت گرفت که رئیس کل بانک مرکزی از روند کاهشی این ارز طی روزهای آینده خبر داده بود ولی طبق اذعان فعالان ارزی حاضر در خیابان فردوسی طی روزهای گذشته تقاضا برای خرید دلار افزایش یافته و همین امر تشدید تلاطم‌های بازار را به‌همراه داشته است. تعدادی از صراف‌های تهرانی درباره وضعیت بازار ارز به خبرنگار تسنیم این‌طور توضیح دادند که عرضه بانک مرکزی به‌صورت روزانه انجام می‌شود ولی حجم تقاضا برای خرید ارز بالاتر از عرضه است. یکی از صراف‌ها البته بر کم شدن عرضه ارز از سوی بانک مرکزی در روز گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به سال نو میلادی انتظار می‌رفت قیمت دلار تغییر کند ولی این روزها نوسانات بیشتر از قبل شده است. صراف‌ها و فعالان حاضر در بازار ارز یکی از دلایل تشدید تلاطم‌های ارزی را وجود خریدارانی اعلام می‌کنند که به‌قصد سود بیشتر دلارهای نقد بازار را جمع کرده و به مرز می‌برند. این صراف‌ها از افرادی سخن می‌گویند که قصد دارند دلارهای نقدی بازار را به استان‌های اربیل و سلیمانیه عراق ببرند تا در آنجا با قیمت بیشتری بفروشند و سود ببرند. گفتنی است در ایام پرتلاطم بازار ارز دستگاه‌های قضایی و انتظامی از دستگیری قاچاقچیان ارزی در مناطق مرزی خبر داده‌اند.
روحانی چه گفته بود؟
روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه قیمت ارز به سمت افزایش حرکت نخواهد کرد، گفت: مردم ما مطمئن باشند قیمت ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند و افزایش نخواهد یافت. وی افزود: ما همیشه نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌ایم تا مردم به آینده امید داشته باشند اما قیمت دلار نسبت به سایر ارزها در ابتدای سال تا امروز بیش از 6/2درصد رشد داشته و به طور طبیعی در ایران هم این رشد خود را نشان داده است، همچنان که در سال‌های گذشته هم این اتفاق افتاده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نرخ ارز حتما متعادل خواهد شد، گفت: ما تلاش می‌کنیم با رونق اقتصادی که وجود دارد این تعادل را به وجود آوریم و همچنین رشد تورم را کاهش دهیم تا امسال و سال آینده تورم یک رقمی باشد. به مردم نیز قول می‌دهم سال آینده دارای رشد اقتصادی باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت در برابر نوسانات ارزی اخیر چیست، اظهار کرد: ما در محاسباتی که داشته‌ایم وقتی که موضوع نرخ ارز مطرح شد روی ارقام کنونی آن تاکید نداشتیم و در بودجه سال آینده که البته در آن به این موضوع که نرخ ارز بر چه مبنایی خواهد بود اشاره نمی‌شود، نرخ دلار را ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم که البته باید بگویم نرخ ارز فعلی نرخ قطعی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد چرا که برای دولت ثبات بازار از همه چیز مهم‌تر است و ما می‌کوشیم بازار را قابل پیش‌بینی بسازیم و دولت نیز به دنبال افزایش قیمت ارز نیست. رئیس‌جمهور ادامه داد: عده‌ای در خارج از کشور به دنبال وارد کردن سرمایه خود به ایران هستند و می‌خواهند بدانند با تبدیل کردن دلار به ریال یا تبدیل کردن ریال به دلار چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین ما نرخ ارز را به قیمت مشخص و کاهش یافته خود باز خواهیم گرداند.
سیگنال سیف نگرفت!
رئیس کل بانک مرکزی روز دوشنبه سیگنال ارزانی به بازار فرستاد  و گفت ارز ارزان‌تر می‌شود اما این سیگنال به کار نیامد. اظهارات سیف آنقدر خوشبینانه بود که خبرگزاری ایسنا نوشت: سیف که اخیرا تاکید داشته قیمت دلار در روند نزولی قرار دارد و ادامه خواهد داشت، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و در همایش بانکداری الکترونیک یادآور شد که قیمت دلار به روند نزولی ادامه می‌دهد و ارزان‌تر خواهد شد. این پیامی بود که سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و فرد تاثیرگذار در بازار ارز برای فعالان اقتصادی داشت که خود می‌تواند سینگالی برای تاثیرگذاری در بازار باشد و قیمت‌ها را مجدد تحت تاثیر قرار دهد.
مقامات دولتی اگر قصد دارند نرخ دلار کاهش یابد باید به جای ارسال سیگنال، فکری اساسی‌تر کنند تا دلار افسارگسیخته‌تر نشود؛ دلاری که تا 2 ماه پیش در بازار 3500 تومان خرید و فروش می‌شد.
 


Page Generated in 0/0067 sec