printlogo


کد خبر: 169930تاریخ: 1395/10/15 00:00
موج انتقاد‌ها از اظهارات معاون رئیس‌جمهور ادامه دارد
عقیم‌سازی هنر نیست!

گروه اجتماعی: نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نمی‌توان به حقوق فردی افراد وارد شد، گفته است: «‌عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب پاک کردن صورت مساله معضل کارتن‌خواب‌هاست».
مرتضی طلایی با اشاره به اینکه به دلایلی افراد دچار عارضه‌ای شده و تبدیل به کارتن‌خواب می‌شوند، به تهران سما اظهار داشت: عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب‌ توسط دستگاه‌های مسؤول و افرادی که قصد حل این معضل را دارند، هنر نیست بلکه باید از کارتن‌خواب شدن این افراد جلوگیری شود. وی با اشاره به وضعیت فعلی کارتن‌خواب‌ها در شهر، افزود: ‌باید این اشخاص مدیریت شده و سر و سامان بگیرند به طوری که به چرخه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی شهر اضافه شوند، نه اینکه آنها را از زندگی طبیعی محروم کنیم. نایب‌رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه با عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها، آنها را از مدار زندگی خارج می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر مدیران امر اقدامات لازم در جهت مدیریت و ساماندهی این افراد را انجام دهند، احتیاج به اقداماتی که شخصی را مجبور به امری نخواسته کنیم، نخواهد بود. طلایی با اعلام اینکه عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب یک مقوله کارشناسی است، خاطرنشان کرد:‌ این مهم بیشتر دخالت در حقوق شهروندان و مسائل انسانی است و تنها با رضایت افراد می‌تواند انجام شود.
وزیر بهداشت: انصاف نیست
علاوه بر این وزیر بهداشت هم در اظهاراتی نسبت به انتشار اخبار «گورخوابی» واکنش نشان داده و گفته است: «این‌ افراد، ایرانی و انسان هستند و متاسفانه ما نقش و سهم خودمان را در ایجاد این شرایط کمرنگ می‌بینیم و این انصاف نیست».
سیدحسن هاشمی در نشست معاونان اجتماعی و قائم‌مقام‌های رؤسای دانشگاه‌ها در امور اجتماعی با اشاره به اخبار گورخوابی در حاشیه شهریار، گفت: در هفته گذشته بحث گورخواب‌ها مطرح شد و گفتند این افراد معتاد متجاهر هستند اما باید گفت این افراد ایرانی و انسان که هستند. از کجا معلوم که این افراد به خاطر سوءمدیریت ما اینطور نشدند؟ متاسفانه ما نقش و سهم خودمان را در ایجاد این شرایط کمرنگ می‌بینیم و این انصاف نیست. هاشمی تصریح کرد: مگر این افراد در کشور چند نفرند؟ در نهایت آنها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند. واقعا نمی‌توان این افراد را ساماندهی کرد؟ متاسفانه می‌بینیم که در این جریان شهرداری تقصیر را گردن وزارت رفاه می‌اندازد و وزارت رفاه نیز تقصیر را به کس دیگری نسبت می‌دهد. وی افزود: باید بدانیم که این تصاویر و اتفاقات حاصل عملکرد ماست و به نام نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. باید توجه کرد که اگر از روز اول این مسائل را به دست مردم داده بودیم، تاکنون این مسائل حل شده بود. البته ما انگار از مردم هم می‌ترسیم و توهماتی داریم و می‌گوییم حتما کسی که می‌خواهد وارد این حوزه‌ها شود قصدی دارد و برای رضای خدا نمی‌خواهد یا آنکه می‌خواهد وزیر یا وکیل شود و گروهی راه بیندازد و در انتخابات یا تصمیم‌گیری‌های سیاسی موثر باشد. به همین دلیل است که به تناقض می‌افتیم.
وی با بیان اینکه در این دوره در وزارت بهداشت کار در حوزه اجتماعی را ابتدا از خیرین آغاز کردیم و سپس معاونت اجتماعی شکل گرفت، گفت: بنابراین این اقدام بعد از سی و چند سال که از انقلاب می‌گذرد رویکرد خوبی بود و باید از دست‌اندرکاران این موضوع و افرادی که دارند نهال این کار را به بذری در وزارت بهداشت تبدیل می‌کنند، تشکر کرد. وی افزود: کاستی‌های زیادی را در حوزه اجتماعی کشور می‌بینیم و من این کاستی‌ها را به شخص نسبت نمی‌دهم، بلکه آنها را به مجموعه مدیریت کلان کشور که 3 ‌قوه را شامل می‌شود، ارتباط می‌دهم. باید توجه کرد که ما در حوزه درمان پیش از انقلاب چیزی نداشتیم و در بیشتر استان‌های کشورمان از سوی پزشکان خارجی خدمت‌رسانی انجام می‌شد. در حوزه پیشگیری نیز چون مردم باسواد شدند و آب لوله‌کشی و تلویزیون فراگیر شد، مردم مواردی را رعایت کردند. البته دولت هم شبکه بهداشتی را در مناطق روستایی توسعه داد و بعد از آن عده‌ای از مردم مهاجر شدند و وقتی که شهرنشین شدند، روستاها نیز تغییر ماهیت پیدا کرده و رفاه در آنها رسوخ پیدا کرد و بر همین اساس آمار مرگ و میر کاهش یافت.
برای رفاه اجتماعی بد عمل کرده‌ایم!
وی با بیان اینکه ما در بحث رفاه اجتماعی که بهداشت و درمان در صدر آن است، بد عمل کرده‌ایم، گفت: وضعیت رفاه اجتماعی در کشور ما که یکی از شعارهای انقلاب بود، مناسب نیست و چند پاره است. البته همین بخش بهداشت و درمان‌مان هم چند پاره است و ما را گرفتار کرده به طوری که ما باید خدمات بدهیم اما پول‌مان جای دیگری است و سیاست‌هایمان در جای دیگری نوشته می‌شود. بنابراین راه چاره این است که مسؤولان فرافکنی نکنند. از طرفی فکر می‌کنم که اگر زمینه حضور مردم را فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود و ما داریم این کار را در کشور انجام می‌دهیم. بنابراین در حوزه ما که یکی از بخش‌های اجتماعی است، مشکلات فقط با پول حل نمی‌شود، بلکه با تغییر رفتار است که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و این تغییر رفتار از عواطف و احساسات انسانی که کلیدش در دست خود مردم است، ناشی می‌شود.


Page Generated in 0/0061 sec