printlogo


کد خبر: 169939تاریخ: 1395/10/15 00:00
اخبار

چک الکترونیکی به بازار می‌آید
چک الکترونیکی از طریق تلفن‌همراه صادر شده و کاغذی نیست و از ویژگی‌های آن این است که از طریق یک گوشی به گوشی دیگر منتقل می‌شود. به گزارش مهر، ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این‌باره گفت: حجم سامانه‌هایی که مردم در زمینه بانکی استفاده می‌کنند به قدری زیاد است که اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای در کیفیت آنها ایجاد شود، حجم تقلب و سوءاستفاده از حساب‌های مردم بالا رفته و منجر به توقف آن سامانه خواهد شد. وی افزود: البته ممکن است کلاهبرداری‌هایی انجام شود اما این کلاهبرداری‌ها در نتیجه فریب افراد است نه اشکال سامانه‌های بانکی. به‌گفته وی ۸۰ هزار میلیارد تومان در ماه فقط با کارت در شبکه شاپرک خرید می‌شود و 2 برابر این مبلغ، پرداخت‌های تجاری از طریق سامانه ساتنا انجام می‌شود. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک‌مرکزی تصریح کرد: از طریق پایا هم به همین میزان تسویه انجام می‌شود و به اندازه همین مبلغ، تبادلات اشخاص از طریق کارت به کارت و حواله‌جات داریم؛ از سوی دیگر، طرح چکاوک در ۲۴ هزار شعبه بانکی کشور کامل شده و به انجام رسیده و با اجرای این طرح، فیزیک یا لاشه چک گردش نمی‌کند و تصویر آن مبادله می‌شود و چک‌ها در هر جای کشور قابل پردازش است. حکیمی با بیان اینکه شبکه شاپرک در هر روز ۵۰ هزار رویداد امنیتی دارد، درباره کارت‌های اعتباری توضیح داد: در گذشته کل مصارف بانک‌ها صرف بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌شد اما سیاست بانک مرکزی این است که بتدریج به سمت وام‌های تسهیلات مصرفی حرکت کنیم و بهترین الگوی این نوع تسهیلات، کارت‌های اعتباری است.


دولت با حذف یارانه‌ها اشتغالزایی  نکرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر پیشنهاد دولت برای برنامه ششم توسعه رأی می‌آورد، تنها 20 تا 30 درصد آن اجرایی می‌شد اما اکنون که مجلس رأسا برای برنامه ششم ورود کرده شاید 10 درصد آن هم قابلیت اجرایی پیدا نکند. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور که توسط دولت طی لایحه‌ای تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود در حوزه اشتغال برنامه محکمی نداشت، گفت: این لایحه فاقد برنامه‌ریزی محکم و سیاست‌های قابل‌اتکا در حوزه اشتغالزایی بود. این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت از محل منابع حاصل از حذف یارانه اقشار ثروتمند جامعه حتی یک ریال برای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان هزینه نکرد، گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال کارساز نخواهد بود چرا که تجربه قبلی برای ایجاد منابع جدید در اختیار دولت ناموفق بود. عزیزی گفت: اگر به جای 5/1 میلیارد دلار 4 میلیارد دلار هم به دولت داده شده باشد باز هم به طور دقیق در حوزه اشتغالزایی هزینه نخواهد شد.


ایران بابت بدهی خارجی 3 میلیارد دلار سود پرداخت
بانک جهانی اعلام کرد ایران در سال‌های 2007 تا 2015 بابت دیون خارجی خود نزدیک به 3 میلیارد دلار سود پرداخت کرده و روند کاهشی دیون خارجی این کشور در سال 2015 متوقف شده است. به گزارش فارس، آمارهای منتشرشده توسط بانک جهانی از بدهی خارجی ایران نشان می‌دهد ایران طی 9 سال منتهی به سال 2015 حدود 3 میلیارد دلار بابت دیون خارجی خود سود پرداخت کرده است. براساس محاسبات بانک جهانی، بدهی خارجی ایران در سال 2005 بالغ بر 5/21 میلیارد دلار بود و تا سال 2011 میزان بدهی خارجی ایران همچنان دورقمی است. ایران در سال 2011 بالغ بر 344/17 میلیارد دلار بدهی خارجی داشته است. از سال 2007 روند کاهشی دیون خارجی ایران آغاز شده بود که در سال 2012 تک‌رقمی می‌شود و تا پایان سال 2014 رقم بدهی‌های ایران تک‌رقمی است اما در سال 2014 بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. این ارقام برای سال‌های 2012 تا 2015 به ترتیب بیش از 4/7، 7، 4/5 و 3/6 میلیارد دلار تخمین زده شده است. البته در گزارش امسال رقم بدهی سال 2014 تصحیح شده و از 495/5 میلیارد دلار به 441/5 میلیارد دلار کاهش یافته است.


Page Generated in 0/0157 sec