printlogo


کد خبر: 169968تاریخ: 1395/10/15 00:00
برپایی تظاهرات در کشورهای مختلف در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله نمر
فریاد نمر جهانی می شود

دوشنبه دوم ژانویه 2017 که مصادف با دومین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی به دست رژیم سفاک سعودی بود، تظاهرات و تجمعات گسترده‌ای در مناطق مختلف جهان بویژه در زادگاه شیخ شهید در شهرک العوامیه در استان القطیف (شرق عربستان) برگزار شد. طبق این گزارش، اهالی قطیف دوشنبه‌شب (ساعت 19 به وقت محلی) در چارچوب فعالیت‌های «هفته شهید نمر» در العوامیه تظاهراتی باشکوه با شعار «وما_قتلوه» (او زنده است؛ نتوانستند او را بکشند) برگزار کردند. در این تظاهرات که بانوان نیز حضور چشمگیری داشتند، شیعیان عربستان با آرمان‌های شیخ نمر تجدید پیمان کرده و با سر دادن شعارهایی تاکید کردند راه این شهید بزرگوار را ادامه خواهند داد. آنها همچنین از مقام‌های سعودی خواستند پیکر شهدای شیعه را که از تحویل آنها به خانواده‌های‌شان سر باز می‌زنند به آنها بازگردانند. شرکت‌کنندگان تصاویر شیخ نمر و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «سنستمر و لن تسقط الرایه وسنسقط الطاغیه» (به مقاومت ادامه خواهیم داد، پرچم را بالا نگه خواهیم داشت و دیکتاتور را سرنگون خواهیم کرد)، «لبیک یا حسین، روح الثوره لن تموت؛ ما دامت قلوب المشارکین فیها راغبه فی النصر» (روح انقلاب ما نخواهد مرد تا وقتی که قلب‌های شرکت‌کنندگان در آن خواهان پیروزی است)، «لن نتراجع» (عقب‌نشینی نخواهیم کرد)، «النصر، النصر».همزمان با این تظاهرات اعتراضی مردم در خیابان‌ها، فضای مجازی نیز با هشتگ‌های #وما_قتلوه و #اسبوع_الشهید_النمر ملتهب بود. در نقاط مختلف جهان نیز همزمان با سالروز شهادت شیخ نمر، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در محکومیت اعدام این عالم برجسته شیعه توسط حکومت عربستان برگزار شد. در لندن، پایتخت انگلیس گروهی از فعالان و شخصیت‌های برجسته شیعه نخستین سالگرد شهادت شیخ نمر را پاس داشتند. در برلین، پایتخت آلمان نیز دیروز مراسم اعتراضی با حضور فعالان بحرینی و سعودی و حقوقدانان خارجی برگزار شد. در شهر مقدس کربلا در عراق، مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت شیخ نمر با حضور روحانیون و شخصیت‌های سیاسی برگزار شد. در لبنان نیز روز گذشته مراسمی به همین مناسبت برگزار شد. مناطق مختلف بحرین نیز از روز جمعه شاهد تظاهرات به مناسبت نخستین سالگرد شهادت روحانی مظلوم شیعیان عربستان بوده است.
شیخ نمر، فراتر از مرزهای عربستان
در نخستین سالگر شیخ نمر، روزنامه الاخبار در مقاله‌ای تجلیلی به بررسی ابعاد شهادت این روحانی مبارز پرداخت و نوشت: اعدام وحشیانه شیخ نمر توسط رژیم سعودی اقدامی غافلگیرکننده نبود، زیرا این قبیله با وهابیت و محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار وهابیت ائتلاف کرد تا این رژیم متوحش را در سرزمین حجاز و نجد ایجاد کند. این در حالی است که این رژیم با بافت اجتماعی و دینی حجاز مغایرت داشت. برای سعودی‌ها که تفکر وهابیت دارند، هیچ چیز مهم‌تر از قدرت نیست و شیوخ و مفتی‌های وهابی نیز در راه نیل به قدرت به آنها مجوز و مشروعیت دینی می‌دهند. وهابیت یک عقیده متحجر و منحرف از فهم صحیح توحید و دین است. وهابی‌ها بیشتر مسلمانان را تکفیر و هر نوع تلاش برای افزایش فهم را رد می‌کنند، لذا سرانجام شهادت شیخ نمر قابل پیش‌بینی بود. این روحانی شیعی مخالف سرسخت سعودی‌ها بود که از بازداشت و تهدید و سرزنش‌ها هراسی نداشت. وی معتقد بود حکومت سعودی‌ها غیرقانونی است و از لحاظ سیاسی نیز لزومی برای اطاعت از آن وجود ندارد بنابراین سعودی‌ها زمان زیادی نمی‌توانستند این مخالف را تحمل کنند بویژه آنکه در ماه‌های اخیر، شکست‌های سنگینی در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی متحمل شده‌اند و برابر حامیان شهید نمر احساس شکست می‌کنند. بنابراین انتظار اعدام شیخ نمر را داشتیم. سعودی‌ها برای توجیه جنایت خود، اتهاماتی را به شیخ نمر وارد کردند از جمله اینکه وی از اطاعت پادشاه سعودی خارج شده و دست به تحریک مردم علیه حکومت زده است. سعودی‌ها سپس اسم شیخ نمر را در لیست متهمان به اقدامات تروریستی و گروه‌های داعش و القاعده قرار دادند تا اینگونه القا کنند که این عالم مبارز روحانی به عنوان تروریست اعدام شده است. این اقدام سعودی‌ها بی‌سابقه بود، زیرا آنها مخالف سیاسی که عقیده خود را بیان کرده است، به عنوان تروریست مجازات کردند. در طول دوران محاکمه شیخ نمر، قاضی و دادستانی مدرکی دال بر اقدام مسلحانه از سوی شیخ نمر یا درخواست وی از مردم برای انجام اقدامات مسلحانه ارائه ندادند و نتوانستند این اتهام را ثابت کنند، زیرا این عالم برجسته فقط به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کرده بود. سخن گفتن سعودی‌ها از شهروندی و قوانین در عربستان بی‌معناست، آنها علاوه بر گردن زدن شهروندان، دهان مردم را نیز می‌بندند. از سوی دیگر حکام عربستان، مردم را همانند گله‌های گوسفند و شتری نگاه می‌کنند که باید با امر پادشاه به این سو و آن سو بروند. همچنین مسائلی مانند موضوع علامه شیخ نمر را نباید به مرزهای ملی عربستان محدود کرد بویژه زمانی که مرزهای ملی از بین رفته و پیامدهای یک اقدام به عرصه منطقه‌ای کشیده شده است. در همین رابطه در دوران جمال عبدالناصر، دومین رئیس‌جمهور مصر نیز دادگاه این کشور حکم اعدام سید قطب را صادر کرد و سیدمحسن الحکیم، مرجع عالی دینی در نجف اشرف عراق با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصر، خواستار لغو این حکم شد اما در نهایت سید قطب اعدام شد. اعدام وی موج گسترده‌ای از محکومیت مراجع مسلمان و شیعی را در پی داشت. سید قطب یک شهروند مصری بود اما بدون توجه به تفکرات و نظراتش، وی یک رهبر اسلامی هم بود که فراتر از مصر فعالیت می‌کرد. بر همین اساس علامه شهید شیخ نمر نیز یک شهروند عربستانی بود اما به دلیل اینکه یک رهبر اسلامی بو‌د، جنبه‌ای منطقه‌ای داشت که برای برخی تعجب‌انگیز بود.
عربستان در انتظار  انقلاب بزرگ
تشدید بحران اقتصادی در عربستان و شعله‌ور شدن آتش اعتراضات بویژه در میان کارگران خارجی که از پیامدهای ریاضت اقتصادی به خاطر کاهش شدید درآمدهای نفتی این کشور است، آرامش حاکمان سعودی را بر هم زده است. روزنامه گاردین با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی عربستان، پیش‌بینی کرد که شدیدترین بهارهای عربی در راه است. گاردین در سرمقاله خود نوشت: دلایلی که باعث وقوع انقلاب‌ها شد، تمام نشده، بلکه شدیدتر و وحشتناک‌تر شده است. این روزنامه انگلیسی افزود: اوضاع در مقایسه با سال 2011 میلادی قابلیت انفجار بیشتری دارد. گاردین تصریح کرد: اکثر کشورهای عربی در بحران‌های مختلف به سر می‌برند؛
به‌گونه‌ای که قیمت‌های نفت باعث بهم خوردگی اقتصاد عربستان می‌شود و رهبری ضعیف در مصر پشت سرهم بحران‌زایی می‌کند. این روزنامه نوشت: فساد در کشورهای عربی باعث هدر رفتن منابع هنگفتی شده است که براساس گزارش جدید سازمان ملل، این فساد در طول نیم قرن اخیر باعث هدر رفتن نزدیک به 11 تریلیون دلار در کشورهای عربی شده است. گاردین خاطرنشان کرد: بستن درهای اعتراض مسالمت‌آمیز به روی جوانان عرب چه‌بسا آنها را به سمت انقلاب به شیوه‌های مستقیم و با خشونت بیشتر سوق خواهد داد.
 


Page Generated in 0/0058 sec