printlogo


کد خبر: 169970تاریخ: 1395/10/15 00:00
آخرین اخبار از تحولات عملیات آزادسازی موصل
«اولاند بدقدم» و افزایش انفجارها در عراق

روز دوشنبه در حالی‌‌ که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه وارد عراق شد، انفجارهای تروریستی پراکنده‌ای مناطق مختلف پایتخت را لرزاند؛ 3 خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک صدر و منطقه فلسطین در شرق بغداد منفجر شد و نیروهای امنیتی عراق یک خودروی بمب‌گذاری شده سوم را قبل از انفجار توانستند در شهرک صدر شناسایی و خنثی کنند. اواخر آن روز، قبل از آنکه رئیس‌جمهور فرانسه بخواهد پایتخت عراق را به سمت اربیل ترک کند، تعداد انفجارها در بغداد به 6 مورد شامل 3 خودروی بمب‌گذاری شده و 3 بمب رسید. ولی این انفجارها پایان دوشنبه خونین شهروندان عراقی نبود؛ همان شب تروریست‌های مسلح به 2 مقر پلیس در جاده سامرا به بغداد در عراق حمله کردند که این حمله با کشته‌ شدن عاملان انتحاری و شهادت چند نیروی امنیتی به‌پایان رسید. از سوی دیگر، انفجارهای دوشنبه بغداد حتی بر کنفرانس مشترک خبری اولاند و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق سایه انداخت و العبادی نتوانست نسبت به انفجارهای زنجیره‌ای سکوت کند و در همان جلسه خواستار هوشیاری دستگاه‌های امنیتی عراق شد. العبادی در ادامه با اشاره‌ای لطیف به سفر قبلی فرانسوا اولاند به بغداد در 2014، گفت: سفر قبل که آقای اولاند به بغداد آمد، ما درگیر تشکیل دولت جدید بودیم و در اطراف بغداد با گروه تروریستی داعش می‌جنگیدیم. اما فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق که بعد از مدت‌ها یک میهمان خارجی بلندپایه را در بغداد استقبال می‌کرد، از همزمانی این انفجارها با حضور میهمان فرانسوی به نظر می‌رسد به نوعی دلخور شده باشد و در بیانیه‌ای متعاقب دیدار و گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود، خواستار تدابیر امنیتی فوری برای مقابله با این خلل امنیتی شد. در همین راستا و در اشاره به این تحولات، رادیو عرب‌زبان «مونت کارلو»ی فرانسه برای سفر یک‌روزه فرانسوا اولاند به بغداد عنوان «مرد بدقدم» را انتخاب کرد و نوشت: برخی از فرانسوی‌ها از اولاند خواسته‌اند در همان بغداد بماند و بدقدمی خود را به فرانسه نیاورد.
تشدید تدابیر امنیتی در نجف اشرف
مقام‌های عراقی پس از نفوذ اخیر تروریست‌های داعشی به نجف اشرف، تدابیر امنیتی را در این استان تشدید کرده‌اند. در همین راستا، لؤی الیاسری، استاندار نجف اشرف در گفت‌وگو با شبکه «ان‌آرتی» کردستان عراق، از تشدید تدابیر امنیتی در این استان خبر داد. الیاسری گفت دستورات به ایست‌های بازرسی و نیروهای مستقر در نجف اشرف داده شده که همه خودروهای دولتی و غیردولتی یا وابسته به الحشد الشعبی یا هر نهاد دولتی دیگری بازرسی شود و دستوراتی دیگر نیز برای منع نفوذ [داعشی‌ها] داده خواهد شد. استاندار نجف گفت: نفوذی‌ها[ی داعش] قصد داشتند با خودروهای مملو از موشک و مواد منفجره از نوع سی4، داخل شهر شوند و غیرنظامیان را هدف گیرند. روز یکشنبه 5 تروریست داعشی در جنوب استان نجف در شمال محله قادسیه پس از برخورد به ایست بازرسی، با نیروهای عراقی درگیر شدند و خود را منفجر کردند.
هلاکت 50 داعشی در موصل
روز سه‌شنبه، در ادامه پیشروی‌های ارتش عراق در موصل نیروهای عراقی وارد منطقه صنعتی و محله الصناعیه در شرق موصل شدند و ضمن آزاد کردن این منطقه کارخانه تولید آرد و شرکت خودروسازی مرسدس در محله الکرامه در شرق موصل را آزاد کردند. همچنین رسانه جنگ عراق از آزادسازی منطقه المعارض و مجتمع تجاری در ساحل چپ (شرق) موصل خبر داد. همچنین المیادین گزارش داد، بر اثر انفجار 3 خودروی بمب‌گذاری شده توسط داعش در 2 محله الفلاح اول و دوم در شرق موصل ۱۴ تن کشته شدند. در محور جنوبی ساحل چپ (شرق) موصل، نیروهای پلیس فدرال و لشکر نهم در ارتش وارد محله‌های السلام، فلسطین و شیما شدند و چندین ساختمان را تحت کنترل خود درآوردند و توانستند محله الانتصار را آزاد کرده و پرچم عراق را در آنجا برافراشته کنند. این چند ساعت بعد از تسلط ارتش عراق بر محله‌های سومر و السلام در جنوب شرق شهر موصل بود و ارتش خانواده‌ها را از این محله‌ها به اردوگاه آوارگان منتقل کرد. از سوی دیگر، در حمله روز سه‌شنبه پلیس فدرال عراق به 2 منطقه در موصل، 50 تن از عناصر داعش کشته شدند.
 


Page Generated in 0/0051 sec