printlogo


کد خبر: 169972تاریخ: 1395/10/15 00:00
چهارگوشه

بازجویی از نتانیاهو
پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نخست‌وزیر این رژیم را به مدت 3 ساعت در پرونده «دریافت غیرقانونی هدیه از سرمایه‌داران» داخلی مورد بازجویی قرار داده است. بنیامین نتانیاهو متهم است که به شکل غیرقانونی از تجار و سرمایه‌داران در سرزمین‌های اشغالی هدایا و امتیازاتی را دریافت کرده است. براساس قانون اساسی رژیم صهیونیستی، هر یک از اعضای کابینه این رژیم از جمله نخست‌وزیر در صورتی که به شکل رسمی به فساد متهم شوند باید از سمت خود استعفا دهند.

تروریسم به سوییس رسید؟
دیروز یک مهاجم مسلح در شهر ریهیتوبل در شمال سوییس پس از تیراندازی به 2 افسر پلیس از محل گریخت. به گزارش تارنمای خبری پلیس سوییس، عامل این تیراندازی مردی 33 ساله است که متواری شده است. پلیس او را فردی خطرناک دانسته و عملیات گسترده‌ای برای یافتنش در نواحی برفپوش کانتون آپنتزلو آغاز شده است. این تیراندازی روز سه‌شنبه کمی پس از ساعت 9 به وقت محلی رخ داد و مشخص نیست جراحت 2 پلیس مضروب در چه حدی است. وقوع یک حمله مسلحانه با منشأ نامشخص در سوییس، مردم آرام‌ترین و امن‌ترین کشور جهان را در وحشت از تروریسم احتمالی فرو برده است.

دعوت سوریه به اجلاس سران عرب
تارنمای فرامنطقه‌ای رای الیوم از بروز برخی مشکلات و اختلافات پیش از برگزاری اجلاس آتی سران عرب در اردن در بهار آینده خبر داد. برخی منابع آگاه از اعمال فشار رئیس‌جمهور مصر بر اردن به منظور دعوت از دمشق جهت مشارکت در اجلاس سالانه سران عرب به میزبانی اردن خبر دادند. اجلاس سالانه سران عرب به میزبانی اردن در 29 مارس برگزار خواهد شد.  در مقابل اردن از سوی شیوخ خلیج هم زیر فشار است و مقامات این کشور معتقدند اینکه تمیم بن حمد، امیر قطر اخیرا «ناصر جوده» وزیر خارجه اردن را به حضور نپذیرفته، نشان‌دهنده آن است که امیر قطر تصمیم دارد اجلاس آتی اعراب را تحریم کند بویژه که جوده در سفر به دوحه قصد داشت دعوتنامه رسمی برای شرکت در اجلاس عربی را به امیر قطر تقدیم کند.  رأی‌الیوم همچنین گزارش داد عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز دولت اردن را برای متقاعد کردن آن به دعوت رسمی از دمشق جهت مشارکت در اجلاس عربی تحت فشار قرار داده است اما اردن اعلام کرده که هرگز این کار را نخواهد کرد.  از سوی دیگر سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان‌سعودی اعلام کرده است تمایل دارد در اجلاس سران عرب در اردن شرکت کند.


تصویر چهره عامل حمله استانبول منتشر شد
توبه  دیر هنگام آنکارا
تروریستی که در شب سال نوی میلادی 39 شهروند ترکیه و توریست خارجی را در یک کلوب شبانه در استانبول به قتل رسانده بود همچنان متواری است. مقام‌های ترکیه از روز دوشنبه آنچه را که «واضح‌ترین تصویر» از مجری این حمله مسلحانه خوانده‌اند، منتشر کرده‌اند و اعلام کردند همچنان در جست‌وجو برای یافتن مهاجم هستند.  از طرف دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، روشن شده که این تروریست پیش‌تر در کنار تکفیری‌های داعشی در سوریه جنگیده است. این در حالی است که داعش با صدور بیانیه‌ای مسؤولیت حمله شنبه‌شب به کلوب رینا در ساحل اروپایی تنگه بسفر در شهر استانبول را پذیرفته است. از روی اسلحه کلاشنیکف این تروریست که در محل جنایت رها شده بود اثر انگشت او شناسایی شده و منابع امنیتی ناشناس در دولت ترکیه می‌گویند مجری عملیات مسلحانه استانبول در نخستین ساعات سال نوی میلادی، احتمالا اهل قزاقستان یا قرقیزستان است. پلیس ترکیه معتقد است این تیراندازی، به عملیات تروریستی 6 ماه پیش در فرودگاه آتاتورک شباهت‌های زیادی دارد و ممکن است هر دو به وسیله یک گروه طراحی و اجرا شده باشند.   در همین حال نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی که بوی پشیمانی از سیاست‌های کثیف  و مداخله‌جویانه سال‌های اخیر آنکارا در منطقه می‌دهد اعتراف کرد تا زمانی که ثبات در عراق و سوریه حاکم نباشد امنیت در ترکیه برقرار نخواهد شد.


Page Generated in 0/0055 sec