printlogo


کد خبر: 169978تاریخ: 1395/10/15 00:00
مناقشه گازی ایران و ترکمنستان به مذاکرات سیاسی کشید
هشدار مجدد برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

با وجود قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، ارسال گاز از این کشور به داخل خاک ایران متوقف نیست و طبق قراردادی جداگانه بین 2 کشور، ایران بخشی از گاز ترکمنستان را از طریق خاک خود به آذربایجان سوآپ می‌کند.
به گزارش تسنیم، ترکمن‌ها همزمان با آغاز تعطیلات سال نوی میلادی، بر خلاف توافقی که با ایران حاصل شده بود و به طور ناگهانی، گاز صادراتی به ایران را قطع کردند. این موضوع همزمان با ادامه سرمای هوا، منجر به آماده‌باش کامل شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی شد و مخازن همه نیروگاه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ استان‌های شمالی کشور از سوخت گازوئیل و نفت کوره پر شد تا در صورت کاهش دمای هوا و رشد مصرف گاز در بخش خانگی، گاز صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها با اولویت اول، گاز صنایع خرد با اولویت دوم و گاز ادارات دولتی و نانوایی‌ها در اولویت سوم قطع شده و همه تمرکز برای تأمین گاز بخش خانگی معطوف شود. شرکت ملی گاز ایران به دلیل رفتن ترکمن‌ها به تعطیلات در روزهای آغازین سال جدید میلادی، نتوانست در ساعات اولیه قطع گاز تماسی با مدیران ترکمن‌گاز برقرار کند و تا چندین ساعت، حتی علت قطع یکباره گاز به طور واضح برای مسؤولان ایرانی مشخص نبود تا اینکه با گزارش این بدعهدی ترکمنستان از سوی وزارت نفت به هیات دولت، وزارت امور خارجه به موضوع ورود کرده و مناقشه گازی 2 کشور، به مذاکرات سیاسی رسید.
ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور درباره صرفه‌جویی در مصرف گاز
«اسحاق جهانگیری» معاون اول ریاست جمهوری با صدور بخشنامه‌ای به همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور، خواستار رعایت اعتدال در مصرف گاز طبیعی شد.
پایبندی یکطرفه ایران به توافقات با ترکمنستان
با وجود قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، ارسال گاز از این کشور به داخل خاک ایران متوقف نیست. طبق قراردادی جداگانه بین 2 کشور، ایران بخشی از گاز ترکمنستان را از طریق خاک خود به آذربایجان سوآپ می‌کند. بدین صورت، ارسال گاز از ترکمنستان به خاک ایران فقط برای مصرف ایران متوقف شده و برای سوآپ گاز این کشور به آذربایجان هنوز ارسال گاز از ترکمنستان به خاک ایران ادامه دارد.
سخنگوی شرکت ملی گاز در این باره تأکید کرد که با وجود قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران، با تعهد ایران به قراردادهای بین‌المللی، صادرات گاز به ترکیه و سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان بدون مشکل جریان دارد.
 


Page Generated in 0/0046 sec