printlogo


کد خبر: 170035تاریخ: 1395/10/16 00:00
معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به اعترافات بابک زنجانی درباره کمک انتخاباتی به ستاد روحانی:
بگویند در انتخابات از چه کسانی پول گرفته‌اند

گروه سیاسی: ماجرای اعترافات زنجانی مبنی بر کمک چند میلیارد تومانی به ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 وارد ابعاد تازه‌ای شده است. واکنش دولتی‌ها نیز قابل توجه بود. روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره این ماجرا به عبارت «نشنیده‌ام» اکتفا کرد اما اکبر ترکان از افراد بسیار نزدیک به حسن روحانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز نقش محوری در همراهی با حسن روحانی داشت، در واکنش به اعتراف زنجانی مبنی بر کمک میلیاردی به ستاد روحانی، این موضوع را تکذیب کرد. ترکان در این‌باره گفت: اگر منظور این است که بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی ای دکتر روحانی کمک کرده این حرف دروغ است، چون ما در ستاد انتخاباتی حساب‌های‌مان روشن بود و حسابدار و اداره امور مالی داشتیم و تمام دریافت‌ها و پرداخت‌های‌مان هم در ستاد انتخاباتی که آقای نعمت‌زاده رئیس ستاد بود ثبت شده است و چنین اتفاقی نیفتاد. وی افزود: ما یک ترازنامه شفاف در ستاد داشتیم و همان موقع هم اعلام کردیم اگر آقایان همه موافق هستند، همه کاندیداها اعلام کنند که از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند. هنوز هم این آمادگی را داریم به شرطی که همه کاندیداهای آن دوره بیایند و اعلام کنند از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند؟ افرادی که در ستاد آقای روحانی بودند الان هم در دسترس هستند؛ این افراد آمادگی دارند ترازنامه‌شان را اعلام کنند که از کجا‌ها پول گرفتند و کجاها خرج کردند، از این شخص هم هیچ پولی به این ستاد داده نشده و حساب‌های ستاد مشخص است. این واکنش دولتی‌ها البته با توئیت سه‌شنبه غروب روحانی نیز همراه شد. روحانی که عصر سه‌شنبه در دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر ضرورت شفاف‌سازی تاکید کرده بود، بدون آنکه به ماجرای اعتراف زنجانی اشاره‌ای کند در صفحه توئیتر خود نوشت دولت او آماده است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل و خرج و حساب‌هایش را روشن کند اما در مقابل قوه‌قضائیه هم حساب‌های خود را شفاف کند.  به اعتقاد کارشناسان این توئیت روحانی پشت‌پرده ادعای ضدانقلاب درباره حساب‌های قوه‌قضائیه را فاش کرد؛ ادعایی که ابتدا از یک کانال تلگرامی با دسترسی بالا به اخبار محرمانه و امنیتی منتشر شد، سپس توسط یک نماینده حامی فتنه 88 به صورت علنی مطرح شد و در نهایت توسط حسن روحانی در بالاترین سطح سیاسی تکرار شد!
این توئیت روحانی شاید واکنشی غیرمستقیم به اظهارات روز دوشنبه آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره اعترافات زنجانی بود. با این حال اما اگرچه روحانی تلاش کرده است ادعای ضدانقلاب علیه قوه‌قضائیه را مطرح کند اما ماجرای ادعای زنجانی مبنی بر کمک میلیاردی به ستاد انتخاباتی حسن روحانی بسیار مهم‌تر از آن است که تحت‌الشعاع ادعاهای تلگرامی و توئیتری علیه قوه‌قضائیه قرار گیرد. بویژه اینکه پس از طرح موضوع اعتراف زنجانی، مطالبه عمومی برای شفاف‌سازی برخی پرونده‌های اقتصادی و نیز شایعاتی که درباره برخی نورچشمی‌ها وجود دارد، ایجاد شده است. در همین راستا دیروز 46 نماینده مجلس در تذکری، خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه به اتهامات اقتصادی برادر حسن روحانی شدند. این درخواست نمایندگان در صورت تحقق، می‌تواند موجب شفاف‌سازی درباره اصل ماجرا، یعنی اعتراف بابک زنجانی مبنی بر کمک میلیاردی به ستاد انتخاباتی حسن روحانی شود. روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه‌قضائیه در این‌باره اظهارنظر کرد و از دولت خواست درباره هزینه‌های انتخاباتی خود توضیح دهد. به گزارش میزان، اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای بابک زنجانی به کمک‌های انتخاباتی اعتراف کرده و آقای ترکان نیز مطرح کرده این قضیه کذب است و همچنین آقای روحانی هم دو توئیت داشتند و گفتند ما حاضریم سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده و حساب‌مان را شفاف کنیم؛ نظرتان در این‌باره چیست؟ بیان کرد: حساب‌های قوه‌قضائیه شفاف است و شفاف‌تر از این هم هر که بخواهد در اختیارش قرار می‌گیرد. عملکرد قوه‌قضائیه روشن است. کثیری از نمایندگان محترم مجلس که در این دوره برخی از آنها  جدید بودند و در دوره قبل نبوده‌اند و در جریان نیز نبودند، آمدند و همه مسائل را از نزدیک دیدند. وی افزود: بیش از 200  نفر (210 نفر) از نمایندگان شهادت بر این معنا دادند. وزیر اقتصاد و دارایی دولت مسائل را از نزدیک دید و خودش از قبل هم در جریان بود. تمام مسؤولان ذی‌ربط در طول 21 سال گذشته در جریان این امور بودند و هستند، کاملا قضایا روشن است و آنچه نقل شده و نمی‌دانم که این نقل از قول جناب آقای روحانی و آقای ترکان درست است یا خیر، خواهش می‌کنم شرط نگذارند. معاون اول قوه‌قضائیه تصریح کرد: نقل قول شده که آقای ترکان  گفته‌اند ما حاضریم بگوییم چقدر پول خرج  کرده‌ایم و از چه کسانی گرفته‌ایم و نیز از چه منابعی این را گرفته‌ایم. این را بگویند، شرط نمی‌خواهد؛ همین یک کلمه را به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، چقدر هزینه کرده‌اند و این از چه منابع و چه کسانی گرفته شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در ادامه بیان کرد: یکی از وزرا مسؤول مالی این قضیه بوده است و آن وزیری که می‌گویند بیش از 1000 میلیارد تومان سرمایه‌اش است-که البته من این را هم نمی‌دانم و فقط مطرح می‌کنم- اشکالی ندارد؛ بگویند همه آنچه خرج شده است، مال شخص ایشان یا افرادی از این قبیل بوده است. وی تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا از قول جناب آقای  روحانی در توئیتر نوشته‌اند ما حاضریم سامانه‌ای را تشکیل داده و همه دخل و خرج دولت را اعلام کنیم؛ اگر حاضر هستند، عمل کنند؛ کسی جلوی این حضور را نگرفته است و حتما مردم و قوه‌قضائیه از این حضور استقبال می‌کنند.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد معاون اول قوه‌قضائیه در جمع خبرنگاران درباره لزوم شفاف‌سازی گفت: اگر می‌خواهیم صحبت از شفافیت کنیم فریبکاری نکنیم. اگر بخواهیم کارها درست شود باید صداقت را همراه شفافیت کنیم. وی اظهار داشت: من از قول ایرنا مطلبی را دیدم که رئیس‌جمهور گفته حساب‌های قوه‌قضائیه باید شفاف شود؛ کسانی که می‌دانند و حق را می‌پوشانند بدانند مسائل حساب‌های قوه کاملا شفاف است، نمایندگان مجلس اسناد آن را دیده‌اند. معاون اول قوه‌قضائیه گفت: از سال ٧٤ تا امروز همه در جریان هستند و موضوع روشن است. من تحلیلم این است یک فشار مضاعفی را بر قوه‌قضائیه و برخی نهادها وارد می‌کنند و تا زمان انتخابات ادامه می‌دهند. علت این است که قوه دارد با دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌های متخلف و صاحبان قدرت برخورد می‌کند. وی افزود: شما نگاه کنید طی هفته‌های گذشته چه کسانی بازداشت شدند، بسیاری از تخلفات از سیستم بانکی است، به جای اینکه آن را درست کنند این حرف‌ها را می‌زنند. برخی از همین آقایان که اخیرا بازداشت شدند ٦٠٠ تا هزار میلیارد بدهی دارند، یک نفر که الان پرونده‌اش باز است در چند ماه بیش ٦٠٠ چک برگشتی داشته است. اژه‌ای تصریح کرد: الان از شما می‌پرسم برای ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری یک نفر چقدر پول لازم است؟ قطعا بالاتر از ٢٠ میلیارد، خب! شما بگویید این پول از کجا آمده؟ اژه‌ای خاطرنشان کرد: هفته‌های آینده درباره پرونده بابک زنجایی شفاف‌سازی خواهم کرد البته تا جایی که قانون به من اجازه دهد.
نورچشمی نداریم!
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به لزوم شفاف‌سازی دولت درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور و قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: طبق سیره امام علی(ع) اگر ما با برادر خود نیز طرف هستیم باید با او برخورد کنیم، چرا که پنهانکاری و تبعیض قائل شدن اعتماد مردم را از بین می‌برد. حجت‌الاسلام رهبر با تأکید بر اینکه ما در نظام چیزی به اسم نورچشمی و رابطه خویشاوندی و قومی نداریم، یادآور شد: در حالی که جوانانی  مثل مدافعان حرم جان و زندگی خود را برای ارزش‌ها فدا می‌کنند نباید یک عده دیگر در داخل اینگونه از شرایط استفاده کنند. عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به طرح شفافیت مالی مدیران در مجلس تأکید کرد: دولت بیخود با این طرح مخالفت کرده است، چرا که مجلس نماینده ملت است و هر چه را شورای نگهبان تایید کند دولت موظف به اجرای آن است. لذا وقتی نماینده دولت با یک اصل عقلایی و قانونی همچون شفافیت مالی مخالفت می‌کند اعتماد مردم نیز به دولت سلب می‌شود.
روحانی بگوید 33 هزار میلیارد تومان کجاست؟
ادعای اعتقاد به شفاف‌سازی از سوی دولت باعث شده است نقاط تاریک و حل نشده درباره عملکرد دولت روحانی مورد سوال قرار گیرد. در همین راستا حسینعلی حاجی‌دیلگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک سوال دارم و آن این است که برابر گزارش دستگاه‌های دولتی و مرکز پژوهش‌های مجلس بابت گران شدن حامل‌های انرژی 76 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد حاصل شده است که حدود 43 هزار میلیارد آن در گردش خزانه‌داری راه پیدا می‌کند اما حدود 33 هزار میلیارد تومان آن شفاف‌سازی نمی‌شود؛ این را دولت باید پاسخ دهد که در سال‌های 93 و 94 و در مدتی که از سال 95 گذشته مابه‌التفاوت این درآمد‌ها چرا به حساب خزانه نیامده است و چرا در لایحه برنامه ششم توسعه که از طرف دولت به مجلس ارائه شده، این مبالغ لحاظ نشده است؟! عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرگزاری بسیج گفت: رئیس‌جمهور گفته است سامانه‌ای تشکیل شود که تمام دخل و خرج و حساب‌ها در آن مشخص باشد؛ ما نمایندگان مجلس هم از این سامانه استقبال می‌کنیم و توقع داریم نخستین هزینه‌ای که روی این سامانه بگذارند و شفاف‌سازی کنند، هزینه‌هایی باشد که برای استخر و ساخت جکوزی در نهاد ریاست‌جمهوری شده است و همچنین تجهیزات امنیتی را که گفته می‌شود به نهاد ریاست‌جمهوری آورده شده است شفاف بیان کنند که برای چه کاری خریداری کرده‌اند و نحوه هزینه‌کرد برای آنها را هم روی آن سامانه بگذارند تا ببینیم این خریدها مجوز داشته است یا نه؟! حقوق مدیران و وام‌هایی که دریافت کرده‌اند را هم روی این سامانه قرار دهند؛ این پیشنهاد بسیار خوبی است.

انعکاس
  علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس: محاکمه فریدون اکنون یک مطالبه عمومی است و عدالت ایجاب می‌کند رئیس‌جمهور محترم، مسیر رسیدگی قضایی به اتهامات برادر خود را نیز هموار کند
  آیت‌الله فاضل گلپایگانی، نماینده تهران در مجلس خبرگان: دولت که خود مدعی روشن شدن همه دخل‌وخرج‌ها و حساب‌هایش است، نباید با طرح شفافیت مالی مدیران مخالفت کند و حتماً باید قدم اول را نیز خودش بردارد
  حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور: در انگلیس استراتژی‌ای طراحی کرده‌اند که در سال آینده قوه‌قضائیه را هدف قرار دهند و به دنبال این هستند که قوه‌قضائیه را تضعیف کنند
  حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی: واقعا جای سوال دارد که چرا باید بالاترین مقام اجرایی کشور مطالبی را عنوان کند که تلویحا به اتهامات ضد انقلاب علیه قوه‌قضائیه اشاره داشته و خوراک رسانه‌های بیگانه شود

 

تذکر 46 نماینده به روحانی: اتهامات حسین فریدون  بدون اغماض رسیدگی شود
در یک سال اخیر اتهامات اقتصادی فراوانی علیه حسین فریدون، برادر حسن روحانی مطرح شده است. برخی نمایندگان مجلس نیز اتهامات سنگین اقتصادی درباره حسین فریدون مطرح کرده‌اند. رؤسای برخی نهاد‌های نظارتی نیز در جریان ماجرای فیش‌های نجومی، اظهاراتی را درباره برادر حسن روحانی مطرح کرده‌اند. با این حال اما اگرچه در این‌باره پرونده‌هایی در قوه‌قضائیه تشکیل شد اما تاکنون به این موارد اتهامی رسیدگی نشده بود.
با این حال اما اکنون که مقوله شفاف‌سازی مورد تاکید همه قرار گرفته، روز گذشته 46 نماینده مجلس در تذکری خواستار رسیدگی به اتهامات اقتصادی حسین فریدون شده‌اند.
متن این تذکر به شرح ذیل است:
هیات رئیسه محترم!
خواهشمند است برابر ماده 208 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تذکر زیر را ابلاغ و خلاصه آن را در جلسه علنی مجلس قرائت فرمایید.
مخاطب:
رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی
خلاصه تذکر:
ضرورت برخورد با آقای حسین فریدون و معرفی ایشان به قوه‌قضائیه جهت رسیدگی به اتهامات وی در زمینه مفاسد اقتصادی
شرح تذکر:
مطابق برخی مدارک واصله برادر جنابعالی از یکی از ابربدهکاران بانکی به نام «ر- د» با بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی، به تاریخ 25/3/93 ملکی به قیمت 140میلیارد ریال واقع در تجریش (از طریق همسر) دریافت کرده است.
اعمال نفوذ در نصب برخی مدیران بانکی که توسط متهمان به فساد اقتصادی به حسین فریدون معرفی شده‌اند و اصرار ایشان به نصب یکی دیگر از مدیران بانکی با حقوق‌های نجومی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره کرد و سایر مسائل ایشان که در صورت صلاحدید در جلسه حضوری به عرض می‌رسد، از مواردی است که جنابعالی برای حفظ حیثیت دولت و نظام اسلامی باید به آن حساسیت نشان دهید.
با توجه به موارد فوق از جنابعالی و قوه‌قضائیه انتظار می‌رود بدون اغماض زمینه رسیدگی به اتهام ایشان را فراهم آورید.
 


Page Generated in 0/0146 sec