printlogo


کد خبر: 170048تاریخ: 1395/10/18 00:00
موج تروریسم به مناطق توریستی جنوب ترکیه رسید
4 کشته در انفجار ازمیر

خطر بحران ترکیه تشدید شده است؛ مناطق مهم این کشور از آغاز سال جاری میلادی تقریبا روزانه شاهد انفجارها و حملات مسلحانه است. عصر پنجشنبه بود که خبرگزاری دولتی ترکیه از وقوع تیراندازی و انفجار در نزدیکی ساختمان دادگاهی در شهر ازمیر، در ساحل دریای اژه خبر داد. بر این اساس، در این عملیات مهاجمان مسلح به سلاح کلاشنیکف و نارنجک، خودروی بمب‌گذاری شده‌ای را مقابل ساختمان دادگاه متوقف کردند و به دنبال درگیری‌های آنان با نیروهای پلیس، خودرو منفجر شد. در جریان این درگیری‌‌ها یک پلیس و یک کارمند دادگستری کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. طبق این گزارش، هر دو مهاجم به ضرب گلوله نیروهای پلیس از پا درآمدند. در ارتباط با این عملیات تروریستی که دولت ترکیه انگشت اتهام را به سمت شبه‌نظامیان «پ‌ک‌ک» نشانه گرفته است، 18 نفر بازداشت شده‌اند. ازمیر که به مروارید غرب ترکیه معروف است، ظهر دیروز نیز از یک حادثه بزرگ تروریستی نجات یافت. طبق اعلام معاون نخست‌وزیر ترکیه، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در اطراف دادگستری ازمیر بخشی از یک طرح بزرگ‌تر بود که با دخالت پلیس ناکام ماند.  ازمیر که پس از استانبول و آنکارا سومین شهر بزرگ ترکیه به شمار می‌رود، تاکنون شاهد چنین انفجاری نبوده و یکی از آرام‌ترین شهرهای ترکیه بوده است. این شهر همچنین میزبان تعداد زیادی گردشگر نیز هست. این انفجار در ازمیر چند روز پس از حمله تروریستی به یک کلوب شبانه در استانبول در شب سال نو صورت گرفت. گروه داعش مسؤولیت این حمله را که ۳۹ نفر از جمله شماری از اتباع خارجی کشته و 65 نفر دیگر زخمی شدند بر عهده گرفت. در حالی‌که پلیس ترکیه به عملیات جست‌وجوی مهاجم مسلح کلوب رینا ادامه می‌دهد، شماری از اهالی شهر الرقه در شمال سوریه روز پنجشنبه گفتند مجری حمله مسلحانه اخیر به یک باشگاه شبانه در شهر استانبول ترکیه بتازگی وارد شهر الرقه شده است. یکی از مسؤولان صفحه «الرقه در سکوت قربانی می‌شود» که به اخبار شهر رقه و رصد جنایات گروه تروریستی داعش در این شهر می‌پردازد، گفت: خبرهایی در دست است که عناصر داعش به خاطر ورود مجری حمله استانبول به شهر الرقه به جشن پرداخته و با تیراندازی هوایی شادمانی خود را ابراز داشته‌اند. ناظران می‌گویند عدم موفقیت نیروهای امنیتی ترکیه در یافتن مهاجم حمله استانبول، ضربه بزرگی به هیبت امنیتی این کشور آن هم در زمانی که کشور نیاز به امنیت و ثبات برای توقف حالت وخامت سریع کنونی در اوضاع اقتصادی دارد، وارد کرده است. امری که باعث شده بسیاری در سفر به استانبول پایتخت تاریخی و گردشگری ترکیه و همچنین دیگر تفریحگاه‌های آن تردید کنند.
تداوم خشونت‌ها در استانبول
در ادامه اقدامات خشونت‌آمیز در شهر گردشگری استانبول، چهارشنبه‌شب 2 فرد مسلح با حمله به رستوران عثمان یلماز در بخش اروپایی این شهر، صاحب رستوران و 2 تن از عابران را مجروح کردند. تلویزیون روسیا الیوم نیز با انتشار فایلی تصویری، گزارش داد ظهر پنجشنبه 10 فرد نقابدار که باتوم با خود داشتند، به دانشگاه علوم و هنرهای استانبول حمله کردند. این ویدئو نشان می‌دهد مهاجمان، دانشجویان را تعقیب می‌کردند که باعث فرار دانشجویان و ترس آنان شده بود.
هشدار نسبت به احتمال ترور قلیچدار اوغلو
پلیس مبارزه با تروریسم ترکیه می‌گوید به دلیل دریافت گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ترور کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، اتومبیل ضد گلوله در اختیار وی قرار گرفته و مقابل ورودی ساختمان حزب متبوع وی نیز تدابیر گسترده امنیتی اتخاذ شده است. 
اشتباهات استراتژیک آمریکا
وزیر دفاع ترکیه در اشاره به حملات تروریستی تقریبا روزانه در مناطق مختلف این کشور گفت: در حال حاضر منطقه در حال شکل‌گیری دوباره است. برای خنثی کردن نقش ترکیه در منطقه، عملیات تروریستی را به صورت سیستماتیک در کشور افزایش داده‌اند. بعد از اشغال عراق، «پ‌ک‌ک» گسترش یافت. یک بار «پ‌ک‌ک» و بار دیگر داعش در ترکیه عملیات تروریستی انجام می‌دهند، مثل اینکه در صف قرار دارند! فکری ایشیک با اشاره به اینکه آمریکا در مبارزه با داعش، یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را به عنوان متحد خود انتخاب کرد، افزود: این گروه وابسته به 
«پ‌ک‌ک» است. این مساله را به آنها اعلام کردیم. همکاری با یک گروه تروریستی به معنای وارد شدن در یک باتلاق است. آمریکا اشتباه استراتژیک می‌کند اما هم ما و هم آمریکا تاوان آن را می‌پردازیم. سلاح‌هایی که برای مبارزه با داعش داده می‌شود اکنون در دستان داعش قرار دارد.

Page Generated in 0/0069 sec