printlogo


کد خبر: 170063تاریخ: 1395/10/18 00:00
تا لحظه تنظیم گزارش جان‌باختن 4 نفر تأیید شد
لرزش فارس با زمین‌لرزه 5 ریشتری
هشدار نسبت به فرونشست زمین در 2 منطقه تهران

گروه اجتماعی: رئیس سازمان امداد و نجات گفت: زمین‌لرزه 1/5 ریشتری فارس، تاکنون 4 فوتی داشته است. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در این باره به ایسنا گفته است: « زمین‌لرزه 1/5 ریشتری ساعت 6:03 جمعه در عمق ٤ کیلومتری استان فارس، ٣٣ کیلومتری افزرو، ٣٥ کیلومتری خنج و ٣٥ کیلومتری محمله را لرزاند». وی افزود: طبق گزارش کشیک استان این زلزله تاکنون ٤ فوتی و یک مصدوم (تبعه افغانستان) در پی داشته است. وی افزود: یک باب واحد مسکونی در فاصله تقریبا یک کیلومتری روستای سیف‌آباد تخریب شده و ۴ نفر فوتی از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند و یک نفر هم خوشبختانه زنده از زیر آوار نجات پیدا کرده که به مراکز درمانی انتقال داده شده است.
تشکیل جلسه ستاد بحران
همچنین مدیرکل بحران استان فارس جزئیات بیشتر از زمین‌لرزه در روستای خنج را تشریح کرد و از افزایش شمار مصدومان به 4 نفر خبر داد. حسن فیاض‌پور گفت: در ساعت 6:03 بامداد جمعه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 1/5 ریشتر منطقه خنج در استان فارس را لرزاند. وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه در عمق 4 کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن 35 کیلومتر تا مرکز خنج فاصله داشت، اظهار داشت: در مجموع 4 روستا در پی این زمین‌لرزه تحت تاثیر قرار گرفتند، شامل روستاهای تخته، سیف‌آباد، خیرآباد و چاه‌طلا که حدود 3000 نفر در آنها سکونت دارند. مدیرکل ستاد بحران استان فارس با بیان اینکه این زمین‌لرزه در شیراز احساس نشده است، ادامه داد: ‌بلافاصله تیم‌های ارزیاب از هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند و گزارش‌های تکمیلی حاکی از این است که 5 تن که در یک اتاق نگهبانی در یک باغی حضور داشتند به دلیل ریزش دیوارهای این اتاق دچار حادثه شده‌اند که 4 نفرشان جان خود را از دست داده‌اند و یک تن نیز به مراکز درمانی منتقل شده است.  
وی همچنین از مصدومیت 3 تن دیگر در روستای چاه‌طلا خبر داد و گفت: این افراد دچار آسیب‌دیدگی سطحی شدند که به شکل سرپایی خدمات درمانی را از مرکز اورژانس دریافت کرده‌اند. مدیرکل ستاد بحران استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت منطقه عادی بوده و تنها یک پس‌لرزه در ساعت 7:03 با قدرت 7/2 ریشتر منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: پس‌لرزه دیگری نیز با بزرگی 8/2 ریشتر در مجاورت این منطقه در فتح‌آباد رخ داده است که البته قدرت آن بسیار کم بوده و حتی می‌توان گفت در حالت عادی احساس نشده است.
آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی
فیاض‌پور با بیان اینکه در حال حاضر همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش هستند، درباره خسارات ناشی از این زمین‌لرزه نیز گفت: گزارش‌ها حاکی است در دیوار اماکن مسکونی قدیمی ترک‌خوردگی رخ داده و برخی از دیوارهای خشتی و قدیمی نیز ریزش کرده‌است. مدیرکل ستاد بحران استان فارس در ادامه با اشاره به پیگیری استاندار از وضعیت زمین‌لرزه اظهار کرد: شرایط در منطقه عادی بوده و همانطور که گفتم تیم‌های امدادی در آماده‌باش هستند. همچنین گروه دیگر از تیم‌های ارزیاب در حال بررسی تک‌تک واحدها هستند تا میزان خسارات را به طور دقیق ارزیابی کنند. وی با تاکید بر اینکه هنوز ارزیابی نهایی از خسارات زمین‌لرزه به‌ دست نیامده است، گفت: این زمین‌لرزه با توجه به ارزیابی‌های اولیه باعث ترک‌خوردگی دیوارها و ریزش دیوارهای خشت و گلی و سایبان حیاط برخی منازل شده است. فیاض‌پور گفت: این منطقه با حدود 3 هزار نفر جمعیت و با توجه به سوابق وقوع زمین‌لرزه،‌ از سال‌ها قبل در دستور مقاوم‌سازی قرار گرفته و اغلب خانه‌های روستایی با همکاری مردم و تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی مقاوم‌سازی شده است. وی در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در جنوب این استان، از اتمام عملیات جست‌وجو و نجات در این مناطق خبر داد. فیاض‌پور اظهار کرد: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی در حال حاضر برق مناطق زلزله‌زده وصل شده و قطعی تلفن نیز در این مناطق نداشته‌ایم. وی با بیان اینکه از همان دقایق نخست حادثه، تیم‌های امداد و نجات و تیم‌های ارزیاب به محل اعزام شدند، گفت: ماموریت تیم‌های امداد و نجات پس از جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده پایان یافته است اما تیم‌های ارزیاب برای بررسی خسارت واردشده به اماکن و همچنین بررسی وضعیت اسکان اضطراری افراد نیازمند اسکان، عملیات خود را ادامه می‌دهند. مدیرکل ستاد بحران استان فارس با بیان اینکه عملیات تیم‌های ارزیاب در روستای تخته به پایان رسیده است، تصریح کرد: گزارش‌ها حاکی است 52 واحد بین 30 تا 60 درصد آسیب دیده‌اند.
جان‌باختن 4 نفر
فیاض‌پور از تشکیل جلسه ستاد بحران در پی این زمین‌لرزه خبر داد و گفت: جلسه دیگر ستاد بحران با حضور نمایندگان کارگروه‌های مدیریت بحران تشکیل شده و درباره وضعیت اسکان اضطراری، تامین سوخت و تامین خوراک در مناطق زلزله‌زده تصمیم‌گیری خواهد شد. مدیرکل ستاد بحران استان فارس درباره اینکه آیا تاکنون افرادی اسکان اضطراری داده شده‌اند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است و اگر نیاز به اسکان حادثه‌دیدگان باشد، مدیریت بحران به طور حتم امکانات لازم را برای‌شان فراهم خواهد کرد. به گفته فیاض‌پور، درباره تامین خوراک این مناطق نیز هلال‌احمر اقداماتی را انجام داده و اگر نیاز به اسکان اضطراری باشد، مدیریت بحران نسبت به تامین سوخت به منظور گرمایش نیز اقدام خواهد کرد. مدیرکل ستاد بحران استان فارس شمار نهایی جان‌باختگان این حادثه را 4 تن که از اتباع افغانستان بودند اعلام کرد و گفت: 4 تن دیگر نیز در این زمینه مصدوم شده‌اند که یک نفر از آنها از اتباع کشور افغانستان و 3 نفر دیگرشان نیز از اتباع کشور خودمان بودند که به این افراد نیز خدمات درمانی ارائه شد.
هشدار نسبت به فرونشست زمین در تهران
علاوه بر این مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مناطق حاشیه‌ای جنوب، جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی استان تهران را مستعد پدیده فرونشست دانست و گفت: مناطق ۱۷ و۱۸ تهران درگیر این پدیده هستند. علی بیت‌اللهی به مهر اظهار داشت: در استان تهران با 2 پدیده فرونشست و فروریزش روبه‌رو هستیم که ساختارهای متفاوتی با یکدیگر دارند؛  فروریزش یا فروچاله، حفره‌های کوچکی هستند که پدیداری آنها ناگهانی است و طی ماه‌های گذشته در مناطقی مانند شهران، قیام و مولوی شاهد این پدیده بوده‌ایم؛ در حالی که فرونشست مقیاس ظاهری بزرگی دارد. مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: فرونشست در مناطق شهری رخ نمی‌دهد و بیشتر در حاشیه شهرها به وقوع می‌پیوندد. در استان تهران هم، پدیده فرونشست مناطق ۱۷ و ۱۸ را درگیر کرده است و به سمت جنوب استان یعنی اسلامشهر، ورامین در جنوب و دشت شهریار در جنوب غرب کشیده می‌شود. وی اظهار داشت: 2 عامل مهم برای پدیده فرونشست، حفر چاه‌های متعدد و کارشناسی نشده و همچنین استحصال بی‌رویه آب است که با توجه به خشکسالی‌ سال‌های گذشته، موجب فرونشست زمین می‌شود و سپس بر سطح این زمین‌ها، ساختمان، پل یا جاده ساخته می‌شود. بیت‌اللهی بیان کرد: پل‌ها، ساختمان‌ها و جاده‌های ساخته‌شده در زمین‌های نشست‌کرده ایمن نیستند، به عنوان نمونه بسیاری از پل‌های جنوب تهران دچار شکست شده‌ و جاده‌های این منطقه ترک برداشته‌اند. وی به دیگر آثار پدیده فرونشست اشاره و تصریح کرد: لوله‌های انتقال نفت و گاز هم در اثر پدیده فرونشست خم می‌شوند؛ ضمن اینکه در این میان اراضی‌ای که دچار فرونشست می‌شوند، از بین رفته و خلل و فرج و حالت آبگیری خود را از دست می‌دهند و امکان کشاورزی در آنها از میان می‌رود.
 

Page Generated in 0/0335 sec