printlogo


کد خبر: 170102تاریخ: 1395/10/18 00:00
تولیدکنندگان: بنگاه‌های تولیدی زیر 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند
ادامه رکود شدیدتولید در دوران رونق آمارها!

گروه اقتصادی: با وجودی که مسؤولان از رشد اقتصادی و توجه به تولید و اشتغال در کشور خبر می‌دهند اما فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌گویند در شرایط بدی قرار دارند و آینده نگران‌کننده‌ای در انتظار آنهاست. رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی با بیان اینکه برخلاف اظهارات مسؤولان دولتی، وضعیت بنگاه‌های تولیدی و میزان جذب کارجویان بسیار نامساعد است، گفت: اگر دولت مدعی ارائه تسهیلات به بخش تولیدی کشور است، نشانی آن را اعلام کند. به گزارش فارس، مرادی در میزگرد اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش تولیدی کشور چند سالی است به طور کامل به سوی تعطیلی پیش می‌رود، اظهار داشت: اگر دولت دست از سر تولیدکنندگان بردارد و آنچه را قانون ملزم می‌کند، اجرا کند، هیچ حمایت دیگری نمی‌خواهیم. وی افزود: چنانچه دولت می‌خواهد حمایت خود را از بنگاه‌های تولیدی نشان دهد، سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را که بر واگذاری بنگاه‌های تولیدی به بخش واقعی اقتصاد تاکید دارد به طور دقیق اجرایی کند. این فعال بخش تعاونی اقتصاد معتقد است مشکلات فعلی بنگاه‌های تولیدی از عدم ثبات و اعمال سیاست‌هایی که منجر به تعمیق رکود می‌شود، نشأت می‌گیرد و این موضوع منجر به کاهش ظرفیت تولیدی بنگاه‌ها به کمتر از 25 درصد و تعدیل نیروی کار شده است.   مرادی با اشاره به اینکه با تداوم شرایط فعلی، اکثر بنگاه‌های تولیدی تا 3 ماه دیگر به طور کامل و قطعی ورشکست می‌شوند، تاکید کرد: کالای قاچاق، بخش تولید کشور را نابود کرد و معلوم نیست چه کسانی پشت پرده از قاچاق حمایت می‌کنند؟  وی گفت: اگر دولت به دنبال تعطیلی کارخانجات بود تا مشکلات معیشتی را افزایش دهد، موفق بوده است و از دولت ممنونیم که بخش واقعی اقتصاد را رها کرده است! مرادی مشکلات فعلی صنایع را نبود سرمایه در گردش و مشکلات و موانع کسب‌وکار اعلام کرد و افزود: اینکه گفته می‌شود تورم تک‌رقمی شده، دروغ محض است و نه تنها تورم کاهش نیافته، بلکه با توجه به شرایط فعلی افزایش هم داشته است. وی با اشاره به اینکه میزان اشتغال ایجاد شده در ماه‌های گذشته نزدیک به صفر بوده است، گفت: هیچ‌کدام از بنگاه‌های تولیدی نیروی جدید جذب نکرده‌اند و اگر این اقدام صورت گرفته، مستند اعلام و وضعیت اقتصادی خود را نسبت به قبل به طور شفاف بیان کنند.
تولید متوقف شده، چشم دولت روشن!
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌ تأمین نیاز صنعت پلاستیک خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی اگر قصد و نیت شما این بوده که کارخانه‌های تولیدی متوقف شوند ‌به شما تبریک می‌گویم زیرا این اتفاق افتاده است. نصرالله رضازاده در این میزگرد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در وزارت تعاون در دولت دهم با حضور آقای احمد‌ی‌نژاد رئیس‌جمهور گفت: در آن جلسه به احمدی‌‌نژاد گفتم برای ایجاد اشتغال در کشور باید به صنایع پایین‌دستی توجه شود، چرا که به ازای تولید هر یک میلیون تن مواد پلیمری می‌توان 200 هزار شغل ایجاد کرد و این در حالی است که 16 میلیون تن مواد پلیمری در کشور تولید می‌شود. وی افزود: بنابر این احمدی‌نژاد در آن زمان وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک تجارت و عده‌ای دیگر را برای انجام این کار مأمور کرد و تولید مواد پلیمری کشور تا سال 92 به 3 میلیون و 600 هزار تن رسید.رضازاده با بیان اینکه می‌‌گویند دولت باید از تولیدکننده حمایت کند، گفت: اصلاً‌ با این موضوع موافق نیستم، چه کسی گفته دولت باید حمایت کند؟ وی گفت: دولت تصمیمات صحیح بگیرد و تولیدکننده را جراحی و قلع و قمع نکند. وی تصریح کرد: وقتی تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند، در کارخانه‌اش را می‌بندند، دستبند به دستانش می‌زنند و زندانی‌اش می‌کنند و دیگر هیچ‌کس حاضر نیست راه تولید را انتخاب کند. رضازاده خطاب به مسؤولان گفت:‌ دارید تولید را از کشور محو می‌کنید، چه سیاستی دنبال کار است؟ وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در کشورهایی که دچار رکود هستند، از مالیات معاف می‌شوند،‌ گفت: 35 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده در سال 93 به 70 هزار میلیارد تومان در سال 94 افزایش یافت و در سال جاری هم به 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد.رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌ تأمین نیاز صنعت پلاستیک کشور با بیان اینکه مالیات‌ها نه از دلال بلکه از تولیدکننده دریافت می‌شود، افزود: من به عنوان یک صنعتگر شاهدم که در مقابل در چه کارخانه‌هایی بسته می‌شود.وی گفت: به جای کاهش مالیات آن را رشد داده‌اید و بهره بانکی را مرتب بالا می‌برید، چه سیاست‌ و چه دستی در کار است؟ این تولیدکننده خطاب به رئیس‌جمهور اظهار داشت: آقای روحانی اگر قصد و نیت شما این بوده که کارخانه‌های تولیدی کشور متوقف شود باید به شما تبریک بگویم‌ چرا که این اتفاق افتاده است. رضازاده افزود: آقای روحانی اگر هدف شما حمایت از دلال است،‌این اتفاق هم افتاده است.
تولید برای هیچ‌کس به صرفه نیست
نایب رئیس انجمن همگن‌پلاستیک تهران با بیان اینکه مجلس قوانین لازم برای افزایش ضمانت اجرای مصوبات را به قوه مجریه نداده است، گفت:‌ به دلیل مشکلات و نبود صرفه اقتصادی، از هزار واحد تولیدی مواد پلاستیکی تنها 740 واحد فعالند. مهدی باستان‌فر گفت: یکی از راهکارهای بررسی توزیع اشتغال در صنایع کشور در فضای رکود حاکم بر کسب و کار چاره‌جویی برای خروج از این وضعیت و شناخت دلایل بروز آن است. وی با انتقاد از برخی فرآیندهای خبری مبنی بر تمرکز صرف بر انتقاد از عملکرد دولت،‌ گفت: قانونی به نام حمایت از فضای کسب و کار کشور در اوایل دولت روحانی تصویب و ابلاغ شد که متأسفانه به دلیل نبود ضمانت اجرا برای این قانون هیچ‌گاه عملی نشد، در حالی که وظیفه نمایندگان مجلس پیگیری این موضوعات و تصویب قوانین برای به اجرا گذاشتن از سوی دولت است. وی ادامه داد:‌ اغلب واحدهای تولیدی هم‌اکنون دچار افزایش هزینه‌های ناشی از نرخ دیرکرد تسهیلات بانکی هستند و نمی‌توانند چرخ صنعت خود را جلو ببرند.
 

Page Generated in 0/0063 sec