printlogo


کد خبر: 170111تاریخ: 1395/10/19 00:00
پشت دیوار سکوت
سکوت عجیب وزارت خارجه دولت روحانی در برابر اظهارات وزیرخارجه آمریکا درباره فشار بر ایران به بهانه‌های موشکی تروریسم و حقوق بشر

گروه سیاسی: پنجشنبه هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی که به عنوان یادداشت خداحافظی او از وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، تاکید کرد پس از موفقیت آمریکا در عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران، حالا نوبت فشار جدید برای عقب راندن برنامه موشکی ایران است. او همچنین در این یادداشت ادبیات نامناسب و توهین‌آمیزی درباره ماهیت مذاکرات هسته‌ای و نقش ایران در مذاکرات منتهی به برجام به کار برد. توهین‌های جان کری به این نیز محدود نشد و او برای آنکه نشان دهد برجام موفقیت بزرگ او در دوران حضورش در راس دستگاه دیپلماسی آمریکا بوده، اظهارات غیرمودبانه‌ای درباره چگونگی اجرای تعهدات ایران در برجام مطرح کرد.
به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت نوشت: «ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت. ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت... ابتدا واشنگتن به سختی توانست دنیا و از جمله روسیه و چین را برای اعمال رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بسیج کند تا محاسبات ایرانیان را بر هم بزنیم... در این مسیر، کنگره هم به دولت آمریکا کمک شایانی کرده زیرا با گسترده‌تر کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کمک به آوردن مذاکره‌کنندگان ایرانی پای میز، موافقت کرده است».  جان کری سپس در توصیف مزایای برجام برای آمریکایی‌ها نوشت: «ایران پیش از برجام می‌توانست ظرف 90 روز، بمب اتم بسازد اما حالا به محض سرپیچی ایرانیان از تعهدات برجامی خود ما می‌فهمیم و وقت کافی برای اقدام خواهیم داشت.ایرانیان خود قلب رآکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم دیگر قابل استفاده نیست». وزیر خارجه آمریکا در ادامه این یادداشت بر فشار همه‌جانبه به ایران به بهانه‌های موشکی، مبارزه با تروریسم و حقوق بشر تاکید کرد. او نوشت: «روابط‌مان با ایران بسیار مناقشه‌برانگیز خواهد ماند و ما باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی ایران را عقب بنشانیم. اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است».
رفیق نیمه‌راه!
یادداشت خداحافظی جان کری شامل ادامه ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم، ناگزیر شدن ایران از رفتن پای میز مذاکره و از همه مهم‌تر، راهبرد آمریکایی‌ها برای ادامه فشار بر ایران به بهانه‌های موشکی، مبارزه با تروریسم و حقوق بشر است. برخی می‌گویند تاکید جان کری برای ادامه فشار بر ایران، در واقع توصیه او به دستگاه دیپلماسی در دولت دونالد ترامپ است.  این رفتار وزیر خارجه آمریکا برای همتای ایرانی او بسیار ناخوشایند است. آنها طی 3 سال اخیر بیشترین مذاکرات را درباره برنامه هسته‌ای ایران و نحوه اجرای برجام داشته‌اند و در ایران دولت روحانی برجام را زمینه‌ای برای انجام سایر توافقات با آمریکایی‌ها تلقی کرده بود. به عبارتی در ایران روی جان کری و دولت اوباما حساب ویژه‌ای باز شده بود. با این حال در کنار بدعهدی‌های مکرر دولت اوباما در اجرای برجام و نیز همراهی آنها با تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران، حالا جان کری رفیق نیمه‌راه شده است و در پایان دولت اوباما به دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ توصیه می‌کند راهبرد فشار بر ایران به بهانه‌های برنامه موشکی، مبارزه با تروریسم و مساله حقوق بشر را در دستور کار قرار دهد!
مهر خموشی بر لبم!
یادداشت جان کری غیر از آنکه نوعی بی‌وفایی نسبت به آینده‌ای که با دوستان ایرانی خود ترسیم کرده بود، تلقی می‌شود، اظهاراتی تند و خلاف منافع ملی ایران نیز به شمار می‌رود. تاکید وزیر خارجه آمریکا مبنی بر فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه موشکی ایران بسیار خطرناک ارزیابی می‌شود.  یکی از انتقاداتی که درباره تعهدات ایران در برجام مطرح شده است، ضربه‌ای است که عقب‌نشینی هسته‌ای به منافع و امنیت ملی ایران وارد می‌کند. کما اینکه برخی کارشناسان درباره تبعات امنیتی خطرناک تعطیلی بخش عمده‌ای از صنعت هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نیز بارها تاکید شد هدف آمریکایی‌ها پس از برجام، محدود کردن برنامه دفاعی ایران است. حالا پس از هسته‌ای، برنامه موشکی ایران مورد هدف همان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا قرار گرفته است و این نشان می‌دهد راهبرد بلندمدت آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای، ابتدا تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران و سپس از بین بردن برنامه موشکی است تا از این طریق در منطقه پربحران خاورمیانه، ایران شاخص‌های مهمی از امنیت ملی خود را از دست دهد. نوشته جان کری البته نشانه‌های عملیاتی نیز دارد و همزمان با انتشار یادداشت او، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تهیه کرده است تا در دور جدید فعالیت کنگره، به بهانه برنامه موشکی، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران تصویب کند. تحریم‌هایی که استناد آنها به قطعنامه 2231 است؛ قطعنامه‌ای که از نگاه حسن روحانی و محمدجواد ظریف از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای است(!)
براساس همین گزاره‌ها، اظهارات جان کری بسیار خطرناک است. با این وجود آنچه باعث حیرت صاحب‌نظران و افکار عمومی در ایران شده، سکوت عجیب وزارت خارجه در قبال این اظهارات خطرناک جان کری است. نوشته جان کری هم خلاف روح برجام و فضای حاکم بر برجام است و هم نشانه‌ای از ماهیت ضدایرانی وزیر خارجه آمریکاست. در مقابل اما وزارت امور خارجه همچنان نسبت به این اظهارات خطرناک سکوت کرده است. این سکوت خلاف قواعد بین‌المللی است. پیش از این نیز بارها بزرگان نسبت به این سکوت‌ها بویژه پس از هر دور مذاکرات هسته‌ای و پس از انتشار فکت‌شیت آمریکایی‌ها، هشدار داده‌ و به مسؤولان وزارت امور خارجه تاکید کرده‌اند که واکنش لازم را انجام دهند تا ادعای طرف مقابل تثبیت نشود. با این حال اما مشخص نیست حالا که جان کری رفیق نیمه‌راه شده است و برای فشار مضاعف به یاران شاخ و شانه می‌کشد، چرا محمدجواد ظریف در مقابل او سکوت کرده است؟! واکنش‌های وزارت امور خارجه طی 3 روز گذشته به بیانیه آنها درباره بابک زنجانی و نیز نامه محمدجواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره روهینگیا محدود می‌شود و به‌رغم انتشار گسترده یادداشت وزیر خارجه آمریکا، گویا دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی تمایلی برای پاسخ دادن به اتهامات و تهدیدات جان کری ندارد!
اپیدمی سکوت در توپخانه!
ظریف دیگر آن ظریف سابق نیست. چند هفته‌ای است وزیر خارجه تقریبا حرف نمی‌زند، دیدارهایش برخلاف گذشته پر سروصدا نیست و رفتارهای نمایشی نیز از او دیده نمی‌شود. این سکوت پس از تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران به صورت چشمگیری احساس می‌شود. او البته در یک دوره زمانی بر سر زبان‌ها افتاد. آن هم زمانی که در کمیسیون امنیت ملی اعتراف کرد درباره تمدید تحریم‌های ISA به قول جان کری اعتماد کرده و این اعتماد او اشتباه بوده است. ظریف در آن جلسه گفت در مذاکرات بر سر انشای برجام، او موضوع تحریم‌های ISA را مطرح کرد و وزیر خارجه آمریکا قول داد دولت آمریکا از اختیارات خود استفاده کرده و مانع تمدید این تحریم‌ها شود. او گفت به قول جان کری اعتماد کرد و به همین دلیل این تعهد در متن برجام ذکر نشد. ظریف بر همین اساس گفت اشتباه کرد به قول «آن بابا» (لفظ ظریف درباره جان کری) اعتماد کرد. انتشار این اعترافات توسط یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی البته باعث دلخوری او شد. ظریف که گویا تمایل نداشت این اعترافش درباره برجام علنی شود، ابتدا از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه این اعترافات را تکذیب کرد اما پس از آنکه نوار اعترافاتش برای دیگر نمایندگان پخش شد و آنها نیز تایید کردند، این اعترافات را تفسیر کرد. با این حال اما جز بیانیه‌های عجولانه‌ای که سخنگوی وزارت خارجه درباره این اعترافات منتشر کرد، او هرگز درباره این اعترافات حرف نزد تا سکوت طولانی مدت او درباره آنچه در کمیسیون امنیت ملی درباره اشتباهش نسبت به اعتماد به آمریکایی‌ها گفت، ثبت شود. این سکوت ظریف در کنار کنار کشیدن «یواشکی» عباس عراقچی بسیار پرمعناست و به نظر می‌رسد در آینده این پرونده نیز برای افکار عمومی باید بیشتر باز شود.
 

لاریجانی، تو چیزی بگو!
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر جان کری علیه ایران گفت: شایسته است به سرعت در نشست علنی پارلمان رئیس مجلس در نطقی به این یاوه‌گویی‌ها پاسخ دهد. حاجی‌دلیگانی با استناد به ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: اخیرا جان کری، وزیر خارجه آمریکا یاوه‌گویی‌هایی داشته که رئیس مجلس باید در نطقی پاسخ آن را بدهد. وی ادامه داد: شایسته است امروز یا فردا در نشست علنی پارلمان رئیس مجلس در نطقی به این یاوه‌گویی‌ها پاسخ دهد. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه پای منافع ملت ایران در میان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری جلسه کمیسیون 1+5 هستیم، رئیس مجلس می‌تواند موضع پارلمان ایران را در نطقی بیان کند. حاجی‌دلیگانی افزود: نطق رئیس مجلس کمک می‌کند تا حقی از مردم ایران ضایع نشود.


Page Generated in 0/0065 sec