printlogo


کد خبر: 170112تاریخ: 1395/10/19 00:00
در اعتراض به نحوه توقف و بازگشایی نمادهای بورسی صورت گرفت
تجمع بورسی‌ها پشت در بسته

گروه اقتصادی: تجمع اعتراض‌آمیز سهامداران درباره عملکرد مدیران بورس درباره نحوه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی موجب بسته شدن درهای تالار شیشه‌ای به روی معامله‌گران شد. به گزارش تسنیم، نحوه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار از دیرباز مورد نقد و اعتراض سهامداران بوده که مشکلاتی از جمله حبس نقدینگی معامله‌گران و کاهش جریان نقدینگی در بازار سهام را به دنبال داشته است. بر این اساس، این مشکل از تیرماه امسال تاکنون و در پی توقف طولانی‌مدت نماد معاملاتی گروه بانکی در بورس بیشتر نمایان شده است و حل نشدن این مشکلات سرانجام موجب شد ظهر دیروز، اعتراض تعدادی از سرمایه‌گذاران بورسی به عملکرد متولیان بازار سهام در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران بالا گرفته و منجر به تجمع اعتراض‌آمیز مقابل تالار حافظ شود. از این رو در دقایق پایانی معاملات دیروز درهای تالار شیشه‌ای بر روی سرمایه‌گذاران بسته شد تا شاید صدای اعتراض آنها به بی‌تفاوتی مدیران بازار سرمایه کمتر شنیده شود.
از طرفی بی‌ثباتی بازار سرمایه و نوسان شدید همراه با افت و خیز شاخص‌ها موجب شده اکنون داد فعالان بورسی در تجمعی اعتراض‌آمیز به خاطر توقف نمادها و نبود برنامه‌ریزی درست برای رونق این بازار درآید.
افت شاخص بورس سریال شد
همچنین شاخص بورس در جریان دادوستدهای بازار سرمایه دیروز هم منفی بود و ۱۶۳ واحد دیگر افت کرد. بنا به این گزارش در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه تعداد 989 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 133 میلیارد تومان در 59 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس نیز برای چندمین روز متوالی با افت مواجه شد و با ریزش 163 واحدی در ارتفاع 78 هزار و 826 واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی خساپا، خودرو و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فخوز، جم و اخابر با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 57 واحد رشد، کل (هموزن) 55 واحد افت، قیمت (هموزن) 43 واحد افت و شاخص‌های آزاد شناور 219 واحد و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب 72 و 595 واحد افت کردند. براساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 193 میلیون ورقه به ارزش 201 میلیارد تومان در 18 هزار نوبت، آیفکس 8 واحد افت کرد و در ارتفاع 837 واحد قرار گرفت.
بازنگری در دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای بورسی
رئیس سازمان بورس از بازنگری و تدوین دوباره دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها خبر داد و گفت: بسته بودن نمادها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی‌وقفه به دنبال آن هستیم که طی یک یا 2 هفته آینده تعدادی از نمادهای مهم بازگشایی شود. به گزارش تسنیم، شاپور محمدی در جمع تعدادی از سهامداران و فعالان حقیقی بازار سرمایه با اشاره به مشکلات این روزهای بورس از جمله بسته بودن برخی نمادها گفت: بسته بودن نمادها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی‌وقفه به دنبال آن هستیم که در یک یا 2 هفته آینده تعدادی از نمادهای مهم بازگشایی شود. رئیس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد تعداد نماد‌های بسته در روزهای پیش رو به حداقل ممکن برسد و افزود: یکی از دلایل بسته شدن نمادها تاخیر در ارسال گزارش‌های مالی به سازمان بورس است. این درحالی است که در برخی کشورها مانند انگلیس گزارش‌های مالی 6ماهه و یک‌ساله و در برخی دیگر از کشورها همچون ایالات متحده و ایران این گزارش‌ها به صورت 3 ماهه منتشر می‌شود و این زمان کوتاه، به تاخیر انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها منجر می‌شود. محمدی با بیان اینکه در برخی موارد گزارش‌های مالی به سازمان بورس ارائه می‌شود اما این گزارش‌ها در مرحله حسابرسی به دقت بیشتری نیاز دارد و لذا زمان‌بر است، ادامه داد: به نحوی از انحا دستورالعمل بازگشایی نماد‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و بازنگری و تدوین مجدد آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد. رئیس سازمان بورس همچنین عرضه اوراق بدهی را یکی دیگر از موضوعات مهم بازار سرمایه دانست و گفت: این اوراق باید براساس ظرفیت بازار سرمایه منتشر شود و با تعامل بین سازمان بورس و مجلس تلاش می‌کنیم عرضه این اوراق در بودجه سال آینده با حجم متناسب بازار سرمایه باشد. سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: منافع مردم همواره رسالت سازمان بورس بوده و چون سهام نسبت به اوراق بدهی نقش بیشتری در بورس ایفا می‌کند و حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده و منافع بیشتری درگیر آن است، بنابراین باید به آن توجه داشت. به گفته این مدیر ارشد بازار سرمایه، رفع محدودیت‌های معاملات برخط یکی دیگر از مسائل مورد توجه سازمان بورس است و دسترسی سرمایه‌گذاران برخط باید با سایرین برابری کند. رئیس سازمان بورس رفع اختلال‌های موجود در سامانه معاملات را یکی دیگر از اقدامات اخیر دانست و گفت: اختلال در سامانه معاملات بخشی از ذات رویکرد‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است و طی ماه‌های گذشته تلاش گسترده‌ای برای به‌روزرسانی این سامانه صورت گرفته و مشکلات آن در سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید. محمدی در ادامه به راه‌اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من ابزار‌های نوین مالی باید به صورت کامل راه‌اندازی شود و بزودی اختیار فروش نیز به اختیار خرید اضافه خواهد شد. سخنگوی سازمان بورس افزود: تکثر ابزار‌های مالی، تنوع بازار سرمایه و توسعه آن را به همراه دارد و یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی سازمان است. وی همچنین تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت در بازار سرمایه را راه توسعه این بازار دانست و گفت: تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت، توسعه و ثبات بازار سرمایه را به همراه دارد و یکی از دغدغه‌های سازمان بورس است.
 


Page Generated in 0/0115 sec