printlogo


کد خبر: 170144تاریخ: 1395/10/19 00:00
صاحبنظران درباره مکتوبات گلعلی بابایی چه می‌گویند
نوشته‌هایی صادقانه برای سینمای دفاع‌مقدس

شاید یکی از متفاوت‌ترین تقریظ‌هایی که رهبر انقلاب درباره کتابی نوشته‌اند، تقریظی باشد بر کتابی که گلعلی بابایی و حسین بهزاد به نگارش درآورده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، رهبر انقلاب در این نوشته از تعبیری استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده عمق و ژرفای «همپای صاعقه» است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد. این مردان بزرگی که نام آنها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌علیه آنها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد. در روز و شب‌هایی از آبان و آذر 86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.»
تعبیر «نیوشیده شد» برای کتابی که در آن بخشی از تاریخ دفاع‌مقدس ‌ثبت شده است، تعبیر عجیبی است. این کتاب آنقدر عمق دارد که رهبر انقلاب سطر به سطر آن را مطالعه کرده‌اند و این تقریظ را درباره آن نوشته‌اند. تاکید رهبر انقلاب در این تقریظ بر منبع بودن نوشته گلعلی بابایی و حسین بهزاد برای استخراج « فیلمنامه‌ و زندگینامه» نکته‌ای است که بسیار قابل توجه است. نصرت‌الله محمودزاده، از صاحب‌نظران پیشکسوت عرصه ادبیات جنگ است که تاکنون بیش از 14 اثر در زمینه ثبت روایت‌های دفاع‌مقدس ‌زیر چاپ فرستاده است. او در گفت‌وگویی به پاسداشت گلعلی بابایی، درباره ویژگی مستند کتاب‌های او می‌گوید: بابایی بخش مهمی از مستندات جنگ را فراهم کرد برای کسانی که می‌خواهند روی فیلم کار کنند یا روی داستان کار کنند. من به همه کسانی که قصد فعالیت هنری دارند، توصیه می‌کنم کتاب‌های بابایی را بخوانند تا با روحیه جنگ آشنا شوند. آیا این کارهایی که بابایی انجام داد در لشکرهای دیگر نمی‌تواند تحقق پیدا کند؟ اینها مغفول‌‌مانده‌های جنگ ماست. متاسفانه به خود بابایی هم بها داده نمی‌شود. ما خیلی از لشکرها را داریم که درباره آنها چیزی نگاشته نشده است. اگر از این نگاه ببینیم این کار منحصربه‌فرد بابایی بسیار باارزش است. محمودزاده درباره ظرفیت آثار گلعلی بابایی برای تبدیل شدن به روایت سینمایی هم گفت: چرا وقتی حاتمی‌کیا «همپای صاعقه» را می‌خواند جا می‌زند؟ به خاطر اینکه شب عملیات نقطه دید هر رزمنده تا 20 متر است و رزمنده از یک کیلومتر دیگر خبر ندارد. این کتاب‌ها باعث می‌شود جامعیت عملیات را ببینید. این باعث می‌شود حتی بهترین فیلمسازهای مدعی جنگ اعتراف کنند که این کتاب‌ها می‌تواند چراغ راه آینده باشد. وی افزود: غرب درباره جنگ جهانی دوم بعد از ۵۰ سال فیلم می‌سازد و به این فیلم‌ها اسکار می‌دهد، اما ما که در جنگ خودمان حرف‌های خاصی داریم که در جنگ‌های دیگر نمی‌‌توانند پیدایش کنند، آن اندازه که باید کار نمی‌کنند. من به کارگردانی که فکر می‌کند سوژه ندارد می‌گویم کتاب‌های بابایی را بخوان!
مرتضی سرهنگی، نویسنده و مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری نیز درباره نوع نوشتار و ادبیات بابایی معتقد است: نوشته‌های بابایی مستندنگاری است که حاصل یک پختگی است. این پختگی نتیجه جنگ است. از طرفی نوشتن مستندنگاری خلاقیت می‌خواهد و بابایی این خلاقیت را دارد. هم خاطره‌نویسی کرده، هم زندگینامه نوشته است. هم لشکرنویسی کرده و هم گردان‌نویسی و در واقع گونه‌های مختلف ادبی جنگ را تجربه کرده است. نثر بابایی نثر گفتاری است. در کار ادبیات جنگ هرچقدر نثر نوشتاری به نثر گفتاری نزدیک شود، بهتر است، چرا که مخاطب باید باور کند که چیزی جز حقیقت نمی‌خواند. اگر غیر از این باشد شکست می‌خورد، چرا که ادبیات جنگ به خاطر مردم نوشته می‌شود. خیلی از جنگ‌ها به خاطر مرزها اتفاق می‌افتد اما ادبیات و هنر جنگ بی‌مرز است، چرا که حرف از انسان است و ادبیات انسانی مرز ندارد. ادبیات جنگ همدمی غیر از انسان ندارد. در همه جای دنیا ادبیات جنگ را توده مردم می‌خوانند به این خاطر که مردم دیگر می‌خواهند بدانند یک کسانی مثل خودشان در شرایط سختی مثل جنگ چگونه دوام آورده‌اند.
محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینمای ایران در گفت‌وگویی به خاطر برنامه پاسداشت بابایی درباره مکتوبات گلعلی بابایی می‌گوید: کارکرد اساسی سینما و سریال‌های دفاع‌مقدس ‌از حوزه ادبیات این حرفه بیرون می‌آید. هر چقدر که دست ما در این باره پر‌تر باشد و مکتوبات و کتاب‌های قوی‌تری داشته باشیم سینما و سریال‌سازی در دفاع‌مقدس ‌پیشرفت بسیار زیادی خواهد کرد لذا باید پایه‌گذاری برای سینمای دفاع‌مقدس ‌با مکتوبات اینچنینی انجام گیرد. من معتقدم باید با وسعت دادن به این حوزه در صدد ساخت فیلم‌های جدید‌تر و غنی‌تر بر آییم. وی درباره استفاده سینمای دفاع‌مقدس ‌از ظرفیت موجود در آثار گلعلی بابایی هم گفت: طبیعی است که باید مرجع و منبعی برای استفاده در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌هایی که درباره دفاع‌مقدس ‌ساخته می‌شود وجود داشته باشد. بی‌شک کتاب‌هایی که آقای بابایی و جناب آقای حسین بهزاد تدوین کرده‌اند، بسیار کارساز است و می‌تواند مرجع مناسبی برای رجوع باشد. در واقع باید اذعان کرد اگر کتاب‌هایی که او زحمت آنها را کشیده است وجود نداشت ما نمی‌توانستیم از خیلی جزئیات مطلع باشیم. شما ببینید چه جزئیات دقیقی در کتاب‌های او به دقت و ظرافت مطرح شده است. خب اینها خیلی به فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردانان و اهالی این حرفه کمک می‌کند.
امروز قرار است در نخستین آیین «اوج هنر» از ربع قرن تلاش گلعلی بابایی در ثبت تاریخ دفاع‌مقدس ‌تجلیل شود. این مراسم در سازمان هنری - رسانه‌ای اوج برگزار خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0137 sec