printlogo


کد خبر: 170146تاریخ: 1395/10/19 00:00
اخبار

جزئیات داوری‌های یازدهمین جشنواره شعر فجر
محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر، از نهایی شدن ترکیب هیات داوران این دوره خبر داد و گفت:‌ خوشبختانه اعضای هیات داوران مشخص شده‌ است و بزودی کار خود را آغاز می‌کنند. به گزارش تسنیم، کاظمی افزود: از آنجا که نخستین‌بار است آثار شاعران افغانستان نیز در جشنواره شعر فجر داوری می‌شوند،‌ همه آثار منتشر شده سال‌های اخیر گردآوری و داوری خواهند شد. وی ادامه داد:‌ به این دلیل که ممکن است، در این سال‌ها بعضی از شاعران بزرگ یا پیشکسوت افغانستان آثاری فاخر پدید آورده باشند که طبیعتاً در جشنواره دیده نشده است، بنابراین ما لاجرم باید در اولین جشنواره همه آثاری را که در این سال‌های اخیر که جشنواره برگزار شده است ارزیابی کنیم، تا در واقع افغانستان هم به جشنواره برسد. بعد در جشنواره‌های دیگر، آثار هر سال ارزیابی می‌شود. این شاعر گفت:‌ داوران بخش شعر افغانستان جدا از داوران اصلی هستند که هنوز تعیین نشده‌اند. به احتمال قوی هیات داوران نهایی ترکیبی از هر دو کشور را در خود خواهد داشت. در گزینش اولیه آثار، آن قسمت از آثاری که در داخل کشور افغانستان منتشر  شده، برعهده انجمن نویسندگان افغانستان است و آثاری که در ایران منتشر شده برعهده دبیرخانه جشنواره است،‌ در نهایت آثار گردآوری شده شاعران افغانستان توسط گروه داوران افغانستان بررسی خواهد شد.

تولید مستند «جنگ خاموش» در خانه مستند
مستند «جنگ خاموش» که به موضوع ترور بیولوژیک و پنهان توسط برخی کشورهای غربی می‌پردازد، در خانه مستند انقلاب اسلامی مراحل میانی تولید خود را سپری می‌کند. به گزارش فارس، سلیمانی، کارگردان این مستند به انگیزه خود درباره انتخاب موضوع بیوتروریسم اشاره کرد و گفت: بحث روی موضوع بیوتروریسم نیاز امروز جامعه است به دلیل اینکه بیوتروریسم گستره عظیمی دارد و در اشکال گوناگون علیه دشمنان غرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: اولویت این حملات روی نخبگان فرهنگی، سیاسی و علمی است و تاکنون افراد زیادی از جمله شهید کاظمی‌آشتیانی هدف بیوتروریسم قرار گرفته‌اند، امروز نیز افرادی مانند نادر طالب‌زاده با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند.  مستند 45 دقیقه‌ای بیوتروریسم به کارگردانی مشترک محسن و محمد سلیمانی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است و تا پایان سال 95 برای پخش از رسانه ملی آماده می‌شود.

یتیم‌خانه ایران کتاب تاریخ است
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته (18 دی ماه) در حالی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد که از گوشه و کنار ایران خیل عظیمی از خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی تا شهدای مدافع حرم، مردم علاقه‌مند و مستندسازان و فیلمسازان جشنواره فیلم عمار حضور داشتند. به گزارش فارس، مادر شهیدان خالقی‌پور که برای پاسداشت از ابوالقاسم طالبی روی سن آمده بود، درباره هدیه‌ای که نصیب ابوالقاسم طالبی شد، گفت: این چفیه 60 روز به گردن پسرم بوده و با خون آغشته بود که برای من آوردند. من آن را با اشک چشم خود شست‌وشو دادم و الان احساس می‌کنم بهترین کار این است که آن را در اختیار یکی از بزرگان این جشنواره قرار دهم. مادر شهیدان خالقی‌پور گفت جشنواره مردمی عمار و مستندسازان آن عمارگونه هستند و نیاز به مال دنیا ندارند فقط یک چفیه ناقابل است، شاید اگر از نظر ظاهری آن را در خیابان بیندازیم کسی آن را برندارد اما برای من که 3 فرزندم بی‌غسل و کفن در خاک رفته‌اند، باارزش است.  طالبی هم در بخشی از سخنان خود گفت: در یک جایی آقایی گفته بودند من فیلم «یتیم‌خانه ایران» را دیدم، نوش جان آقای طالبی. من باید بگویم که پول یتیم‌خانه به جیب من نمی‌رود اما این را می‌توانم بگویم که من صد کتاب برای یتیم‌خانه خواندم این برای فرزندان شما درسی می‌شود که با دیدن این فیلم تاریخ را آموزش می‌بینند. یکی از حاشیه‌های جالب این مراسم پذیرایی از مردم با کلوچه‌ها و نان‌هایی بود که مردم از شهرستان‌های مختلف تهیه کرده بودند، برخی از این نان‌ها از صفادشت از سوی زنان زحمتکش تهیه شده بود.


Page Generated in 0/0176 sec