printlogo


کد خبر: 170149تاریخ: 1395/10/19 00:00
تحقیر مجدد جامعه اطلاعاتی آمریکا توسط ترامپ
سیا به دنبال قاتل بروسلی است؟!

دونالد ترامپ 2 هفته پیش از ورود رسمی به کاخ سفید بار دیگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را تحقیر کرد. رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده اگرچه به دنبال نشست توجیهی جمعه گذشته با مقامات ارشد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا- که بالاترین نشست اطلاعاتی این تاجر نیویورکی محسوب می‌شد- حملات سایبری روسیه به حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات 2016 را پذیرفت اما بلافاصله جهت‌گیری گزارش‌های مزبور را خنثی کرد و گفت این اقدامات تأثیری بر نتیجه نهایی انتخابات نداشته‌اند. او در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز جنجال‌ها در این باره را «زد و بند سیاسی» خوانده و با اشاره تلویحی به دولت اوباما، سران دموکرات و مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی گفت: «عده‌ای به دنبال گرفتن انتقام شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا هستند».  ترامپ با تحقیر آشکار گزارش‌ها و تفحص‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره نقش روس‌ها در انتخابات اخیر آن را به کنایه «شکار ساحران» توصیف کرد و هدف از آن را تضعیف جایگاه سیاسی خود دانست. کاربرد این لفظ در آمریکا تقریبا به معنای تفتیش بی‌دلیل و معادل کنایه طنزآمیز دهه 1970 «گشتن به دنبال قاتل بروسلی» است.  البته ترامپ در عین حال برای کاهش تنش‌ها در این زمینه، دیدار خود با جیمز کامی رئیس اف‌بی‌آی، جان برنان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و آدمیرال مایکل راجرز مدیر آژانس امنیت ملی و همچنین جیمز کلاپر مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا را سازنده توصیف کرد و از تلاش‌های مسؤولان و ماموران اطلاعاتی آمریکا تجلیل کرد.  این در حالی است که جیمز کلاپر، مدیرسابق اطلاعات ملی ایالات متحده-عالی‌ترین نهاد ناظر بر دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی در این کشور- ساعاتی پیش از جلسه توجیهی با ترامپ در نشست کمیته امنیت سنا مدعی شده بود انتخابات آمریکا به دستور شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مورد حمله سایبری چندوجهی قرار گرفته است.  طبق گزارش این سازمان، روسیه با انجام اقدامات مخفیانه اطلاعاتی نظیر فعالیت‌های سایبری، کمک گرفتن از رسانه‌های دولتی و خرید کاربران شبکه‌های اجتماعی در این راستا تلاش کرده است. کلاپر در گزارش خود حتی به انگیزه‌های احتمالی رهبران کرملین اشاره کرد و گفت دخالت‌های سایبری روسیه به طرفداری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و برای تضعیف تبلیغات هیلاری کلینتون انجام شده است، موضوعی که مشخصا در چارچوب سیاست مشروعیت‌زدایی تیم اوباما از رئیس‌جمهور جدید انجام می‌گیرد.  باراک اوباما در همین راستا و به بهانه تنبیه روسیه طبق ادعاهای مطرح شده، اخیرا 35 دیپلمات روس را که از نگاه واشنگتن جاسوس بودند از خاک آمریکا اخراج کرد.
کری: منتظر انفجار ترامپ باشید
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد برخی تغییرات احتمالی دولت آتی ترامپ در حوزه سیاست خارجی همانند انفجار خواهد بود.  به گزارش سی‌ان‌ان، جان کری در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر دولت پیش‌رو سفارت آمریکا را در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ گفت: «در این صورت یک انفجار رخ می‌دهد، یک انفجار کامل در منطقه خواهد بود،‌ نه‌تنها در کرانه باختری بلکه در خود اسرائیل هم تحولاتی به همراه خواهد داشت. اعلام قدس به عنوان محل سفارت کشور ما می‌تواند حق حاکمیت ایجاد کند و نشان خواهد داد که آمریکا به این اقدام راضی شده است».
تصمیم جمهوری‌خواهان برای قطع بودجه سازمان ملل
در پی تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی‌های یهودیان در سرزمین‌های اشغالی، جمهوری‌ خواهان ارشد آمریکا درصددند قانونی را به تصویب برسانند که ممکن است بودجه سازمان ملل را قطع کند. گروهی از جمهوری‌خواهان راست‌افراطی کنگره طی هفته بعد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا 2 پیشنهاد برای این قانون جدید را بررسی کنند. یکی از این طرح‌های پیشنهادی، بودجه اختصاصی آمریکا به سازمان ملل را کاهش می‌دهد در حالی که پیشنهاد دیگر، این بودجه را داوطلبانه و هر گونه کمک دیگر را به تصمیم کنگره واگذار می‌کند.
 


Page Generated in 0/0071 sec