printlogo


کد خبر: 170158تاریخ: 1395/10/19 00:00
رایان گیگز، آقای نخواستنی!

کریس واکس: از اسطوره رکوردشکن باشگاه منچستریونایتد تا انتظار برای دریافت پیشنهاد کار؛ سال‌های اخیر برای رایان گیگز درس‌های زیادی داشته است و هر روز که می‌گذرد و او پیشنهادی برای مربیگری ندارد، پتانسیل مربیگری‌اش بیش از قبل زیر سوال می‌رود.
این هفته یک بار دیگر به اعتبار مربیگری او ضربه خورد و سوانسی هم که به دنبال مربی بود، پل کلمنت را به خدمت گرفت و جانشین باب بردلی کرد. وینگر اسبق یونایتد یک بار دیگر هم نادیده گرفته شد، زمانی که هال‌سیتی «مارکو سیلوا» را به کار گرفت و او را جانشین مایک فلان کرد. همه این اتفاقات در حالی افتاد که گیگز در دسترس و برای مربیگری آماده بود.
حالا سطح توقع او هم باید تغییر کند و احتمالا به دنبال پیشنهاداتی برای مربیگری از سوی باشگاه‌های چمپیونشیپ باشد. الکس فرگوسن بعد از اینکه دوران گیگز در یونایتد به پایان رسید هشدار داد او باید قدم بعدی را عاقلانه بردارد. حالا به نظر انتخاب یک تیم از چمپیونشیپ خیلی هم پیشنهاد بدی برای او نیست. فرگی زمانی این را گفته بود که شنیده بود گیگز برای ماندن در اولدترافورد پافشاری می‌کند: «به نظرم او آماده مربیگری است و کیفیت خوبی هم دارد. نمی‌خواهد این کیفیت را از دست بدهد و به باشگاهی برود که هر دو دقیقه یک بار مربی اخراج می‌کند، پس باید عاقلانه تصمیم بگیرد».
سوانسی این روزها اوضاع خوبی ندارد و یکی از شانس‌های اصلی سقوط در پایان فصل است. هواداران هم از عملکرد تیم مورد علاقه‌شان در بازی‌های اخیر شدیدا ناراضی‌اند، از مالک تیم هم انتقاد دارند و این شرایط کار را برای هر مربی‌ای در ورزشگاه این تیم سخت کرده است. پس چطور گیگز می‌توانست با این شرایط کنار بیاید؟ قرار بود در تیمی کار کند که استیو بروس هم در آن دوام نیاورده بود؟
البته این واقعیت هم وجود دارد که همیشه مربیان وقتی به تیم جدیدی می‌روند تا حدودی اعتماد به نفس‌شان را از دست می‌دهند و نیاز به زمان دارند تا هماهنگ شوند. وقتی به شرایط گیگز و اوضاعی که در آوریل 2014 داشت دقت کنید می‌بینید به او مربیگری منچستریونایتد داده شد. همین موضوع باعث شد فکر کند می‌تواند برای آینده شانس خوبی برای سرمربیگری یونایتد داشته باشد.
زمانی که گیگز در آن سال سرپرست و مربی موقت یونایتد بود، فرگوسن درباره‌اش گفت: «به نظرم او کسی است که باید رویش حساب باز کرده و به او فکر کنند. او 20 سال تجربه مفید در منچستریونایتد دارد. من وقتی او بچه بود و 13 سال سن داشت جذبش کردم. همه دوران‌های باشگاه را دیده و فراز و نشیب‌ها را تجربه کرده است. او دقیقا می‌داند برای اینکه بازیکن خوب منچستر باشی چه نیازهایی داری». البته شغل مربیگری در یونایتد سرانجام به فان‌خال رسید. قرار بود سرمربی هلندی بعد از 3 سال بازنشسته شود و مربیگری به رایان گیگز برسد. این چیزی بود که بارها به گوش هر هواداری از منچستریونایتد رسیده بود اما در دوران فان‌خال شرایطی به وجود آمد که کمتر مربی تازه‌کاری می‌توانست بعد از او در یونایتد دوام بیاورد، حتی اگر گیگزی باشد که اسطوره باشگاه بوده است. قرار بود در این تابستان گیگز مشغول آماده کردن خودش برای مربیگری در یونایتد باشد اما در عوض حالا فقط منتظر پیشنهادی است تا بتواند خودش را ثابت کند. از زمانی که گیگز ولزی در بازار در دسترس است، سوانسی، هال‌سیتی، کریستال‌پالاس و ساندرلند مربی استخدام کرده‌اند و همچنین در چمپیونشیپ هم 8 تیم از 24 تیم با مربی جدید کارشان را شروع کرده‌اند اما او هنوز شغلی پیدا نکرده است.
چهارشنبه نخستین سالگرد روی کار آمدن زیدان در رئال‌مادرید به عنوان مربی بود؛ یک اسطوره باشگاه و یکی از مدرن‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال. ابتدا مرد فرانسوی از نظر همه انتخابی نامناسب برای مربیگری در رئال بود اما در ادامه توانست به همه ثابت کند اشتباه فکر می‌کنند و همه را به وجد آورد. روزی که زیدان در برنابئو روی کار آمد، انتظار می‌رفت گیگز هم جانشین سرمربی منچستر شود اما یک سال گذشته و گیگز هنوز منتظر پیشنهادی است. نه فقط از منچستر، بلکه از هر تیمی دیگر. شاید اگر در یونایتد می‌بود می‌توانست کاری را انجام دهد که زیزو در رئال کرد. هر روزی که می‌گذرد و گیگز در آن شغلی پیدا نمی‌کند، این احساس بیشتر می‌شود که شاید او اصلا گزینه مناسبی برای مربیگری یونایتد نباشد.
 


Page Generated in 0/0049 sec