printlogo


کد خبر: 170175تاریخ: 1395/10/20 00:00
بر اساس پیش‌بینی هواشناسی
هوا آلوده‌تر می‌شود
مدارس ابتدایی تهران امروز برای دومین روز متوالی تعطیل است

گروه اجتماعی: معاون پایش محیط زیست استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود دوشنبه هوا در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه قرار گیرد. محمد رستگاری با اعلام این مطلب گفته است: پیش‌بینی می‌شود دوشنبه، هوای تهران با توجه به سکون جوی، برای تمام گروه‌های جامعه آلوده باشد. وی افزود: توصیه می‌شود در روز‌های آلوده علاوه بر گروه‌های حساس، سایر افراد نیز از تردد غیرضرور در سطح شهر بویژه مناطق آلوده‌تر خودداری کنند. معاون پایش محیط زیست استان تهران از تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا خبر داد و اظهار کرد: به منظور بررسی وضعیت و تصمیم‌گیری‌های نهایی در ارتباط با تعطیلی احتمالی مدارس و سایر اتفاقات دیگر، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل خواهد شد.
افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی
علاوه بر این مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی بویژه تبریز، تهران، کرج، اصفهان، اراک و مشهد خبر داد.
احد وظیفه با بیان این مطلب گفته است: «براساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با توجه به حاکم بودن شرایط پایداری نسبی در اغلب نقاط کشور تا روز دوشنبه 20 دی، افزایش آلاینده‌های جوی برای شهرهای بزرگ و صنعتی بویژه تبریز، تهران، کرج، اصفهان، اراک و مشهد انتظار می‌رود».
کاهش دما از سه‌شنبه
وی افزود: طی این مدت در سواحل شمالی کشور افزایش نسبی دما و در استان‌های گیلان و اردبیل در بعضی ساعات وزش باد شدید جنوبی رخ خواهد داد. ولی از روز سه‌شنبه با نفوذ جریان سرد شمالی به سواحل شمالی کشور کاهش دما برای این مناطق پیش‌بینی می‌شود. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو، روز دوشنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و روز سه‌شنبه نیز برای دامنه‌های زاگرس مرکزی و غرب، دریای خزر و استان اردبیل ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. به گفته وظیفه، آسمان تهران در روز دوشنبه20 دی، صاف و غبارآلود، اوایل شب نیمه‌ابری با بیشینه و کمینه دمای 9 و 2 درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه 21 دی، کمی ابری تا نیمه ابری، همراه با غبارمحلی، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 11 و 2 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
تعطیلی مدارس راهکار درستی نیست
همچنین مدیرکل سابق دفتر وزارتی
آموزش و پرورش در واکنش به تعطیلی مدارس ابتدایی به دلیل آلودگی هوا گفته است: «تعطیلی مدارس در زمان آلودگی راهکار مناسبی نیست و مسؤولان آموزش‌وپرورش به اجبار تن به این موضوع می‌دهند». محمد فاضل، مدیرکل سابق دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش در واکنش به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اظهار داشت: تعطیلی مدارس در زمان آلودگی راهکار مناسبی نیست و مسؤولان آموزش‌وپرورش به اجبار تن به این موضوع می‌دهند، چرا که این تداوم  باعث بروز مشکلاتی در بین دانش‌آموزان شده است. مدیرکل سابق دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش در ادامه گفت: این تعطیلات در مدارس قطعا به خاطر سلامت دانش‌آموزان است اما زمانی که  این تعطیلی رخ می‌دهد باز هم در سطح خیابان‌ها شاهد رفت‌وآمد کودکان و نوجوانان و ترددها هستیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به دنبال راهکاری برای کاهش آلودگی هوا باشیم، زیرا تعطیلات مدارس به صورت مداوم هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.
باید تهران را تعطیل کنند!
«تا دیر نشده دولت بودجه لازم را برای رفع آلودگی هوا تخصیص دهد اگرنه باید تهران را تعطیل کند». نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توجه نداشتن لازم به بودجه محیط‌زیست در روند تخصیص بودجه دولت به دستگاه‌های اجرایی گفت: آلودگی هوای تهران خط قرمزها را گذرانده و در شرایط بحرانی است. به طوری که کم‌کم به جای تعطیل کردن مدارس باید شهر را تعطیل کنیم تا بلکه خطرات و آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا کمتر شامل حال مردم شود. فاطمه سعیدی با تاکید بر اینکه وقتی به روند تخصیص بودجه نگاه کنیم می‌بینیم که محیط‌زیست در اولویت دولت قرار ندارد، به شهرنوشت گفته است: «از همین رو آلودگی هوای تهران امروز به یکی از معضلات زیرساختی کشور تبدیل شده است. درست است که حل معضل آلودگی هوای تهران کار کوچکی نیست اما باید این نکته مدنظر قرار بگیرد که این معضل تنها با اقدام یک دستگاه حل شدنی نیست». این عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: اینکه یک روز آلودگی هوای تهران از مرز هشدار بگذرد و مسؤولان با اقدامات مقطعی همچون تعطیلی مدارس تلاش کنند از حجم آلودگی هوا بکاهند، نه اقدام درستی است و نه راهکار اساسی. راهکار اساسی توسعه خطوط متروی پایتخت است. وی با اشاره به اینکه تنها راهکار اصلی حل آلودگی هوای پایتخت انتقال رفت‌وآمد شهروندان از سطح زمین به زیرزمین است، متذکر شد: وقتی رفت‌وآمدهای شهروندان از سطح به زیرزمین منتقل شود، بی‌شک وضعیت هوای تهران تلطیف می‌یابد اما همین انتقال نیازمند تخصیص بودجه خوب از سمت دولت است. وی خاطرنشان کرد:  بی‌شک تهران دچار بحران آلودگی است و اگر فکری به حال این آلودگی‌ها نکنیم، باید کم‌کم تهران را تعطیل کنیم. پس دولت باید تا دیر نشده فکری به حال افزایش بودجه برای رفع آلودگی هوا کند.
مدارس تهران امروز هم تعطیل است
این در حالی است که در لحظات آخر تنظیم این گزارش خبر دیگری به نقل از معاون نظارت محیط زیست استان تهران مبنی بر تعطیلی تمام مدارس ابتدایی‌ و پیش‌دبستانی و مهدهای کودک تهران در روز دوشنبه (امروز) روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام این خبر گفت: یکشنبه در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و دبستان‌ها در تمام شهرهای استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس دوشنبه (امروز) به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. وی گفت: محدوده ترافیک شهر تهران هم به محدوده زوج و فرد تا ساعت 19 گسترش می‌یابد که این محدودیت‌های ترافیکی در روز دوشنبه نیز اعمال می‌شود. رستگاری تاکید کرد: البته تعطیلی مدارس فقط برای روز دوشنبه است  و در صورت تداوم آلودگی درباره تعطیلی روز سه‌شنبه تصمیم‌گیری می‌کنیم و محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک برای روز دوشنبه اعمال می‌شود. وی همچنین گفت: در عین حال به کارخانه‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند تذکر داده می‌شود و واحدهای تولیدی شن و ماسه نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شوند.


Page Generated in 0/0066 sec