printlogo


کد خبر: 170192تاریخ: 1395/10/20 00:00
تروریست‌ها با نقض آتش‌بس در ریف دمشق، بحران آب را ادامه‌دار می‌کنند
ندامت معارضان خارج‌نشین سوریه

تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در وادی‌بردی در ریف دمشق در پی درگیری‌های شدید بین 2 طرف که از 2 هفته پیش رخ داده، ادامه دارد. این درگیری‌ها منجر به تعطیلی آبرسانی به دمشق و نابودی چشمه‌هایی شده که آب دمشق را تامین می‌کنند. منابع آگاه گفتند تیم‌های صیانت آماده ورود به چشمه‌های روستای عین‌الفیجه در منطقه برای پمپاژ مجدد آب به دمشق هستند اما کمیته‌های آشتی که از ساکنان منطقه وادی تشکیل شده مسیر را برای ورود این تیم‌های وابسته به دولت امن نکرده‌اند و گروه‌های مخالف مسلح با حملات موشکی، مانع از ورود ارتش سوریه برای تامین امنیت جان اعضای تیم کارشناسان می‌شوند. علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه گفت: مهلت دولت به مخالفان مسلح در وادی پایان یافته و ما منتظر موافقت آنها با ورود تیم کارشناسان برای تعمیرات منابع آب هستیم. نمایندگان گروه‌های مخالف مسلح و شخصیت‌های منطقه وادی بردی و تعدادی از نمایندگان دولت سوریه بار دیگر نشستی را عصر شنبه برگزار کردند تا به بررسی امکان دستیابی به توافق در این منطقه بپردازند. در این میان، منابع موثق که از روند مذاکرات ماراتنی درباره فیصله دادن به بحران آب دمشق مطلع هستند به روزنامه الوطن سوریه گفتند تلاش‌ها برای جلب موافقت شورشیان مسلح ادامه دارد. شورشیان از اعضای جبهه‌النصره هستند که تعدادشان از ۷۰ تن تجاوز نمی‌کند و مردم بر آنها فشار می‌آورند تا توافق را بپذیرند. طبق این گزارش، آب 2 چشمه عمده که 70 درصد جمعیت دمشق و حومه را تامین می‌کند، پس از آن قطع شد که تروریست‌های تکفیری در جریان درگیری‌ها با نیروهای ارتش، ساختار زیربنایی این چشمه‌ها را تخریب کردند.
فوعه و کفریا آماج حملات تروریست‌ها
تروریست‌های مسلح روز شنبه بار دیگر با نقض آتش‌بس، شهرهای محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه را با ده‌ها موشک و خمپاره هدف قرار دادند. در این جنایت، 3 شهروند از شهرک فوعه زخمی و به درمانگاه نیمه تعطیل این شهرک منتقل شدند. 2 شهرک فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال ادلب از 28 مارس 2015 و پس از سقوط شهر ادلب واقع در شمال غربی سوریه، به محاصره کامل تروریست‌ها درآمدند و از آن زمان به صورت روزانه هدف حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار می‌گیرند. کمک‌های غذایی محدود به ساکنان این دو شهرک نیز از طریق چتر انجام می‌شود و مردم در این دو شهرک از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی و درمانی محروم هستند. شهرک شیعه‌نشین فوعه 35 هزار و شهرک کفریا بیش از 15 هزار نفر جمعیت دارد.
غیرنظامیان همچنان قربانیان جنگنده‌های آمریکا
در تحولی دیگر، منابع سوری از کشته شدن ۲۱ غیرنظامی در حملات ائتلاف آمریکا به بازار فروش مشتقات نفتی در حومه دیرالزور خبر دادند. این نخستین‌باری نیست که جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش تحت فرماندهی آمریکا غیرنظامیان را در سوریه هدف قرار می‌دهند. پیش‌تر نیز چندین غیرنظامی در حملات این ائتلاف در سوریه و عراق کشته شدند اما ائتلاف آمریکا تنها به کشته شدن چند تن از آنها اذعان کرده و تأکید می‌کند حملات را اشتباهی انجام داده است.
بازگشت تدریجی معارضان خارج‌نشین به دمشق
معارضان سوری در طول 3 روز گذشته با 2 ضربه کاری مواجه شده‌اند؛ نخستین ضربه بازگشت نواف البشیر، معارض معروف و رئیس قبیله البقار، یکی از بزرگ‌ترین قبایل عربی منطقه به دمشق است. دومین ضربه نیز انتقادهای سمیره مسالمه، خبرنگار و از اصحاب سرشناس رسانه معارضان سوری به ائتلاف معارضان و تصمیم انس العبده، رئیس ائتلاف معارضان سوری برای بازجویی از او بود که این مساله با انتقاد افکار عمومی مواجه شد. در همین راستا، پایگاه تحلیلی الرأی‌الیوم تاکید کرد بعد از بازگشتن شهر حلب به آغوش سوریه، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از شکاف‌های بیشتری در بدنه معارضان سوری و درخواست شماری از آنها برای بازگشت به دمشق و آشتی با دولت سوریه است و همین مساله نشان‌دهنده آغاز پایان معارضان خارج‌نشین سوری است که دیگر از حمایت‌های ترکیه برخوردار نیستند. اهمیت بازگشت البشیر در جایگاه اجتماعی‌اش یا در میان قبیله‌اش نیست، بلکه در نوع اظهاراتی است که اخیرا بعد از رسیدن به دمشق اعلام کرده است. وی تأکید کرده موضع او در مخالفت با دولت سوریه براساس اطلاعات غلطی صورت گرفته بود و معارضان سوری را ابزار جریان‌های خارجی توصیف کرد و مسلح کردن آنها را اشتباه بزرگی دانست که تاوان آن را مردم سوریه داده‌اند و فرمانبرداری خود از بشار اسد را آشکار کرده است. نقطه آغاز این از هم‌گسستگی معارضان سوری و ضعفی که دچارش شده‌اند را می‌توان فایل صوتی منسوب به «میشل کیلو» نویسنده و تحلیلگر سیاسی برجسته و عضو معارضان سوری دانست که در آن گفته بود سعودی‌ها نه حس میهن‌پرستی دارند، نه حس تاریخی و نه اسلامی. با توجه به شکست معارضان مسلح در نبرد حلب و ادامه شکست‌های آنها در زمینه سیاسی با پیوستن ترکیه به جبهه ایران و روسیه درباره سوریه به نظر می‌رسد باید بیش از پیش منتظر بازگشت و ابراز پشیمانی چهره‌های شناخته شده سوری از مخالفت با دولت سوریه و مردم این کشور بود.
 

دیدار هیأت فرانسوی با اسد
رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته هیاتی از اعضای جمعیت ملی فرانسه را به حضور پذیرفت. بر این اساس،‌ هیاتی متشکل از 3 تن از اعضای جمعیت ملی فرانسه و گروهی از فرهیختگان با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کردند. این هیات متشکل از 3 عضو «انجمن ملی فرانسه» و تعدادی از روشنفکران به ریاست تیری ماریانی است که روز پنجشنبه وارد دمشق شدند و از حلب بازدید کردند. این هیات در ارزیابی خود از وضعیت حلب تاکید کردند: ما وضعیتی مغایر با آنچه رسانه‌های غربی از شهر حلب به نمایش می‌گذارند مشاهده کردیم.


Page Generated in 0/0062 sec