printlogo


کد خبر: 170219تاریخ: 1395/10/22 00:00
حماقت اپوزیسیون و درایت حزب‌‌الله
وداع بر دوش انقلاب

محمد واعظی: به لطف خداوند متعال و با مدیریت و همدلی امت شریف و ولایتمدار ایران اسلامی، مراسم تشییع رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین رهبر انقلاب از دنیای فانی به آخرت باقی با شکوه و نظم کامل برگزار شد. همه آنها که خود را مدیون سابقه مبارزات هاشمی‌رفسنجانی از دوران ستمشاهی تا دوران دفاع مقدس و تلاش‌های وی در مسیر اعتلای انقلاب اسلامی می‌دانستند، در میدان حاضر شدند و همصدا با رهبر معظم انقلاب بخشایش الهی را برای هاشمی طلب کردند. ندای «عفوک عفوک عفوک» در مشایعت هر درگذشته‌ای، در میان بازماندگان انقلاب درونی ایجاد می‌کند چه رسد به آنکه ولی امر مسلمین برای یار دیرین خود 9 بار بخشودگی ارحم‌الراحمین را با خلوص نیت خواستار شود. مرگ سرنوشت محتوم همه انسان‌هاست و خوشا به حال آنان که پیش‌تر توشه برگزینند و اینگونه با خیرخواهی همگانی راهی معرکه دادرسی نهایی شوند.
  رصد مجازستان
اما آنچه در خیابان‌های پایتخت در بدرقه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با حضور پرشور مردم و مسؤولان رقم خورد دربرگیرنده واکنش‌های پیشین اهالی مجازستان جهانی به درگذشت رئیس‌جمهور اسبق ایران نیست. دیدگاه‌های پیرامون درگذشت هاشمی را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد.
1- انقلابیون و حامیان نظام جمهوری اسلامی: واکنش‌ها با بهت و ناباوری مردم در فضای شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و با احترام و تجلیل از مقام و منزلت خدمتگزار قدیمی انقلاب اسلامی ادامه یافت. تقریبا می‌توان گفت در 30 ساعت اول شیوع خبر تکان‌دهنده درگذشت هاشمی‌رفسنجانی فضای اینترنت از ذکر خیرات و برکات و خاطرات مرحوم آکنده بود و اصل خبر در اوج قرار داشت. درگذشت مرحوم در کمتر از چند ساعت به «خبر نخست»-ترند جهانی- با دو نشانه –هشتگ- «هاشمی‌رفسنجانی» و «Rafsanjani» تبدیل شد و افکار عمومی جهانیان را تا 2 روز درگیر کرد.
  مرگ امید!
2- ضدانقلاب و اپوزیسیون خارجی: فضای معاندان نظام را با توجه به چندپارگی اپوزیسیون می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد؛ دسته اول اپوزیسیون به هاشمی‌رفسنجانی به عنوان پایگاه قدرتی که می‌توان زیر سایه احترام او در جمهوری اسلامی انتقادات را به مطالبات تبدیل کرد، محترمانه نگریسته و از نقد صریح او خودداری می‌کردند. به عبارتی همچون چند سال اخیر تلاش داشتند آخرین وداع با هاشمی را زیر عبای رهبری اپوزیسیون منتقد نظام و با تفریق مردم به «دوستان ما» و «دشمنان ما» برگزار کنند. گره زدن عاقبت برجام و سیاست خارجی ایران به «هاشمی رفسنجانی» و معرفی وی به عنوان نماد صلح و آشتی با غرب از سرفصل‌های ترویجی این گروه بود که می‌کوشیدند درگذشت هاشمی را مساوی با سقوط انقلاب و از دست رفتن امید مردم معرفی کنند.  به عنوان نمونه «رضا مرعشی» یکی از مدیران فارسی نابلد نایاک در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «خود آیت‌‌الله خمینی هم پیش‌تر گفته بود مرگ هاشمی مساوی با نابودی انقلاب است»(!)
 کینه‌ورزان منافق
دسته دوم شامل معاندانی است که پرونده‌سازی ضد هاشمی و تخریب او به عنوان مدیری عالی‌رتبه در ایران را به واسطه بغض و کینه از انقلاب اسلامی حتی پس از درگذشت وی نیز ادامه داده و از هیچ پلشتی و بی‌حرمتی فروگذار نکردند که ان‌شاءالله هلهله خباثت‌آمیز دشمنان در مقابل پیکر بی‌جان هاشمی‌رفسنجانی، ذخیره آخرتش باشد و سبب تعالی حسنات و درجاتش شود. در این بخش نام «منافقین» و «صهیونیست‌ها» بیش از سایرین به چشم می‌خورد اما حقیقتا همکاری ارتش سایبری سعودی در توزیع محتوای فارسی و عربی ضد هاشمی‌رفسنجانی نشان از تغییرات محسوس در هیات حاکمه این کشور پس از مرگ عبدالله دارد. فقدان دیسیپلین سیاسی در دربار سعودی را می‌توان در همکاری مشترک آنها با نیروهای مریم رجوی در به راه انداختن هجمه تخریبی قابل تامل علیه هاشمی‌رفسنجانی که می‌کوشید نقش مثبتی در اصلاح روابط ایران و سعودی عهده‌دار شود، در شبکه‌های اجتماعی خصوصا «توئیتر» مشاهده کرد.
  چاکران دوربینی
3- اپوزیسیون داخلی: رصد واکنش‌ها در صداوسیما و فضای شبکه‌های اجتماعی نشان از آن دارد که در فضای داخل کشور نیز رفتار منتقدان یکسان نبوده است. گروهی به تأسی از اپوزیسیون خارجی کوشیدند از درگذشت هاشمی‌رفسنجانی برای کلاه سیاسی خود نمدی تهیه کنند و در این میان پروژه خروج از انزوا به علت بروز رفتارهای ضدملی پیشین را کلید زدند. در سابقه اغلب اعضای این گروه تخریب هاشمی‌رفسنجانی در درگیری بر سر قدرت مشهود است. اصلاح‌طلبان و حامیان فتنه 88 از مدیران پروژه مذکور بودند که در ذیل فضاسازی رسانه‌ای آنها، تلاش برای تصاحب جایگاه مرحوم در مدیریت منتقدان آشکار بود. در شب وداع با هاشمی آنها که یک عمر با تخریب هاشمی‌رفسنجانی وی را همراه با معاندان جمهوری اسلامی به «ترور» و «دیکتاتوری» و «فساد سیاسی» محکوم کردند و «عالیجناب سرخپوش» و «آقاسی» لقبش دادند، به روضه‌خوانی سیاسی پرداختند و کوشیدند بالاسر پیکر بی‌جان هاشمی از سایرین برای آینده قدرت‌طلبی‌های کورشان «بیعت» بگیرند. تلاش‌های مشکوک «رئیس دولت اصلاحات» را می‌توان در ذیل این دسته توصیف کرد.
در شبکه‌های اجتماعی اقلیت مذکور کوشیدند با تحریک مردم و تهدید نظام «تشییع» هاشمی را به «میتینگ سیاسی» فرقه از پا افتاده خود تبدیل کنند و احترام به شخصیت او را زیر پا گذاشته و از تریبون شبکه‌های انگلیسی و آمریکایی گزارش قدرت دهند. هر چند درایت و هوشیاری مردم نقشه‌های بدخواهان مشترک هاشمی و نظام جمهوری اسلامی ایران را نقش بر آب کرد و هاشمی بر دست ایرانیان با عزت و احترام بدرقه شد و بد وارثی‌اش در حوزه سیاسی چندان بروز و ظهور نیافت.
  زنده‌باد حزب‌‌الله
اما در میانه سهم‌خواهی‌های سیاسی و رقابت برای تصاحب میراث هاشمی‌رفسنجانی، این امت حزب‌‌الله بود که در فضای شبکه‌های اجتماعی مجلس ذکر خیر یار دیرین رهبر انقلاب را برپا داشت و با بازنشر  حسنات هاشمی‌رفسنجانی انقلابی، اختلافات و انتقادات را در هر جامعه پویایی عقلانی ارزیابی کرد. حتی انقلابی‌ترها جلوتر هم رفتند و با جنگ پرحجم در تلگرام، توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک با معاندان، از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دفاع کردند. منطق، نجابت و عقلانیت جبهه حزب‌‌الله را در بحبوحه مقابله آگاهانه با موج تخریبی کفار و منافقین در حمله به هاشمی می‌توان به وضوح مشاهده کرد، آنجا که برخلاف عملکرد بیش از حد سخاوتمندانه صداوسیما، نه از هاشمی بتی بی‌بدیل ساختند و نه با تمرکز بر کاستی‌ها، از تیتر یک حذفش کردند. شاید اگر مدیران حوزه ارتباطات به جای تمرکز بر تحولات سیاسی جماران رصدی خوب بر فضای شبکه‌های اجتماعی داشتند، نوع جهت‌گیری بخشی از رسانه‌ها نیز همچون کنش و واکنش مسؤولانه و منطقی امت حزب‌‌الله، مردمی‌تر و نزدیک‌تر به واقعیات کف جامعه می‌شد.
این بلوغ و پختگی امت حزب‌‌الله را اول از همه مدیون هدایت‌های رهبر بصیر و با ایمان‌مان هستیم که مومنانه بودن تعاملات انسانی را ارجح بر سرفصل‌های عملیات روانی و بازی‌های قبیله‌ای سیاسی برای جوانان حزب‌‌اللهی تعریف کرده و از آنها طلب کردند، غیر از این اگر بود تشییع مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به عرصه تسویه‌حساب‌های سیاسی و تقابل‌های کودکانه بر سر قدرت تبدیل شده بود و تصویری جز اغتشاش چندقطبی از ایران به جهانیان عرضه نمی‌شد. داشته‌های‌مان را مدیون تربیت اسلامی امام امت حضرت آیت‌‌الله‌العظمی خامنه‌ای هستیم و خداوند متعال را برای آرامش، امنیت و بلوغ اجتماعی و سیاسی نسل‌های انقلاب ندیده جمهوری اسلامی ایران شاکریم. رحمت و غفران الهی نثار روح مجاهد درگذشته آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی باد. ایام عزت ایران اسلامی مستدام.


Page Generated in 0/0068 sec