printlogo


کد خبر: 170227تاریخ: 1395/10/22 00:00
امت حزب‌الله با وجود گلایه‌ از مواضع سال‌های اخیر در مراسم تشییع مرحوم هاشمی رفسنجانی سنگ تمام گذاشت
بدرقه بزرگوارانه

گروه سیاسی: خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران دیروز سه‌شنبه مملو از جمعیتی بود که برای وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به دانشگاه تهران آمده بودند. به گزارش «وطن امروز»، اقشار مختلف مردم صبح دیروز برای وداع با یار امام و رهبری به دانشگاه تهران رفتند تا در مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شرکت کنند. حضور مردم قدرشناس یک بدرقه شایسته برای یکی از عوامل اصلی نهضت اسلامی مردم ایران بود. علاوه بر اقشار مردم، رؤسای قوای سه‌گانه و مسؤولان و شخصیت‌های کشوری و لشکری نیز در این مراسم حضور داشتند. اقامه نماز بر پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی انجام شد.  حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به منظور اقامه نماز بر پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ساعت 10 صبح وارد دانشگاه تهران شدند. از نکات جالب توجه درباره اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم هاشمی، تاکید معظم‌له بر اقامه نماز توسط تمام حضار بود. ایشان قبل از اقامه نماز به مجری برنامه فرمودند: «بگویید همه باید نماز را بخوانند». پس از اقامه نماز نیز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم هاشمی فاتحه‌ای قرائت کردند. پس از اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تهران، مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی  با حضور پرشور مردم، از مسیر خیابان انقلاب به سمت چهارراه ولیعصر و خیابان حافظ برگزار شد و از خیابان حافظ (پل کالج) به سمت بهشت زهرا بدرقه شد.  نکته قابل توجه در مراسم تشییع مرحوم هاشمی، حضور چشمگیر جریان انقلابی بود. حزب‌اللهی‌ها با وجود همه انتقاداتی که طی سال‌های اخیر و بویژه پس از فتنه 88 نسبت به رفتار و مواضع آقای هاشمی داشتند با وجود آشنایی کامل نسبت به همه هزینه‌هایی که فتنه دروغگویان 88 برای نظام و کشور ایجاد کرد اما بزرگوارانه و به پاس خدمات او در دوران مبارزه و اوائل سال‌های پس از پیروزی انقلاب، روز گذشته در مراسم تشییع مرحوم هاشمی نقش محوری داشتند و پیکر او را بر دوش خود تشییع کردند.  
پیکر مرحوم هاشمی با استقبال هزاران تن از مردم وارد مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شد و پس از وداع مردم و مسؤولان با پیکر وی، پیکر آیت‌الله هاشمی در درون ضریح به خاک سپرده شد تا در آستانه برگزاری سی‌وهشتمین سالگرد جشن پیروزی مردم ایران بر طاغوت پهلوی، نهضت اسلامی در سوگ یکی از اصلی‌ترین عوامل انقلاب اسلامی سال 57 مردم ایران بنشیند.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی عصر روز یکشنبه به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد اما به دلیل ایست کامل قلبی، عملیات 5/1ساعته احیای قلبی او توسط پزشکان به نتیجه نرسید و درگذشت. ساعاتی پس از درگذشت هاشمی، پیکر او برای وداع به جماران منتقل شد و بسیاری از مردم، مسؤولان داخلی و خارجی و چهره‌های سیاسی برای وداع با یار دیرین امام و رهبری به جماران رفتند. حسن روحانی، علی لاریجانی، سردار قاسم سلیمانی، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق و بسیاری از وزرای دولت یازدهم و وزرای سابق و اسبق از جمله شخصیت‌هایی بودند که برای وداع با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به جماران رفتند. روز دوشنبه نیز چهره‌های سرشناس در جماران حاضر شدند تا با پیکر مرحوم هاشمی وداع کنند. هیات دولت به ریاست حسن روحانی نیز برای برگزاری باشکوه مراسم تشییع هاشمی‌رفسنجانی، روز سه‌شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد.  بر همین اساس شرایط برای حضور مردم قدرشناس در مراسم تشییع هاشمی‌رفسنجانی فراهم شد. شهرداری تهران نیز خطوط یک و 4 مترو را برای حضور مردم در مراسم تدفین هاشمی‌رفسنجانی در بهشت زهرا، رایگان اعلام کرد. صدا‌وسیما نیز با پخش برنامه‌های گسترده و دعوت از نزدیکان مرحوم هاشمی، توده‌های مردم را به حضور در مراسم تشییع و تدفین رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت کرد. بر همین اساس همه چیز برای برگزاری مراسم تشییع و تدفین مرحوم هاشمی مهیا شد. مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی صبح دیروز سه‌شنبه ساعت 8:50 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و چهره‌های سیاسی و نظامی در دانشگاه تهران آغاز شد. مقامات عالیرتبه از جمله رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، وزیران دولت یازدهم، معاونان رئیس‌جمهوری و مسؤولان لشکری و کشوری شرکت داشتند. پس از حضور رهبر معظم انقلاب و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی، مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی از دانشگاه تهران آغاز  و خودروی  حامل پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان سیل مردم از دانشگاه تهران تا چهارراه ولی‌عصر(عج) و چهارراه کالج تا میدان راه‌آهن و سپس حرم امام راحل حرکت کرد. تشییع‌کنندگان پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با ذکر ‌الله‌اکبر و لااله‌الا‌الله بدرقه کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، همزمان در حرم مطهر امام خمینی(ره) نیز هزاران نفر از مردم حضور یافتند تا در مراسم تدفین مرحوم هاشمی شرکت کنند. حاضران با شعارهایی نظیر «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، خامنه‌ای رهبر، صاحب عزاست امروز» به عزاداری پرداختند.
پیشاپیش خودروی حامل پیکر مرحوم هاشمی روی پلاکاردی قسمتی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است» درج شده بود. همچنین قسمتی از پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در پشت این پلاکارد آورده شده بود.
مقارن ظهر و اندکی بعد از اذان پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی وارد صحن حرم مطهر امام(ره) شد و روی دستان خیل مردم حاضر وارد ضریح امام راحل شد و بعد از انجام آداب دینی خاکسپاری، در جوار بنیانگذار انقلاب آرام گرفت.
شب گذشته (سه‌شنبه‌شب) نیز توده‌های متدین و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی کمپین قرائت نماز شب اول قبر برای مرحوم هاشمی به راه انداختند و همچنین در گوشه و کنار، در حسینیه‌ها و تکایا مراسم ختم قرآن برای متوفی برگزار کردند. این در حالی است که مدعیان نزدیکی با مرحوم هاشمی، در حال انتشار فیلم‌های برخی ساختارشکنی‌های معدود و محدود خود در مراسم تشییع بودند.
برگزاری مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی از سوی رهبر انقلاب
برای بزرگداشت یار دیرین امام و رهبری، مراسم  ترحیمی نیز از سوی رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. این مراسم امروز چهارشنبه ساعت 9:30 تا 11 در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. هیات دولت در اطلاعیه‌ای از ملت شریف ایران دعوت کرد در مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حضور یابند. در این اطلاعیه آمده است: هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت مجدد ارتحال عالم مجاهد، مبارز خستگی‌ناپذیر، یار دیرین و همدل و همراه امام و رهبری و محبوب مردم، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رحمت‌الله علیه، ملت شریف و قدرشناس را به شرکت گسترده در مراسم ترحیمی که از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شود دعوت می‌نماید. هیات دولت تاکید کرده است: حضور گسترده همگان در این مراسم ادای احترام به خدمتگزاران صادق این سرزمین خواهد بود.
بازتاب گسترده مراسم وداع با یار دیرین انقلاب در رسانه‌های جهان
رسانه‌های بین‌المللی مراسم وداع با مرحوم «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را که دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه با حضور مقام معظم رهبری، مردم انقلابی و مسؤولان کشوری و لشکری در محل دانشگاه تهران برگزار شد، پوشش دادند. «فاکس‌نیوز» در این باره نوشت: هزاران ایرانی اعم از مردم و مسؤولان دولتی با تجمع در محوطه دانشگاه تهران در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رفسنجانی که با حضور آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی انقلاب اسلامی برگزار شد، شرکت کردند. وی یکی از یاران نزدیک آیت‌الله «روح‌الله خمینی» بنیانگذار انقلاب و همچنین آیت‌الله خامنه‌ای بود.
به گفته «فرانس‌پرس»، ده‌ها هزار نفر از مردم ایران به همراه آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رفسنجانی شرکت کردند. رسانه ملی ایران به طور دائم در حال پخش تصاویر مردمی است که به‌رغم همه اختلاف‌نظرهای موجود، به خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران (محل برگزاری مراسم) آمده‌اند تا به وی ادای احترام کنند. در تمام سطح شهر تهران بنرهای سیاهی (به نشانه عزاداری) به چشم می‌خورد که برخی از آنها صحنه همنشینی رهبر عالی ایران و آیت‌الله ‌رفسنجانی را در حالی که به یکدیگر لبخند می‌زنند،  به تصویر می‌کشد. بر روی یکی از این بنرها جمله «خداحافظ یار دیرین» خودنمایی می‌کند. «العربیه» نوشت: ده‌ها هزار نفر از مردم ایران برای بدرقه پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به دانشگاه تهران آمده‌اند و انتظار می‌رود که عالی‌ترین مقام‌های وابسته به تمام طیف‌های سیاسی ایران در این مراسم حضور داشته باشند. بنرهای مشکی در سطح شهر به چشم می‌خورد و تمهیدات لازم برای تسهیل عبور و مرور عزاداران اتخاذ شده است.
«آسوشیتدپرس» نیز با انتشار تصاویری مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با حضور مقامات کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و اعضای خانواده آن مرحوم در دانشگاه تهران به تصویر کشید. «بی‌بی‌سی» هم به‌رغم تلاش برای حفظ خط خبری مغرضانه خود، از حضور گسترده مردم و طیف‌های سیاسی مختلف در مراسم بدرقه یکی از شاخص‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی خبر داد. این رسانه غربی با اشاره به حضور مقام معظم رهبری برای اقامه نماز میت بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان مهم‌ترین مراسم ترحیم یکی از بزرگان انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی(ره) یاد کرد و از تجمع ده‌ها هزار نفری مردم ایران اسلامی برای بدرقه این چهره شاخص انقلاب به دیار باقی، سخن گفت. شبکه «المیادین» نیز ضمن پخش تصاویری از برگزاری مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرد مردم ایران در مراسمی باشکوه پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشییع کردند. پایگاه لبنانی «العهد» نیز با اعلام اینکه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تهران با حضور گسترده مردم ایران برگزار شد، تصریح کرد: امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نماز میت اقامه کردند. شبکه «الجزیره» نیز بخش‌هایی از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را پخش کرد. پایگاه لبنانی «النشره» گزارشی را از روند برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رفسنجانی منتشر کرد. این پایگاه عرب‌زبان اعلام کرد: ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع آیت‌الله رفسنجانی شرکت کردند. شبکه «المنار» نیز ضمن پخش تصاویری از مراسم تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی اعلام کرد که مردم ایران در این مراسم حضور گسترده‌ای را به هم رساندند.


Page Generated in 0/0055 sec