printlogo


کد خبر: 170278تاریخ: 1395/10/22 00:00
چهارگوشه

رأی پارلمان ونزوئلا به برکناری مادورو
پارلمان ونزوئلا که مدت کوتاهی است اکثریت آن در اختیار اپوزیسیون  قرار دارد، به برکناری رئیس‌جمهوری این کشور رأی داد و خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری شد. نمایندگان پارلمان نیکلاس مادورو را به «کوتاهی در انجام وظایف» متهم کرده و مسؤولیت «وضعیت خطرناک کشور» را متوجه او دانسته‌اند. با وجود این اقدام پارلمان، دادستان کل گفته است: حتی برای رأی عدم اعتماد به رئیس‌جمهور هم امکانی قانونی وجود ندارد. از سویی دیگر، مادورو و وزرای کابینه‌اش در نشست روز دوشنبه خود این رای غیرالزام‌آور را تمسخر کردند. این چندمین بار است که مجلس ملی ونزوئلا، خواهان برکناری رئیس‌جمهور می‌شود.

هلاکت معاون البغدادی در موصل
یک مقام نظامی استان نینوا گفت: معاون «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در حمله نیروی هوایی عراق در مرکز موصل کشته شد. این مقام افزود: نیروهای نظامی به ساختمان دانشگاه موصل در مرکز شهر بسیار نزدیک شده‌اند. ساختمان دانشگاه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در بخش شرقی شهر به شمار می‌آید. از سوی دیگر، طبق اعلام منابع عراقی، مهم‌ترین خطوط دفاعی گروه تروریستی داعش در سمت راست رود دجله در غرب موصل فروپاشید.

6 شهید در حمله تروریست‌ها به فوعه
 شهرک شیعه‌نشین فوعه در ادلب روز دوشنبه دوباره هدف حمله خمپاره‌ای گروه تکفیری جبهه النصره قرار گرفت که بر اثر آن 6 غیرنظامی جان خود را از دست دادند. این حمله در حالی صورت گرفت که از 10 روز پیش آتش‌بس سراسری آغاز شده، البته مناطق تحت سیطره داعش و جبهه النصره از این آتش‌بس مستثناست. شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا از بیش از یک سال پیش توسط گروه‌های تروریستی محاصره شده‌اند. در تحولی دیگر، گروه تروریستی داعش مدعی شد بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز سوریه در شرق حمص را به طور کامل منفجر کرده است.

ادامه تظاهرات ضددولتی در مکزیک
تظاهرات معترضان به افزایش قیمت گازوئیل و بنزین در مکزیک با وجود کشته شدن 3 تن از آنها ادامه یافت. در جریان این اعتراض‌ها که از هفته گذشته آغاز شده تاکنون دست‌کم ۱۵۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. معترضان با تجمع مقابل کاخ ریاست‌جمهوری، از انریکه پینانیتو خواستند بهای گازوئیل را به سقف قبلی بازگرداند. قیمت گازوئیل در مکزیک از روز اول ژانویه نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته و این افزایش بها در چارچوب برنامه‌های دولت برای خصوصی‌سازی در سال جدید است. گفته می‌شود افزایش قیمت گازوئیل موجب افزایش قیمت محصولات اولیه و کالاهای اساسی مثل گوشت و ذرت نیز خواهد شد. رئیس‌جمهور پینانیتو در واکنش به این اعتراضات موافقتنامه‌ای دولتی با تامین‌کنندگان کالاهای اساسی در مکزیک به امضا رساند تا از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.

حکم ضدبشری دادگاه اروپا علیه دختران مسلمان
دادگاه اتحادیه اروپایی در حکمی که از دوران فاشیسم در این قاره بی‌سابقه بوده است، دختران مسلمان سوییسی را ملزم کرده در کلاس‌های مختلط شنا شرکت کنند. این حکم به منزله دخالت مستقیم در عقاید و حق پوشش شهروندان سوییسی است، چرا که برای شرکت در شنای مختلط، هیچ راهی جز برهنه شدن وجود ندارد. خبرگزاری فرانسه که این خبر را منتشر کرده هنوز جزئیات بیشتری از این حکم ضداسلامی و ضدبشری دادگاه اروپا مخابره نکرده است.

32 کشته در انفجارهای کابل
مقامات افغانستان اعلام کردند 2 انفجار در نزدیکی دفاتر پارلمان در شهر کابل روز سه‌شنبه رخ داد که دست‌کم 32 کشته و ۷۰ زخمی بر جای گذاشت. مقامات گفتند ابتدا یک عامل انتحاری خودش را در نزدیکی پارلمان افغانستان منفجر کرد و بلافاصله بعد از آن نیز یک خودروی بمب‌گذاری شده در همان محل منفجر شد.
 


Page Generated in 0/0065 sec