printlogo


کد خبر: 170283تاریخ: 1395/10/22 00:00
هشدار شدید نسبت به مصرف مرغ
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۱۱ استان را فرا گرفت

گروه اقتصادی: با وجودی که علائم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حدود یک ماه پیش در غرب استان تهران و در چند واحد مرغداری شهرستان ملارد مشاهده شد کسی فکر نمی‌کرد این بیماری خطرناک که سلامت انسان را تهدید می‌کند با پیشروی سریع اکنون 11 استان کشور را درگیر خود کند. سازمان دامپزشکی با صدور اطلاعیه اعلام کرد بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تاکنون در ۱۱ استان کشور در پرندگان وحشی، طیور روستایی و واحدهای صنعتی شناسایی شده است.  به گزارش تسنیم، در اطلاعیه اخیر سازمان دامپزشکی آمده است: بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در 11 استان تهران، البرز، قزوین، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، گیلان، قم، مرکزی و لرستان در پرندگان وحشی، طیور روستایی و واحدهای صنعتی پرورش طیور مورد شناسایی و تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است. همچنین در برخی استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، البرز و گلستان موارد جدید بیماری طی 10 روز گذشته شناسایی نگردیده است.  از آنجا که ورود آلودگی به کشور در ابتدا از سوی پرندگان وحشی مهاجر صورت پذیرفته، لیکن ادامه انتشار آلودگی به دلیل رفتار پرخطر پرورش‌دهندگان روستایی و صنعتی (از جمله خرید طیور زنده از بازارچه‌ها و دوره‌گردها، ورود خودرو و افراد به شکل‌های مختلف به واحدهای پرورش طیور صنعتی و رفت‌وآمد یک مالک در چند واحد تحت مالکیت و...) صورت گرفته است. بنابر این گزارش، به‌رغم اعلام ممنوعیت صید، شکار و عرضه پرندگان وحشی متأسفانه شاهد عرضه این دسته از پرندگان و خرید آن توسط برخی شهروندان بویژه در مناطق شمالی کشور هستیم. لذا بدینوسیله اعلام می‌دارد مقابله با بیماری مستلزم رعایت دقیق موارد اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور بویژه ضوابط امنیت زیستی بوده و در صورت عدم رعایت آن خسارت جبران‌ناپذیری به صنعت طیور کشور وارد خواهد شد. همچنین سازمان دامپزشکی در این راستا توصیه‌هایی به این شرح داده است که مردم با توجه به شرایط کنونی جدا از خرید هرگونه طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری کنند. در ضمن به روستاییان خصوصا در استان‌های شمالی توصیه کرده است نسبت به محصور کردن طیور خود به منظور قطع ارتباط طیور اهلی با وحشی اقدام کنند. علاوه بر این تاکید شده است که پرورش‌دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی، همه موارد را (کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده‌های مورد استفاده در مزرعه، خودداری از انتقال کود مرغی و...) با جدیت و دقت اجرا کنند. در توصیه‌های سازمان دامپزشکی آمده است شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه تلفات غیرعادی طیور، ضمن گزارش بیماری، دفن یا امحای بهداشتی لاشه‌های طیور تلف شده را با هماهنگی نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی انجام دهند. در این گزارش آمده است سازمان دامپزشکی کشور چون گذشته و به صورت شبانه‌روزی حتی در ایام تعطیل نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ اعمال می‌کند و شهروندان می‌توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند. در همین ارتباط رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار با محصولات طیور و پخت کامل این محصولات از اصول اولیه بهداشت فردی است. بدیهی است اطلاعات تکمیلی لازم در اطلاعیه‌های بعدی ارائه خواهد شد.
آنفلوآنزا در استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ
همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه عمده استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ درگیر بیماری آنفلوآنزا شده‌اند، گفت: قیمت تخم‌مرغ کاهش یافته است. ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تنها حدود ۱۴ استان کشور تولیدکننده اصلی تخم‌مرغ هستند و عمده واحدهای مرغ تخم‌گذار در این استان‌ها قرار دارد، اظهار داشت: تاکنون جز اصفهان و خراسان، تمام استان‌های بزرگ تولیدکننده، درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده‌اند. وی با اشاره به اینکه طی یکی دو روز اخیر مورد جدیدی از آلودگی در کشور گزارش نشده است، افزود: مشکل ما در این زمینه روستاها هستند؛ مرغ‌های بومی آلوده‌اند و این مساله گزارش و اعلام نمی‌شود، چرا که روستاییان اعتقادی به اعلام آن ندارند. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه تعداد واحدهای صنعتی که آلودگی به این بیماری را دیر اعلام کنند بسیار اندک است و به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد، گفت: راه‌حل فوری برای حل مشکل بیماری آنفلوآنزا در کشور وجود ندارد و مهار آن در درازمدت اتفاق می‌افتد. نبی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود، از نامطلوب بودن شرایط بازار تخم‌مرغ و کاهش قیمت این محصول خبر داد و افزود: شیوع بیماری سبب ترس مردم و کاهش مصرف این محصول در میان آنان شده که همین امر باعث شده قیمت تخم‌مرغ کاهش یابد. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری حدود ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان است.
عرضه تخم‌مرغ غیربهداشتی
انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار طی اطلاعیه‌ای از عرضه تخم‌مرغ غیربهداشتی در سطح شهر تهران و برخی شهرهای شمالی خبر داد. انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار کشور طی اطلاعیه‌ای از توزیع تخم‌‌مرغ‌های غیرمجاز در بازار خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: بتازگی فرد یا افرادی به‌صورت غیرمجاز اقدام به عرضه تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی غیربهداشتی و بعضا ناسالم در سطح شهر تهران و شهرهای شمالی کشور کرده‌اند که به مردم توصیه می‌شود از خریداری آنها خودداری کنند. بر اساس این گزارش، مهم‌ترین علامت این تخم‌مرغ‌های غیرمجاز نداشتن کد پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور است. ضمن اینکه اسامی برخی از این بسته‌بندی‌های غیرمجاز عبارت است از: تخم‌مرغ سبز یا ارگانیک به نام لبخند طلایی، تخم‌مرغ قهوه‌ای یا محلی یا رسمی به نام نیرومند، شایان، نگین طلایی، رشتی، گلپا، مانیکان، سلامت، یاقوت، قائم و کندمیز.


Page Generated in 0/0063 sec