printlogo


کد خبر: 170302تاریخ: 1395/10/23 00:00
دعوای وزارت صنعت و بانک مرکزی در طرح کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی
بسته خروج از رکود عامل تشدید رکود شد!

گروه اقتصادی: طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا به عنوان یکی از طرح‌های اصلی خروج از رکود، خودش دچار رکود در عرضه و تقاضا شد و در کش‌وقوس وزارت صنعت و بانک مرکزی بی‌فرجام ماند. بنا بر این گزارش، سال گذشته بود که دولت به کمک تیم اقتصادی خود چند طرح در قالب برنامه خروج از رکود و تحریک تقاضا را طراحی کرد که در این میان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در آن به چشم می‌خورد. در ابتدای امر اعلام شد این کارت‌ها تا سقف 10 میلیون تومان به افراد اجازه خواهد داد طی اقساط 12 تا 36 ماهه کالای ایرانی را خریداری کنند اما این طرح در سال 94 و به اذعان وزارت صنعت به دلیل ناهماهنگی و عدم همکاری بانک مرکزی ناکام ماند و لوازم خانگی را در رکودی عمیق‌تر فرو برد. حدود یک ماه پیش محمدرضا نعمت‌زاده، در جمع خبرنگاران از شکست طرح کارت خرید کالای ایرانی به دلیل تامین نشدن منابع مالی آن از سوی بانک مرکزی خبر داده و اظهار کرده بود سود پیش‌بینی شده برای این کارت‌ها 12 درصد و نرخ سود بانکی 21 تا 22 درصد بود که با توجه به محدودیت‌های مالی و تامین نشدن مابه‌التفاوت آن از سوی بانک مرکزی، این طرح با موفقیت اجرا نشد. در واقع بروکراسی اداری در ارائه کارت‌های خرید کالای ایرانی شرایط را به گونه‌ای رقم زد که حجم قابل توجهی از متقاضیان از دریافت کارت‌ها منصرف و رغبتی به دریافت این کارت نداشته باشند.
طرح کارت اعتباری  در بلاتکلیفی
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این‌باره در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به عدم اجرای صحیح طرح کارت اعتباری خرید کالا، با بیان اینکه بخش تجارت و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضعیف است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای اجرای کارت اعتباری خرید گام‌های محکم‌تری برداشته و هماهنگ‌تر عمل می‌کرد و اگر نظرسنجی‌های مردم در اجرای طرح لحاظ می‌شد، قطعا می‌توانست طرح به شکل بهتری عملیاتی شود. داریوش اسماعیلی ادامه داد: اگر مقرر شده که طرح اعتباری خرید کالا اجرا شود، باید کار کارشناسی دقیقی انجام شده و هماهنگی و توافق‌های لازم بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی صورت گیرد و پس از آن آیین‌نامه اجرای آن ابلاغ شود. وی تصریح کرد: کارت اعتباری خرید کالا در برزخ قرار داشته و مردم نمی‌دانند سرنوشت طرح اعتباری خرید کالا چه می‌شود.
بی‌فرجامی طرح کارت اعتباری خرید کالا
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به عدم اجرای صحیح کارت اعتباری خرید کالا گفت: بانک مرکزی معتقد است وزارت صنعت نتوانسته کالای مورد نظر و متناسب با نیاز مردم را با کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش مناسب عرضه کند. حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه وزارت صنعت معتقد است بانک‌ها در اجرای کارت اعتباری خرید کالا تعلل کردند، افزود: وزارت صنعت اظهار کرده جاذبه تسهیلات بانکی آنچنان نبوده که مردم از طرح خرید کالا استقبال کنند، بنابراین اگر مقرر شده که طرح کارت اعتباری خرید کالا اجرایی شود نباید این طرح را بی‌فرجام رها کرد و باید با هماهنگی این طرح را به سرانجام برسانند. وی اضافه کرد: طرح کارت اعتباری خرید کالا باید برای مردم جاذبه داشته باشد تا از دریافت آن استقبال شود.
طرح باید به صورت پایلوت اجرا می‌شد
نماینده مردم شهربابک در مجلس نیز با اشاره به عدم اجرای صحیح کارت اعتباری خرید کالا گفت: وزارت صنعت در اجرای کارت اعتباری خرید کالا کار کارشناسی مناسبی انجام نداد و این وزارتخانه ابتدا باید به صورت آزمایشی و پایلوت این طرح را اجرا می‌کرد و سپس طرح به صورت کامل اجرا می‌شد. علی اسدی کرم با بیان اینکه متاسفانه روش صدور کارت با تغییرات مکرر و نقص در اجرا به شکل ناصحیحی عملیاتی شده است، افزود: طرح خرید کالا که ابتدا مقرر شده بود به خرید کالاهای ایرانی اختصاص یابد، با اتخاذ تصمیمات عجولانه به کالاهای خارجی اختصاص یافت و در نهایت هیچ ثمری برای تولیدکنندگان داخلی و حتی خروج بازار از رکود نداشت. وی گفت: متاسفانه با تاخیر در اجرا و تغییرات پی در پی در این طرح نشان داده شد که دولت آمادگی کامل برای اجرای این طرح را نداشته است.
کارت خرید کالا در پیچ‌ هماهنگی ‌ها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت صنعت و بانک مرکزی اختلاف‌نظرها و مشکلات را بین خود در راستای ساماندهی اجرای طرح کارت خرید کالا حل کنند تا روحی دوباره به بخش تولید دمیده شود. رحیم زارع افزود: عدم موفقیت این طرح گله‌مندی تولیدکنندگان داخلی را به همراه داشته و بر تشدید رکود دامن زده است.
اختصاص کارت اعتباری به کالاهای داخلی
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نیز ضمن انتقاد از عدم ثبات تصمیم‌گیری وزارت صنعت در طرح کارت خرید کالا، گفت: متاسفانه روش صدور کارت با تغییرات مکرر و نقص در اجرا به شکل صحیحی عملیاتی نشده است و طرح خرید کالا که ابتدا مقرر شده بود به خرید کالاهای ایرانی اختصاص یابد، با اتخاذ تصمیمات عجولانه به کالاهای خارجی اختصاص یافت و در نهایت هیچ ثمری برای تولیدکنندگان داخلی و حتی خروج بازار از رکود نداشت. محمدرضا منصوری افزود: تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز باعث تشدید رکود بازار شده است.
طرح نیاز به اصلاح دارد
 حمدالله کریمی، نماینده مردم بیجار گروس در مجلس نیز درباره تمدید اعتبار طرح کارت اعتباری خرید کالا گفت: باید پذیرفت طرح کارت اعتباری کالا با موفقیت چندانی روبه‌رو نشده است، بنابراین برای تمدید این طرح باید تامل جدی داشت و اجرای آن نیازمند اصلاحاتی است که باید انجام شود.


Page Generated in 0/0068 sec