printlogo


کد خبر: 170315تاریخ: 1395/10/23 00:00
چهارگوشه

مزدوران آل‌خلیفه با گاز اشک‌آور از دانش‌آموزان استقبال کردند
ام‌آی 6  شریک سرکوب‌ بحرینی‌ها
در سایه سکوت غرب و جامعه جهانی در قبال نقض حقوق‌بشر در بحرین، شکنجه و دیگر اشکال بدرفتاری علیه انقلابیون و شهروندان عادی در این کشور همچنان ادامه دارد. گزارش‌های منابع خبری حاکی است که نیروهای رژیم آل‌خلیفه برای متفرق کردن دانش‌آموزان مدرسه «اوال» در منطقه ستره که پس از امتحان‌شان دور هم جمع شده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده و یک دانش‌آموز را بشدت مجروح کردند. آل‌خلیفه با تجمعات بیش از 5 نفر به هر دلیلی که صورت گرفته باشد، برخورد خشونت‌آمیز می‌کند. براساس گزارش پایگاه خبری شبکه تسره بحرین، این دانش‌آموزان پس از امتحان در مدرسه‌شان در شهر ستره از مدرسه خارج شده و در حال گفت‌وگو بودند. ایناس عون از ناظران انجمن حقوق‌بشر بحرین با انتشار عکس این دانش‌آموزان، نوشت: آیا در حوالی مدرسه حرکت مسلحانه‌ای رخ داده که نیروهای امنیتی اینگونه دانش‌آموزان مدرسه‌ای را سرکوب می‌کنند؟ دانش‌آموزانی که قدرت دفاع از خود را در چنین شرایطی از دست می‌دهند. پایگاه خبری «فبرایر آنلاین» نیز از حمله نیروهای امنیتی بحرین به خانه‌های مردم در منطقه نویدرات و ربوده شدن 4 شهروند این کشور خبر داد. این گزارش همچنین حاکی است شماری از مردم بحرین در اعتراض به‌حکم اعدام زندانیان در منطقه سنابس دست به تظاهرات زده‌اند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها در بیانیه‌هایی متعدد از سکوت کشورهای غربی و آمریکا به دلیل نادیده گرفتن نقض حقوق‌بشر در این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس، انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که همزمان با مشارکت نظامیان سعودی در سرکوب مخالفان بحرینی، گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی است که تکاوران انگلیسی نیز به نیروهای امنیتی بحرین فنون تک‌تیراندازی آموزش داده‌اند. براساس تحقیقات میدل‌ایست‌آی، آموزش جنجال‌برانگیز نیروهای بحرین که در جریان بیداری اسلامی در سال 2011 به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات دموکراسی خواهان پرداخته‌اند، در ماه دسامبر در قالب رزمایش نیروهای پیاده‌نظام موسوم به «خنجر مروارید 2016» در بحرین صورت گرفته است. این آموزش که نیروهای خبره «ناوگان 42 تکاوران نیروی دریایی سلطنتی انگلیس» در آن نقش داشتند تنها 2 روز بعد از آن صورت گرفت که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در تلاش برای دستیابی به یک توافق تجاری پسا- بریگزیت، در نشست سالانه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حضور یافت. پیش از این نیز یک مسؤول دستگاه امنیت ملی بحرین از همکاری دستگاه اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به «MI6» با نظام آل‌خلیفه در پرونده زندانیان زندان مرکزی جو در جنوب پایتخت خبر داد.


کشته شدن 5 دیپلمات اماراتی در افغانستان
دولت امارات از زخمی شدن سفیر خود و شماری از دیپلمات‌های این کشور بر اثر انفجار بمب در قندهار افغانستان خبر داده است. در بیانیه دولت امارات که صبح چهارشنبه منتشر شد، نخست‌وزیر این کشور، کشته شدن دیپلمات‌های اماراتی در افغانستان را تسلیت گفت. خلیفه ‌بن زاید آل‌نهیان بدون اینکه به وضع سفیر زخمی این کشور در افغانستان اشاره‌ای کند، ماموریت این هیأت اماراتی در افغانستان را آموزشی و بشردوستانه اعلام کرد. طالبان  اعلام کرد در این انفجار که دست‌کم
7 کشته برجای گذاشته، نقشی نداشته است.

بازداشت 2 خویشاوند بان کی‌مون
2 تن از بستگان نزدیک بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در آمریکا به رشوه‌دهی متهم شده‌اند. بان کی‌سانگ، برادر کوچک‌تر بان کی‌مون که مدیر ارشد یک شرکت بزرگ ساخت‌وساز در کره‌جنوبی است و پسرش جو هیون بان، کارگزار املاک و مستغلات نیویورک، سه‌شنبه در دادگاه فدرال منهتن در نیویورک حاضر شدند. دادستان‌ها این دو شخص را به رشوه‌ دادن به یک مقام رسمی اهل یک کشور خاورمیانه‌ای از طریق یک واسطه آمریکایی متهم کرده‌اند. ظاهرا این مقام رسمی قرار بود با دریافت رشوه از بودجه دولتی برای خرید پروژه ساختمانی آنان استفاده کند.


Page Generated in 0/0049 sec