printlogo


کد خبر: 170392تاریخ: 1395/10/25 00:00
کمالوندی: در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام، آمریکایی‌ها قول دادند تحریم‌های ISA اثر نداشته باشد!
چه کرد عراقچی!
مذاکره‌کنندگان دولت اوباما قول دادند دولت ترامپ تحریم‌های ISA علیه ایران را اجرا نکند!

گروه سیاسی: عباس عراقچی حالا دوباره از نظرها پنهان شده است. او که پس از چند ماه دوری از انظار عمومی و رسانه‌ها، هفته گذشته برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته بود، حالا پس از انتشار اخبار عجیب درباره محتوای این نشست، باز هم رویه گذشته خود را دنبال کرده و مجددا به خلوت رفته است.
به گزارش «وطن امروز»، مهم‌ترین ماجرایی که درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک مطرح شده، موضوع پذیرش تعهدات جدید و فراتر از برجام از سوی ایران و همچنین عقب‌نشینی ایران از طرح شکایت از آمریکا به کمیسیون حل اختلافات برجام به خاطر تمدید تحریم‌های ISA است. پس از آنکه برخلاف تعهدات آمریکا در برجام، تحریم‌های ISA برای یک دوره 10 ساله تمدید شد، حسن روحانی این اقدام را «نقض فاحش» برجام دانست و با انتشار نامه‌ای علنی، به محمدجواد ظریف ماموریت داد پیگیری‌های حقوقی را انجام دهد. حالا چند هفته پس از آن نامه روحانی، گفته شده دولت روحانی از پیگیری آن شکایت منصرف شده و حتی گفته شده عباس عراقچی در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین، در جمع خبرنگاران این انصراف را نیز اعلام کرده است.
با این حال اما حالا که عراقچی از وین برگشته، کسی نیست توضیح دهد او در وین چه کرده است؟
البته در میان سکوت مجدد عراقچی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته توضیحاتی درباره نشست وین مطرح کرده که این توضیحات بسیار تکان‌دهنده و نشانه ماهیت نگرش دستگاه دیپلماسی حسن روحانی نسبت به نحوه تنظیم مناسبات با آمریکایی‌هاست.
در حالی که دولت اوباما تمام شده و دونالد ترامپ این هفته رسما وارد کاخ سفید می‌شود، بهروز کمالوندی گفته است تیم مذاکره‌کننده دولت اوباما در نشست وین «قول» داده است تحریم‌های ISA اثرگذار نباشد.
این اظهارنظر در حالی است که اولا دولت اوباما خود زمینه را برای اعمال تحریم‌های ISA فراهم کرده است و اوباما با عدم ممانعت از قانون شدن مصوبه تمدید تحریم‌های ISA خود زمینه را برای اجرایی شدن آنها فراهم کرد. از سوی دیگر اکنون دیگر دولت اوباما بر سر کار نیست و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی براساس چه اهرم‌هایی قول داده است تحریم‌های ISA اثرگذار نباشد؟  بر اساس توضیحات کمالوندی به نظر می‌رسد این بار عباس عراقچی نیز مسؤول اجرای یک سیاست خسارت‌بار و غیرقابل بخشش دیگر از سوی دولت روحانی بوده است. تصمیمی که صرفا با توجیه تکراری «قول آمریکایی» اعمال شده و آنقدر مضحک است که عراقچی پس از اجرای آن بار دیگر کنج عزلت اختیار کرده است.  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: در این نشست، موضوع اعتراض جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام به دنبال تمدید تحریم‌های ضدایرانی در کنگره و سنای آمریکا مطرح شد و بقیه کشورها نیز به نوعی با نگرانی ما همراه بودند. وی افزود: در نشست کمیسیون مشترک تاکید شد اگر آثار این تحریم‌ها بخواهد اجرایی شود قطعا نقض فاحش برجام انجام گرفته است.
کمالوندی تاکید کرد: در این نشست مسؤولان آمریکایی به دیگر اعضای این کمیسیون نیز قول دادند قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت. وی تصریح کرد: البته این نکات را آقای عراقچی، معاون وزیر امور خارجه باید اعلام کنند اما از نگاه ما، تمدید تحریم‌ها ضد ایران نقض برجام است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به دیدگاه هیات حاکمه جدید آمریکا راجع به برجام گفت: از نظر ایران، تمدید تحریم‌ها ضد ایران- آیسا - نقض برجام است؛ این موضوع همچنان روی میز قرار دارد و از دید برخی کشورها نیز در کمیسیون مشترک، نقض محسوب شد و عملیاتی شدن آن می‌تواند شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزند.  معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره جزئیات مذاکرات نشست اخیر کمیسیون برجام اظهار داشت: اصل این قضیه را از آقای عراقچی باید بپرسید اما موضوع اعتراض ما به نقض برجام حداقل به صورت شکلی در پی تمدید قانون آیسا در این نشست مطرح شد و نگرانی ما تقریباً نگرانی دیگر کشورها نیز بود و آنان در پی این هستند که به این مسائل خاتمه داده شود. وی تاکید کرد: موضوع مهمی که مطرح شد بحث آثار تحریم‌هاست که طبعاً اگر قرار بر این باشد که آثارش عملیاتی شود قطعاً نقض فاحش برجام خواهد بود. کمالوندی گفت: در آن نشست آمریکایی‌ها قول دادند و متعهد شدند از عملیاتی شدن آثار این قانون از طریق «ویو» جلوگیری خواهند کرد و تمدید قانون آیسا آثار عملی نخواهد داشت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: البته قبلاً دیدگاه‌های‌مان را به صورت مفصل در این باره مطرح کرده بودیم و در نشست کمیسیون مشترک نیز از طریق دیگر کشورهای عضو در این باره تبادل نظر شد. وی گفت: موضوع مهم آثار تمدید قانون آیساست که قطعاً به هیچ عنوان نباید آثاری داشته باشد و مسؤولان آمریکایی نیز در این باره نه فقط به ما که به دیگر اعضای 1+5 در کمیسیون مشترک قول دادند قطعاً آثاری نخواهد داشت.  کمالوندی همچنین درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نقض برجام را نپذیرفتند، اظهار داشت: اجازه دهید جزئیات را افرادی که در جلسه حضور داشتند بویژه آقای عراقچی مطرح کنند. وی در عین حال گفت: نکته مهم این است که در موضوعات حقوقی معمولاً تفاوت دیدگاه میان افراد مختلف وجود دارد. در این مورد خاص دیدگاه ما به طور قطع، نقض برجام است، زیرا تاریخ پایان قانون آیسا مشخص بود که 31 دسامبر 2016 تعیین شده است و وقتی به مدت 10 سال تمدید می‌شود حداقل به لحاظ شکلی نقض تلقی می‌شود. کمالوندی افزود: البته آثار این قانون مهم‌تر نیز هست و نکته مهم این است که آمریکایی‌ها تعهد دادند به هیچ عنوان آثاری نخواهد داشت و وقتی آثاری ندارد گویی وجود ندارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با این حال باید دید در یک هفته آینده هیات حاکمه جدید آمریکا نحوه برخوردش با موضوعات چگونه خواهد بود و آیا آنان به تعهد دولت آمریکا متعهد می‌مانند یا خیر.
دبه چینی‌ها برای بازطراحی رآکتور اراک
در شرایطی که در روزهای بتن‌ریزی قلب رآکتور اراک مسؤولان سازمان انرژی اتمی وعده می‌دادند بازطراحی این رآکتور توسط آمریکایی‌ها انجام خواهد شد اما حالا نه تنها مشخص شده است این بازطراحی توسط آمریکایی‌ها انجام نمی‌شود، بلکه چینی‌ها نیز برای اجرای آن قیمت‌های بالاتر از عرف بازار طلب کرده‌اند! کمالوندی درباره طرح موضوع بازطراحی رآکتور اراک و اختلاف‌نظر با چینی‌ها در این باره در نشست اخیر کمیسیون برجام گفت: معمولاً در نشست کمیسیون همه موضوعات مطرح و بررسی می‌شود و در این باره نیز گزارشی از جانب هیات ایرانی و چینی ارائه شد. کمالوندی افزود: همه مسائل ما و چینی‌ها حل شده و فقط یک مساله باقی مانده که مربوط به قیمت است. تلقی ما این است که قیمت مطرح شده چینی‌ها در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی با توجه به اینکه در آغاز کار قرار داریم قیمت بالایی است. وی اضافه کرد: شاید طرف چینی فکر می‌کند این فقط موضوعی اقتصادی نیست و می‌تواند سیاسی هم باشد به همین علت قیمت ارائه شده تا حدی بالاتر از نرخ‌های متعارف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکراتی که اخیرا انجام دادیم چینی‌ها تا حد زیادی انعطاف نشان دادند اگرچه هنوز برای ما کافی نیست.  کمالوندی افزود: با این حال مذاکره درباره قیمت، کار بازطراحی رآکتور اراک را به تأخیر نمی‌اندازد، زیرا ما به موازات این کار طراحی را پیش می‌بریم و بخش عمده طراحی با اقدام متخصصان ایرانی اجرا می‌شود و نیازی به طرف چینی نداریم. وی اضافه کرد: آن بخشی که چینی‌ها باید انجام دهند مرور طراحی‌هاست که به محض آنکه به پایان برسد آن سند هم آماده می‌شود که مبنای محاسبات و پرداخت‌ها را مشخص می‌کند و ما تا آخرین لحظه در تلاشیم قیمت‌ها را کاهش دهیم.  کمالوندی ابراز امیدواری کرد: با اقداماتی که در زمینه‌های سیاسی کرده‌ایم و پیگیری‌های دیگر وزارت امور خارجه، نتیجه مطلوب در این باره حاصل شود.
 


Page Generated in 0/0183 sec