printlogo


کد خبر: 170395تاریخ: 1395/10/25 00:00
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا
هوای تهران همچنان ناسالم است

گروه اجتماعی: هوای شهر تهران همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران؛ شاخص ذرات کمتر از 5/2 میکرون به‌رغم کاهش روی عدد 110 قرار دارد و همچنان هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه است. در حال حاضر کیفیت هوا برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و بانوان باردار نامطلوب است و باید از فعالیت طولانی در فضای باز پرهیز کنند. تهران با آغاز فصل زمستان تاکنون یک روز هم هوای پاک نداشته و بیشتر روزها در شرایط ناسالم بوده است.
هفتمین روز آلودگی هوا
این در حالی است که در پایتخت، شهرری آلوده‌ترین و مسعودیه پاک‌ترین مناطق تهران هستند. به گزارش تسنیم، میانگین شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شهر تهران ظهر روز جمعه ‌روی عدد 108 قرار گرفت و به همین دلیل کیفیت هوای شهر تهران برای هفتمین روز مستمر به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسید. منطقه 20 شهر تهران (شهرری) با عدد 151 آلوده‌ترین و منطقه 15(مسعودیه) با عدد 39 پاک‌ترین نقاط شهر تهران به حساب می‌آیند عدد شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شهر تهران به‌ترتیب آلودگی بدین ‌شرح است: بنابر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیران  اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بین 50 تا 100 باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از 150 تا 200 قرار گیرد به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود. برنامه‌ریزی‌های روزهای گذشته مدیران محیط‌زیست استان تهران مبنی بر تعطیلی 2 روزه مدارس، تعطیلی معادن شن و ماسه و گسترش محدوده طرح زوج و فرد نیز نتوانست مانع افزایش آلاینده‌ها شود و مردم همچنان باید منتظر باد و باران باشند. در شرایطی که کیفیت هوا برای گروه‌های حساس یا عموم جامعه ناسالم می‌شود کارشناسان توصیه بر عدم تردد و عبور و مرور بیماران، زنان باردار، گروه‌های حساس، سالمندان و کودکان در محل‌های شلوغ و پرتردد دارند.
افزایش مرگ با آلودگی هوا
همچنین عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا آمار روزانه مرگ و میر در تهران را افزایش داده است، گفت: ۲۱ نهاد دولتی در این  باره مسؤول هستند اما پاسخگوی واحد نداریم. ابوالفضل قناعتی با اشاره به آلودگی مستمر این روزهای هوای تهران و کلانشهرها، اظهارداشت: آلودگی برای همه افرادی که در تهران زندگی می‌کنند دغدغه است. این آلودگی باعث شده یک سری افراد حساس در گروه‌های سنی گوناگون جان‌شان را از دست بدهند. آماری که از بهشت زهرا داریم نشان می‌دهد در روزهای آلودگی هوا، میزان مرگ و میر شهروندان افزایش می‌یابد. عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: حساسیت این موضوع هم از نگاه شخصی و هم حقوقی که مسؤولیتی را مردم بر عهده ما گذاشته‌اند، حائز اهمیت است. مردم در شورای شهر تهران وظیفه حقوقی برعهده ما گذاشته‌اند تا باید براساس وظایف و اختیارات‌مان این مشکل را رفع کنیم. وی افزود: در شورای شهر تهران به عنوان وظیفه حقوقی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل تمام سعی و تلاشمان این است که سمت و سوی فعالیت‌های‌مان را در جهت حمل‌ونقل روان شهر تهران و حمل‌ونقل عمومی با محوریت ریلی متمرکز کنیم. قناعتی خاطرنشان کرد: در عین حال تلاش ما این است آنچه در حوزه اختیارات ماست به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود؛ هم در حوزه بودجه که سمت و سوی بودجه به این سمت یعنی تقویت حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌ها برود و هم اختیارات قانونی برای ظرفیت حمل‌ونقل عمومی تهران را ارتقا دهیم تا مردم از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند و از این ظرفیت که در شهر تهران برای آن برنامه‌ریزی می‌شود استفاده کنند. وی در ادامه با اشاره به نقش حقیقی خود در این  باره گفت: اما از نظر حقیقی تلاش کردیم هم در تصمیمات شخصی و هم ضمن توصیه به استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی، خودمان عامل به توصیه‌هایی باشیم که به مردم می‌کنیم. عضو شورای شهر تهران افزود: وظیفه همه ما فرهنگسازی است و چه بهتر که این کار را از خودمان شروع کنیم.  نتیجه آن کاهش آلودگی هوای تهران خواهد بود.
یک نفر پاسخگو باشد
وی حل مشکل آلودگی هوا را در مدیریت یکپارچه دانست و گفت: حل مشکلات مربوط به آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها یک نگاه اعتقادی و عزم ملی می‌خواهد که همه مسؤولان کشور فارغ از هر گونه فکر جریانی و سیاسی به فکر نجات مردم باشند. قناعتی افزود: به معنی دیگر هم و غم‌شان این باشد که مشکل حل شود و البته این مشکل باید به شکل مدیریت یکپارچه مرتفع شود؛ یعنی اینکه یک نفر یا یک دستگاه باید پاسخگو باشد. وی افزود: از سوی دیگر در شرایط فعلی برای حل این مشکل از مدیریت شهری تا ۲۱ نهاد دولتی نسبت به این موضوع مرتبط هستند و ورود می‌کنند  اما راهکار این است که یک نفر پاسخگو باشد.


Page Generated in 0/0316 sec