printlogo


کد خبر: 170412تاریخ: 1395/10/26 00:00
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد
آلوده‌ترین دی‌ماه در 3 سال گذشته

گروه اجتماعی: براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران شهروندان در آلوده‌ترین دی ماه 3 سال اخیر تنفس می‌کنند. به گزارش فارس، آلودگی یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تهران است که تا به امروز مدیران برای رفع آن اقدام کلیدی انجام نداده‌اند و تنها به تعطیلی مدارس اکتفا کرده‌اند. لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: نتایج بررسی آلودگی هوای اول تا 25 دی ماه سال‌های 1393 تا 1395 نشان می‌دهد در آلوده‌ترین دی ماه تنفس می‌کنیم. به گفته نظری،‌ در سال93 مجموعه روزهای آلوده در 25 روز نخست دی ماه 15روز بود که تنها یک روز آن ناسالم برای همه و شرایط اضطراری شد. در مدت مشابه سال94 نیز 15روز هوا ناسالم بود که 2 روز آن هوا به وضع اضطرار رسید اما در مدت مشابه سال جاری، 18روز هوا ناسالم بوده که سهم وضع اضطرار آن 4 روز بوده است.
پیش‌بینی هوای امروز
در همین باره مریم نادری، مدیر بخش پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: بر اساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با افزایش میزان ناپایداری جوی، در برخی ساعات وزش باد موثر (با بزرگی بین 3 تا 5 متر بر ثانیه) انتظار می‌رود. با تداوم این شرایط در روز یکشنبه، وزش باد موثر در برخی ساعات و بارندگی در شبانگاه یکشنبه پیش‌بینی می‌شود که این شرایط تا روز دوشنبه کم و بیش ادامه خواهد داشت». بنابر اظهارات وی، همچنین طی 2 روز آینده پارامتر دما به طور نسبی کاهش خواهد یافت و طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت هوا که در شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس قرار دارد، انتظار می‌رود در روز یکشنبه به طور نسبی بهبود یابد.
هشتمین روز آلودگی هوا
این در حالی است که کیفیت هوای شهر تهران برای هشتمین روز مستمر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و به سالمندان، بیماران، کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود از منزل خارج نشوند. بر این اساس روز گذشته سعادت‌آباد آلوده‌ترین و مسعودیه پاک‌ترین مناطق تهران بودند. میانگین شاخص عدد ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شهر تهران شنبه 25 دی ماه روی عدد 108 قرار گرفت و به همین دلیل کیفیت هوای شهر تهران برای هشتمین روز مستمر به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسید. منطقه 2 تهران (سعادت‌آباد) با عدد شاخص 146 آلوده‌ترین و منطقه 15 (مسعودیه) با عدد 27 پاک‌ترین نقاط تهران محسوب ‌می‌شدند. (عدد شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون در شهر تهران به‌ترتیب آلودگی به‌شرح جدول منتشر شده در گزارش است.) بنا بر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیران اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بین 50 تا 100 باشد شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از 150 تا 200 قرار گیرد به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود. برنامه‌ریزی‌های هفته گذشته مدیران محیط‌زیست استان تهران مبنی بر تعطیلی 2 روزه مدارس، تعطیلی معادن شن و ماسه و گسترش محدوده طرح زوج و فرد نیز نتوانست مانع افزایش آلاینده‌ها شود و مردم همچنان باید منتظر باد و باران باشند. در شرایطی که کیفیت هوا برای گروه‌های حساس یا عموم جامعه ناسالم می‌شود کارشناسان توصیه بر تردد نداشتن و عبور و مرور بیماران، زنان باردار، گروه‌های حساس، سالمندان و کودکان در محل‌های شلوغ و پرتردد دارند.
سومین عامل موثر در مرگ
علاوه بر این قائم‌مقام وزیر بهداشت گفته است: «آلودگی هوا در کشور سالانه خسارتی معادل 30 میلیارد و 500 میلیون دلار دارد». ایرج حریرچی درباره خسارت آلودگی هوا به کشور افزود: در دنیا چهارمین عامل خطر مرگ و میر آلودگی هوا در خانه‌ها و فضای باز است. در کشورهایی مانند ما که دارای درآمد متوسط هستیم، آلودگی هوا سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانی‌هاست. بر اساس آمارهای جهانی در دنیا از هر 10 مرگ یک مورد منتسب به عامل آلودگی هواست.  وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در زندگی و مرگ‌ومیر ما تاثیر قابل توجهی دارد. به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت، بر اساس آمارهای بانک جهانی در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران 5/2 درصد از تولید ناخالص ملی، برابر 30 میلیارد و 500 میلیون دلار به خاطر آلودگی هوا از دست می‌رود و برای مردم هزینه آورده و باعث کاهش طول عمر آنها می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا شامل سرطان و بیماری مزمن تنفسی است و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان برای خودشان و دولت هزینه دارند به علاوه این افراد به دلیل مرگ یا ناتوانی سال‌های از دست رفته دارند که همین عامل منجر به دور افتادن آنها از تولید می‌شود.


Page Generated in 0/0123 sec