printlogo


کد خبر: 170453تاریخ: 1395/10/26 00:00
کالاهای بنجل همچنان کارخانه‌های ایران را می‌بلعند
هدیه دولت؛ رونق اقتصادی برای تولیدکنندگان چینی

گروه اقتصادی: 3 سال و نیم از روزی که روحانی گفته بود نباید برای کارگران چینی اشتغال ایجاد کنیم و تولید ملی باید رونق یابد، گذشته است اما روند دولت یازدهم نشان می‌دهد با وجود سرمایه‌گذاری در مذاکرات هسته‌ای و ادعای رفع تحریم‌ها به جای تولید داخل، این کسب‌وکار تولیدکنندگان کالاهای بی‌کیفیت چینی است که رونق گرفته. به گزارش «وطن‌امروز» با وجود اینکه مسؤولان دولت یازدهم شعار کاهش واردات کالای بنجل چینی می‌دادند اما روند واردات اینگونه کالاها متوقف نشده است. طبق آمارهای گمرک مقدار واردات و صادرات در دولت یازدهم کاهش یافته اما آمار دقیقی از میزان واردات کالاهای بنجل وجود ندارد ولی آنچه در بازار قابل لمس است رقابت شدید کالاهای بنجل چینی با تولید با کیفیت ایرانی است. نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 با تاکید بر اینکه سلامت کشورهای هدف برای چینی‌ها اهمیت ندارد و آنها تنها به فکر سود مالی خود از عرضه کالا هستند، گفت: کالاهای چینی عرضه شده در بازار واقعا به تولید ملی ضربه زده و برخی کارخانه‌های ما را به تعطیلی کشانده است. رحیم زارع تصریح کرد: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز آمده است که باید جلوی واردات و قاچاق کالاهای چینی گرفته شود که مطمئن هستیم گمرک کشور محکم پای کار ایستاده و روی این مساله کار می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از دستگاه‌هایی هم که متولی عرضه کالا هستند انتظار داریم بویژه در شب عید که مصرف مردم بالاست تولیدات داخلی را در اولویت اول قرار دهند.
 عرضه کالاهای بی‌کیفیت چینی در نظم بازار اختلال ایجاد می‌کند
ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به عرضه کالاهای چینی در بازار گفت: یکی از عمده‌ترین راه‌های ورود کالای چینی به کشور قاچاق است که به چند صورت انجام می‌شود؛ اول اینکه متاسفانه بعضی از این کالاهای بی‌کیفیت با تبانی یا جعل سند از مبادی ورودی رسمی با قیمت ارزان و بدون پرداخت عوارض وارد کشور می‌شود و در نظم بازار اختلال ایجاد می‌کند. نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از راه‌های ورود اجناس بنجل چینی به کشور قاچاق از مبادی غیررسمی است و در بعضی موارد نیز این کالاها از طریق ته‌لنجی‌ها وارد کشور می‌شود که این کالاها در هر سه حالت نه تنها بازار را تهدید می‌کند که موجب بیکاری کارگران می‌شود.
 ورود کالای بی‌کیفیت از چین به بیت‌المال صدمه می‌زند
وی با بیان اینکه با ورود کالای چینی به کشور بیت‌المال نیز صدمه دیده و از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: در حقیقت هزینه‌ای که برای کالاهای بنجل چینی صورت می‌گیرد ضمن کسادی بازار و از کار انداختن کارخانه‌ها و واحدهای فعال صنعتی، به دلیل نداشتن کیفیت لازم به مصرف‌کننده  نیز ضرر می‌زند. ملکی با بیان اینکه متاسفانه در چین این کالاها برای مصرف جامعه هدف پیش‌بینی شده است، افزود: خود چینی‌ها و واسطه‌های آنها می‌دانند چه کشورهایی براحتی می‌توانند کالاهای آنها را وارد کنند و متوجهند که در ایران متاسفانه هر کالایی که ارزان باشد خریدار دارد و به کیفیت کمتر توجه می‌شود.
 ورود کالاهای چینی با لوگوی شرکت‌های داخلی به کشور
رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به عرضه کالاهای چینی در بازار گفت: کالای چینی در خود بازار چین، دارای استانداردهای مختلفی است به این معنا که بخشی از این کالاها از استاندارد کیفی بازار اروپا برخوردار بوده و بخشی دیگر نیز همراه با استانداردهای بازار آمریکا و استرالیاست و با کیفیت‌های مختلفی در سطح دنیا ارائه می‌شود.
نماینده مردم کردکوی، بندر ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل نوع تقاضایی که در بازار ایران وجود دارد، از میان کالاهای چینی، کالاهایی با نازل‌ترین کیفیت وارد کشور می‌شود. وی تصریح کرد: در بخش دیگری از تقاضای بازار برای ورود کالا از چین به داخل کشور شاهد کالاهایی هستیم که کاملا در کشور تولید شده یا توان تولید آن وجود دارد، همچنین بخشی دیگر از کالاهای چینی که وارد می‌شود کالایی است که قبلا تولید شده اما در حال حاضر تولید نمی‌شود و امکان تولید آن به دلیل مسائل رقابتی وجود ندارد، از این رو تجار سفارش کالای مشابه در چین را ترجیح می‌دهند که بعضا این کالاها که عمدتا ساخت چین است با برچسب و لوگوی فارسی و شرکت‌های داخلی وارد کشور می‌شود.
 برای کالاهای چینی وارداتی استاندارد کیفیت تعریف کنیم
محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هجوم کالاهای چینی به بازار ایران گفت: شرایط و قوانین چین برای ساخت و تولید کالا با بسیاری از کشورهای دنیا متفاوت است به طوری که یک تولیدکننده اروپایی در عرضه کالا استانداردهای لازم را رعایت می‌کند در حالی که در چین، چنین مبنایی وجود ندارد. نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: چینی‌ها خود را تولیدکننده صرف می‌دانند و شعارشان این است که شما هر چه سفارش دهید، ما همان را می‌سازیم. کوهکن با بیان اینکه چند عامل وجود دارد که کالاهای بی‌کیفیتی از چین وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: نخستین عامل این است که سفارش‌دهندگان ایرانی به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت تمام شده کالا، ساخت کالاهای بی‌کیفیت را به چینی‌ها سفارش می‌دهند و از این جهت اشکالی به طرف چینی وارد نیست. وی تصریح کرد: در همین کشور چین خودرویی به نام «چیرمن» تولید می‌شود که از استانداردهای لازم در بازارهای اروپا و آمریکا برخوردار است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عامل دیگر ورود کالاهای کم کیفیت گفت: در فرهنگ مصرفی ما بویژه برای اقشار کم‌درآمد، پایین بودن قیمت کالایی که می‌خواهند استفاده کنند تعیین‌کننده و مهم است که این مساله کار فرهنگی نیز می‌طلبد و از طریق رسانه‌ها باید به مردم توضیح داد.
 


Page Generated in 0/0049 sec