printlogo


کد خبر: 170465تاریخ: 1395/10/27 00:00
خشم سراسری در جزیره و اعلام عزای عمومی توسط علما به دنبال اعدام 3 انقلابی توسط رژیم آل‌خلیفه
خون بحرین به جوش آمد

رژیم بحرین با وجود مخالفت‌های عمومی، صبح یکشنبه 3 جوان انقلابی را اعدام کرد. از چند روز پیش شمار زیادی از شهروندان بحرین در ادامه اعتراض و ابراز خشم به حکم دادگاه تجدیدنظر در تایید حکم اعدام 3 متهم بحرینی، تظاهرات کرده بودند. احکام اعدام عباس السمیع، مشیمع و علی السنکیس در ارتباط با آنچه کشتن چند نیروی پلیس در یک بمب‌گذاری عنوان ‌شده، در سال 2015 از سوی دادگاه بحرین صادر و در کمتر از یک هفته از سوی «دادگاه تشخیص» (عالی‌ترین دادگاه بحرین) تایید شد. رژیم بحرین این 3 نفر را به دخالت در یک بمب‌گذاری که ماه مارس 2014 میلادی در روستای الدیه در نزدیکی منامه، پایتخت این کشور روی داد متهم کرده بود. در این بمب‌گذاری، چند نیروی پلیس، از جمله یک افسر اماراتی کشته شدند. خبرگزاری بحرین اعلام کرد اجرای احکام اعدام این 3 نفر با شلیک گلوله و با حضور قاضی و نمایندگان دادستانی و پزشک و واعظ بحرین صورت گرفت. این نخستین احکام اعدامی است که از سال 2008 در بحرین اجرا می‌شود. این احکام در حالی اجرا شد که محکومان بر بی‌گناهی خود اصرار داشتند و انجمن‌های حقوقی گفته‌ بودند اعتراف‌ها زیر شکنجه گرفته شده است.
تظاهرات‌ گسترده در محکومیت جنایت آل‌‌خلیفه
در پی اعدام این 3 انقلابی به دست رژیم آل‌خلیفه، مردم بحرین در مناطق مختلف این کشور به خیابان‌ها آمده و کفن‌پوش تظاهرات کردند. تظاهرات مردم بحرین در برخی مناطق با حمله نیروهای امنیتی و مزدوران آل‌خلیفه به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم، به سوی آنان گاز اشک‌آور و گلوله شلیک کردند. منابع بحریی تأکید کردند اهالی شهرهای البوصیبع و الشاخوره در اعتراض به اعدام
3 جوان بحرینی به خیابان‌ها آمدند و ضد آل‌خلیفه تظاهرات کردند. معترضان همچنین با مزدوران آل‌خلیفه درگیر شدند. نیروهای آل‌خلیفه به تظاهرکنندگان در منطقه الدراز و اطراف منزل شیخ عیسی قاسم، گلوله و گاز اشک‌آور شلیک کردند که بر اثر آن شماری از معترضان مجروح شدند. اهالی مناطق الدیه و البلاد القدیم هم در اعتراض به جنایت جدید آل‌خلیفه و اعدام 3 جوان بحرینی، تظاهرات کردند. نیروهای آل‌خلیفه منطقه سنابس که منزل شهدا در آن واقع است و مناطق حوالی آن مانند جدحفص را مسدود کردند و علاوه بر آن به سمت مردم گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند که بر اثر آن تعدادی از شهروندان زخمی شدند. برخی منابع خبری نیز از اقدام مردم بحرین برای بستن فروشگاه‌ها و مراکز تجاری به نشانه عزاداری برای این 3 جوان خبر دادند.
دعوت  علما به خشم عمومی
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای درباره شهادت 3 جوان انقلابی به دست رژیم آل‌خلیفه، ضمن اعلام 7 روز عزای عمومی در این کشور، خواهان تشدید خشم عمومی علیه رژیم شدند. علمای بحرین شهادت 3 شهروند این کشور را به صاحب عصر و زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف، مراجع عظام تقلید، مؤمنان و خانواده‌های معظم شهدا تسلیت گفتند. ایشان همچنین شهادت این جوانان را که در راه دفاع از حق، عدالت و مقاومت در برابر ظلم، طغیان و فساد در زمین به شهادت رسیدند، تبریک گفتند و برای خانواده‌های شهدا صبر در داغ فراق عزیزانشان را مسألت کردند.در بیانیه مزبور آمده که خون‌ به ناحق ریخته شده این 3 شهید در رگ‌های آزادگان و غیورمردان جاری خواهد شد و کشوری که ده‌ها شهید تقدیم کرده، حتی اگر چندین برابر بیشتر از این در راه خدا و حفظ دین و کشور شهید تقدیم کند، حرکت خود در راه عزت و کرامت را متوقف نخواهد کرد. علمای بحرین همچنین تاکید کردند اعدام این جوانان غیرقانونی است و اعترافات زیرشکنجه از آنها گرفته شده است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «حکومت دیکتاتوری مرحله پایان خود را کلید زده است. ملت بحرین باید صبر و بردباری پیشه کرده و تلاش و حرکت‌های خود را بیشتر کنند و برای استقبال از پیروزی بعد از این مرحله سخت و پشت سر گذاشتن سختی‌ها آماده شوند که این همان سنت خداوند است. به یاری خداوند، پیروزی بزرگ خواهد بود.» در پایان علمای جزیره از ملت بحرین خواستند از همه امکانات مشروع برای افزایش خشم عمومی استفاده کنند.
وصیت شهید السمیع
مادر شهید عباس السمیع، معلم بحرینی محکوم به اعدام پس از بازگشت از ملاقات با او، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی، با بیان شرایط خوفناک ملاقات و اینکه فرزندش هیچ اطلاع قبلی از ملاقات نداشته و تحت محافظت تعداد زیادی از افسران پلیس به اتاق ملاقات آورده شده است قسمتی از وصیتنامه او را بیان کرد. در این وصیت آمده: «حال که رژیم با شتابی زیاد پا در راهی خطیر گذاشته است، اگر ملت خواهان پیروزی، کرامت، آزادی و دستیابی به مطالباتش است راهی ندارد جز ایستادن در مقابل نظام ستمگر، بیان و پافشاری بر حرف حق... و فدا کردن هر آنچه دارد، از مال و فرزندان». مادر علی السنکیس، دیگر جوان محکوم به اعدام نیز پس از ملاقات با فرزندش در زندان جو گفت: «پسرم می‌گوید اصلا درباره قتل شحی، پلیس اماراتی‌الاصل بحرین بازجویی نشده است».
واکنش زینب‌گونه مادر شهید اعدامی بحرینی
مادر سامی مشیمع، یکی از 3 جوان بحرینی اعدام شده که در قبرستان ماحوز برای مراسم تدفین فرزندش حاضر شده بود، گفت: چیزی جز زیبایی ندیدم... خون پسرم را از حمد بن عیسی می‌خواهم. مادر شهید اعدام شده توسط مقامات رژیم آل‌خلیفه تاکید کرد مانند حضرت زینب سلام‌الله علیها در شهادت پسرم فقط زیبایی دیدم و پادشاه بحرین را در روز قیامت مورد بازخواست قرار خواهم داد. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه اجتماعی المیدان، این مادر شهید در زمان دفن پیکر فرزندش در آرامگاه «الماحوز» گفت: «در روز قیامت «حمد بن عیسی» (پادشاه بحرین) را به خاطر خون پسرم بازخواست خواهم کرد». از طرف دیگر خواهر شهید 21 ساله علی السنکیس در تماس تلفنی با شبکه تلویزیونی لولو گفت: «لعنت خدا بر تو ای حمد. خون شهید ما بر گردن توست... به چه گناهی... چرا خونشان را ریختید؟»
واکنش‌های داخلی و خارجی
این جنایت رژیم حاکم بر بحرین همچنین با واکنش‌های خشم‌آلود برخی گروه‌ها و شخصیت‌های این کشور و برخی نهادهای بین‌المللی همراه شده است. احمد الوادعی، عضو انیستیتوی دموکراسی و حقوق‌بشر بحرین در این‌باره گفت: «امروز روز سیاه تاریخ بحرین است و این جنایت وحشیانه‌ترین جنایت رژیم آل‌خلیفه و ننگ حاکمان آن است». وی این عمل را تهدیدی برای امنیت بحرین و همه منطقه دانست. ساره لیا واتسن، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در توئیتی اعلام کرد: «اعدام شهروندان بحرینی پس‌لرزه‌های سیاسی و امنیتی فاجعه‌باری به بار خواهد آورد». مسؤول کمیته پیگیری اعدام‌های خارج از قانون ملل متحد نیز در پیامی توئیتری نسبت به اعدام 3 جوان بحرینی واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند. مایا فوا، مدیر گروه بین‌المللی حقوق‌بشر «ریپریو» روز یکشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: حکم اعدام 3 جوان بحرینی برپایه اعترافاتی صادر شد که زیر شکنجه از آنها گرفته شده بود. وی از دولت انگلیس خواست به سرعت در روابط خود با بحرین بازنگری کرده و این جنایات هولناک را به روشنی محکوم کند. از سوی دیگر، ائتلاف جوانان انقلاب14 فوریه بحرین خواستار اعتراض مردم به جنایات آل‌خلیفه شد. جریان «الوفاء الاسلامی» بحرین نیز حضور مردم بحرین در خیابان‌ها برای محکوم کردن این جنایت آل‌خلیفه را خواستار شد. این جنبش همچنین مردم و شهروندان بحرینی را به حضور در آرامگاه الماحوز برای گرفتن پیکر این 3 شهید به منظور تشییع آنها فراخواند، زیرا مقامات بحرینی اعلام کرده بودند پیکر وی را برای تشییع به خانواده وی تحویل نمی‌دهند. جنبش «شباب الدراز» نیز اعلام کرد نظامیان آل‌خلیفه مردم معترض را در مناطق مختلف بویژه «العکر» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به زخمی شدن شماری از مردم شد. جنبش «العمل الاسلامی» بحرین نیز ضمن محکوم کردن این اقدام حکام بحرین تاکید کرد سرنگونی رژیم آل‌خلیفه خواسته مردم است. شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت ملی- اسلامی الوفاق بحرین نیز در واکنش به این اقدام رژیم، روند محاکمه 3 تن از جوانان محکوم به اعدام را ناعادلانه، پر‌مغالطه و سیاسی خواند. الدیهی در صفحه توئیتر خود همچنین از جامعه جهانی خواست برابر مسائل خطرناکی که در بحرین در حال رخ دادن است، موضع‌گیری قاطع و صریح داشته باشند و هشدار داد ارتکاب چنین جنایتی توسط نظام ثبات سیاسی کشور را متزلزل خواهد کرد. روز شنبه نیز علمای بحرین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احکام اعدام صادره علیه
3 زندانی سیاسی از مردم بحرین خواسته بودند برای نجات جان این 3 جوان بی‌گناه تظاهرات خشم در سراسر کشور برگزار کنند.
فراخوان مخالفان بحرینی مقیم خارج
از سوی دیگر، مخالفان بحرینی در خارج کشور در بیانیه‌ای از مردم بحرین خواستند برای محکوم کردن اقدامات نظام بحرین در نابودی کشور به خاطر محقق کردن اهدافش به خیابان‌ها بیایند. در این بیانیه آمده است: نظام آل‌خلیفه به گام‌های صوری در پرونده اعدام 3 جوان مظلوم که از سر ظلم و دشمنی به کشتن یکی از مزدوران اماراتی متهم شده‌اند، دست زده است و صحبت از اینکه پادشاه این حکم را تایید کرده است، تمام اینها ما را بر آن می‌دارد تا برای دفاع از جوانان مظلوم خود و متوقف کردن ریختن خون‌ها به پا خیزیم تا به تکلیف شرعی خود در امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه ملی خود در محکوم کردن اقدامات حاکم در تخریب کشور و ریختن خون مردم این کشور به منظور عملی کردن اهدافش و ادامه دیکتاتوری‌اش عمل کنیم. در این بیانیه عنوان شده است: ما مخالفان بحرینی خارج از کشور از مردم کشورمان می‌خواهیم با آمدن به خیابان‌ها و میدان‌ها و اعلام شورش و نافرمانی از امروز به بعد خشم شدید خود را ابراز کنند.
حزب‌الله جنایت آل‌خلیفه را محکوم کرد
حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای، به اعدام 3 انقلابی بحرینی واکنش نشان داد. در بیانیه حزب‌الله آمده است: دولت بحرین و سازمان‌ها و کشورهای غربی که از این دولت حمایت می‌کنند، مسؤول این موضوع هستند؛ این جنایت تنها بخشی از جنایاتی است که این دولت علیه ملت بحرین انجام می‌دهد از مصادره حقوق قانونی و مدنی گرفته تا تحمیل حالتی از تروریسم و سرکوب و قتل برنامه‌ریزی شده در زندان‌ها با شکنجه و در نهایت اعدام. ادامه سکوت مطلقی که عرب‌ها و جهان درباره این جنایت‌ها در پیش گرفته‌اند و نیز همراهی رسانه‌ها در نابود کردن کرامت مردم به دست نظام بحرین، باید از سوی تمام نیروهای زنده در جامعه و امت اسلام محکوم شود و صداهای آزاده باید بیشترین همبستگی را با این خون‌های پاک و فداکاری‌های دولت مظلوم بحرین داشته باشند تا صدای سرکوب‌شده آنها (به گوش دیگران) برسد و جنایاتی که در حق آنها مرتکب می‌شوند، آشکار شود. آشکار و علنی است که این اعدام هر فرصتی برای رسیدن به راه‌حل عادلانه سیاسی در بحرین را از بین خواهد برد و کشور را به سمت آینده‌ای مجهول سوق خواهد داد که ثبات در بحرین و کل منطقه را تهدید می‌کند.
نقش امارات در اعدام 3 جوان بحرینی
در همین حال، رئیس انجمن حقوق بشر بحرین به شبکه المیادین اعلام کرد، حکم اعدام این 3 جوان به منزله از دست دادن رشد سیاسی است و بحرین را با پیچیدگی بیشتر و مرحله‌ای سخت‌تر روبه‌رو می‌کند. یوسف ربیع گفت: حکم اعدام این 3 جوان به منزله از دست دادن رشد سیاسی است و بحرین را با پیچیدگی بیشتر و مرحله‌ای سخت‌تر روبه‌رو می‌کند. وی افزود: کسی که تصمیم به اعدام این 3 جوان گرفته باید به عواقب آن نیز فکر کند و مسؤولیتش را برعهده بگیرد، با اجرای این حکم اعدام درها به روی راه‌حل سیاسی بحران بسته شد. ربیع تاکید کرد: ما طرف انگلیسی را مسؤول ناامنی‌ها در بحرین می‌دانیم و هر آنچه رخ داده هدیه‌ای به نخست‌وزیر انگلیس است. این مقام حقوق‌بشری بحرین تصریح کرد:‌ ما به طرف عربستانی برای حل بحران کشور اعتماد نداریم چون نقشی در منع حقوق ما دارد. وی ادامه داد: مقامات بحرین به منظور اجرای حکم اعدام این
3 جوان تن به فشارهای امارات دادند.

محاصره امنیتی روستایی در شرق عربستان
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است نیروهای امنیتی عربستان، روز گذشته با استفاده از خودروهای زرهی روستای القدیح در القطیف را محاصره کردند. این اقدام بعد از کشته شدن جابر العقیلی، شهروند
45 ساله عربستانی در یک اتاق بازجویی در یکی از مراکز پلیس عربستان رخ داده است. چند روز پیش عربستان اعلام کرد العقیلی که به اتهام کشتیرانی در منطقه ممنوعه بازداشت شده بود در اتاق بازجویی خودکشی کرده، این در حالی است که خانواده او این ادعا را رد کرده‌ و معتقدند او در پی شکنجه زیاد کشته شده است.


Page Generated in 0/0067 sec